Contentmarketing: 10 prachtige voorbeelden
Als marketeer kan je altijd wel ideeën gebruiken om ze vervolgens zelf te vertalen naar een creatieve insteek voor jouw klant of jouw campagne. Ter inspiratie hierbij tien prachtige voorbeelden van contentmarketing, waar zonder twijfel goed over is nagedacht.
#1 Too Later Gram van WNF
De eerste komt van het Wereld Natuur Fonds, waarbij ze de impact van ons gedrag op de natuur naar voren wilden brengen. Dat deed het WNF heel goed door in samenwerking met een aantal reisbloggers prachtige reisplaatjes te delen en op hun socials te plaatsen. Menig volger was jaloers op de perfecte plaatjes en kon niet wachten om ook het vliegtuig in te stappen. Helaas is de werkelijkheid van mooie gebieden vervallen door ons eigen gedrag. Een paar dagen later plaatsten de reisbloggers de échte foto’s – waarin de realiteit insloeg. Volgers werden geconfronteerd met verwoeste en vervuilde gebieden. “Helaas, deze plek is niet meer te bezoeken”. Een prachtig voorbeeld waarbij contentmarketing zorgde voor het overbrengen van de boodschap.
#2 Lays x KFC x Subway x Pizza Hut
Op nummer twee: Chipsfabrikant Lays is een samenwerking aangegaan met KFC, Subway & Pizza Hut – waarbij ze typische gerechten van deze ketens hebben verwerkt in knapperige chips. Zo kunnen mensen ook thuis genieten van de smaak van hun favoriete fastfood, waarbij natuurlijk perfect is ingespeeld op deze tijd. Menig website en influencer pakte dit op, want: Subway Teriyaki in combinatie met Lays is toch helemaal het einde? (Bron)
Je kunt op je favoriete smaak stemmen, waarbij de winnaar vast onderdeel zal worden van het assortiment van Lays. Daarnaast zit bij elke zak chips een voucher waarmee je bij één van de drie deelnemende ketens vanaf 1 mei twee gerechten voor de prijs van één krijgt.
#3 We are looking for a graphic designer
Kan je je deze nog herinneren? In plaats van een fancy vacature – wat je bij deze job zou verwachten – is met deze uiting de aandacht enorm getrokken en heeft dit veel free publicity opgeleverd. Het beeld spreekt voor zich (Bron):
#4 Have a break, Have a KitKat
Nog zo één waar woorden bijna overbodig zijn: het perfecte screenshot van KitKat. Al jaren gebruiken ze de beroemde slogan Have break, have a KitKat – en het inspelen op de lockdown is hierbij perfect gedaan middels contentmarketing (Bron)
#5 Moederdag bij Chanel
Moederdag, de dag waarop kinderen volop gaan kleuren, knutselen en hun allermooiste tekening aan hun moeder geven. Chanel speelde daar op in door tekeningen van kinderen in de schijnwerpers te zetten. De kinderen van de ouders die bij Chanel werken, maken vaak tekeningen van de producten van Chanel – en Chanel besloot een speciale Moederdagcampagne te wijden aan de tekeningen van de kinderen. Een campagne die voor heel wat mooie reacties – en opnieuw free publicity – zorgden! (Bron)
#6 Herkenbaar met Bol.com
Als je Bol.com op social media volgt, grinnik je dagelijks om de meest herkenbare posts die zij plaatsen. Ook speelt Bol.com vaak bliksemsnel in op actualiteiten. Hier twee voorbeelden – o zo simpel, maar zo herkenbaar! (Bron)
#7 Toyota bekendmaking
Je zal er maar net op moeten komen – is vast je gedachte als je deze uiting ziet:
Toyota maakte met originele content bekend dat ze officiële sponsor zijn van een tennisclub. (Bron)
#8 HEMA inhakers
Een recente en perfecte inhaker van HEMA op de politiek, ken je hem nog? (Bron)
En dat is niet de enige inhaker, HEMA spant de kroon wat betreft toffe inhakers waar over na is gedacht! Ze gebruiken de inhakers zelfs om nieuwe producten onder de aandacht te brengen. (Bron)
#9 Valentijn met Heineken
Inspelen op de actualiteit is een tip die vaak benadrukt wordt als het gaat om de inzet van contentmarketing. In plaats van een algemene post zoals “Fijne Koningsdag” of “Valentijnskortingen”, doet bijvoorbeeld Heineken dat heel leuk door een creatieve post te maken – uiteraard met hun eigen producten! (Bron)
#10 War Child – Bang voor monsters
Heb je het nummer Afraid of the Dark met daarin de zin “There’s a monster under my bed” van Chef’Special toevallig voorbij horen komen? Dit nummer komt terug in een commercial van War Child, met een doordachte boodschap die binnenkomt. De vergelijking wordt gemaakt tussen kinderen die bang zijn voor monsters onder hun bed en kinderen die het gevaar écht kennen in hun dagelijkse leven.
War Child komt op voor deze kinderen en wil angsten bij hun wegnemen, zodat kinderen rustig kunnen slapen en niet bang hoeven te zijn. Dit laat zien hoe belangrijk het werk van War Child is. (Bron)