In dit blog lees je de mogelijkheden van een data feed management tool zoals Channable. Heb je geen idee waar ik het nu over heb? Geen zorgen, ik leg alles uit in dit blog. Laten we beginnen!

Wat is een datafeed?

Een datafeed is kortgezegd een bestand met data (joh). Het bestandsformaat is vaak in TXT, CSV of XML met daarin alle informatie over bepaalde producten of diensten, zoals: productnaam, prijs, categorie, beschikbaarheid, etc. Deze datafeeds worden door de externe platformen weer gebruikt om jouw producten te kunnen tonen, de feed verschaft alle informatie die nodig is voor het specifieke platform en is aan te passen in Channable. Ook is het mogelijk de feed te optimaliseren,  hierbij kan je aan het volgende denken:

  • Titles aanpassen op basis van zoekvolume
  • Informatie omtrent jouw producten of diensten verbeteren
  • Categorieën toewijzen
  • UTM tagging toepassen
  • En nog veel meer…

Wat is Channable?

Channable is een datafeed management platform welke het managen van campagnes een stuk makkelijker maakt. Er zijn uitgebreide opties om jouw campagnes met vele variabelen zoals prijs en voorraad makkelijker te managen. Vaak heeft ieder advertentieplatform zijn eigen eisen wat betreft de feed, via Channable is de feed daarom eenvoudig aan te passen zodat je op meer dan 2.500 vergelijkingssites, marktplaatsen en affiliates kan adverteren zonder al teveel moeite. Met Channable ben je goed voorbereid op meerdere advertentieplatformen zoals Bol.com of Amazon.

Daarnaast is het mogelijk om feeds te combineren. Heb jij bijvoorbeeld een product dat goed verkoopt als het regent, combineer het dan met bijvoorbeeld een weer feed zodat je hier wellicht met je advertenties op in kan spelen. Daarnaast is Channable erg gebruiksvriendelijk en zijn er plugins beschikbaar voor diverse platformen zodat je zonder al te veel technische kennis al van start kan gaan. Channable is daarom zeer geschikt voor e-commerce, maar denk ook aan travelwebsites met een divers aanbod reizen, autodealers etc. Ook voor het zoeknetwerk binnen Google Ads en Microsoft Ads is Channable erg interessant.

Hoe werkt deze SEA-tooling?

Stel je voor, je werkt als online marketeer en je hebt een enorm aanbod aan reizen en er zit zoekvolume op veel (longtail) termen. Dan kan het erg interessant zijn om aanwezig te zijn binnen het zoeknetwerk van Google of Microsoft. Je begint met aanmaken van de campagnes, het opzetten van de advertentiegroepen maar je komt er gaandeweg achter dat het wel erg veel werk is om het überhaupt op te zetten, te actualiseren en dan ook nog te optimaliseren. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als een prijs aangepast wordt of er een reis niet meer geleverd kan worden? Je zou er haast een dagtaak aan hebben om het allemaal bij te houden. Je voelt het waarschijnlijk al aankomen, dit kan veel eenvoudiger via Channable. Naast dat het je feed(s) kan optimaliseren is het ook een erg handige tool om dynamische zoekadvertenties te genereren binnen Google Ads en Microsoft Advertising. Onderstaand leg ik je in een notendop uit hoe dit werkt.

Feed
Dit is de basis waarmee je de campagne gaat inrichten, zonder een goede feed is een campagne gedoemd te mislukken. Zorg er voor dat de informatie die in de feed staat zo relevant en volledig mogelijk is. Alles wat je dynamisch invoert komt vanuit de feed, daarom is de kwaliteit van de feed erg belangrijk.

Advertenties aanmaken
Je maakt diverse uitgebreide tekstadvertenties aan in de tool zelf, ook belangrijk is het instellen van back-up advertenties. Mocht je bijvoorbeeld een dynamisch veld ‘title’ hebben dat teveel tekens bevat, dan is het verstandig om een advertentie achter de hand te hebben die wel voldoet aan het aantal tekens. Door het instellen van regels in Channable kan je bijvoorbeeld eenvoudig adverteren met de producten die je zelf wilt. Zo kan het voor een e-commerce partij verstandig zijn om alleen te adverteren met producten boven een bepaalde marge. Ook de beschikbaarheid is een belangrijke feature voor de zoekadvertenties. Als er geen voorraad is kan je er voor kiezen de advertenties automatisch te onderbreken. Zo zijn je advertenties altijd up-to-date.

Zoekwoorden
De keywords stel je vrij eenvoudig in, ook hier zijn dynamische velden mogelijk, denk bijvoorbeeld aan de dynamische velden zoals ‘merk’, ‘model’, ‘uitvoering’ en ‘kleur’. Als je adverteert met mobiele telefoons dan zou bijvoorbeeld het zoekwoord ‘Apple (merk) Iphone (model) 11 (uitvoering) zwart (kleur) gegenereerd kunnen worden als zoekwoord. Uiteraard zijn alle matchtypes mogelijk en kunnen er ook negatieve zoekwoorden (negatives) toegevoegd worden.

Landingspagina
De landingspagina wordt ook vanuit de feed dynamisch in de advertenties gezet zodat als iemand zoekt op bovenstaande telefoon, hij of zij ook direct op de goede landingspagina terecht komt. Alles valt of staat met een goede feed.

Hoe ziet zo’n dynamische advertentie er uit?

Onderstaand een voorbeeld van een dynamische zoekadvertentie. De dynamische elementen zijn de ‘title’,’price’ en de ‘product url’. Deze advertenties en enkele back-up advertenties stel je dan ook vaak eenmalig in. Zo hoef je niet meer voor al jouw producten zelf handmatig een advertentie te schrijven.

Bing Ads Tool Textanzeigen generieren

Voorbeeld Channable; dynamische advertentie opzet

Naast de advertenties is het ook mogelijk om de sitelinks dynamisch te maken. Veelal de dynamische prijsextensie is een uitkomst omdat dit vaak vergeten wordt om te updaten.

Dynamische prijs extensie ChannableVoorbeeld Channable; instellen prijsextensie

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat het aanmaken van de campagne in Channable plaatsvindt, maar het optimaliseren van de campagnes doe je in Google Ads.

Wil je meer weten over de SEA-tooling voor het creëren van dynamische advertenties? Bekijk dan het webinar:

De voordelen op een rijtje:

  • Efficiënter werken, je bespaart enorm veel tijd doordat advertenties veelal geautomatiseerd worden;
  • Kostenbesparing door de verhoging van de kwaliteit van de productfeed en het automatiseren van de advertenties;
  • Altijd up-to-date advertenties, voorkom dat klanten op een pagina terechtkomen van een product of dienst dat niet bijvoorbeeld niet voorradig is;
  • Zichtbaarheid op meer dan 2500 vergelijkingssites, marktplaatsen en affiliates;
  • Integratie met Google Analytics.

Wil je nu meer weten over Channable of denk je er aan om het in te zetten voor jouw bedrijf, schroom dan niet om contact met ons op te nemen.