Happy Italy. Sinds een jaar of anderhalf zijn wij Arnhemmers ook bekend met het concept. En je kan van alles van de restaurantketen vinden, bepaalde dingen snappen ze in ieder geval wél. Namelijk dat het om 2 dingen gaat: kwaliteit én presentatie. Van een mug een olifant maken. Maar dan op een positieve manier. Een bord van Happy Italy heeft namelijk een doorsnede van zo’n drieënhalve kilometer.

Op deze drieënhalve kilometer ligt een relatief smakelijke pizza. Niet de lekkerste uit de steenoven gerolde kaastomaatschijf die je ooit gehad hebt, maar zeker voor de prijs die je betaalt een aangenaam product. Bij de deur hanteert de keten eenzelfde beleid. De zaak is altijd druk, maar ondanks dat er nog plekken zat zijn, wordt met opzet een rij aan de deur gecreëerd. Het zal dus wel gezellig en lekker zijn, want er is een overvloed aan bezoekers.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor content. Wat je het liefst wilt is een overvloed aan artikelen (presentatie), die wel hoogwaardig zijn (kwaliteit). Helaas hebben contentmakers soms ook met iets anders te maken: komkommertijd. Soms lijkt het alsof je gewoon niets te melden hebt, hoe mooi je product, dienst of boodschap ook is. En soms lijkt het niet alleen zo, maar ís het ook zo.

Betekent dit dat je de contentmachine dan maar even uit moet schakelen? Natuurlijk niet! Je wilt altijd relevant blijven. En met onderstaande tips gaat je dat lukken ook! Maar houdt wel in je achterhoofd: kwaliteit is altijd leading.

Halfje bijtanken: oude content updaten

Kijk eens of er oude blogs zijn die wel een update kunnen gebruiken. Vorige maand schreef ik deze blog over het gebruik van het MBTI model. Stel dat er een remake of uitbreiding komt op dit model. Ik zou ervoor kunnen kiezen om hierover een nieuwe blog te schrijven. Maar ik kan ook de oude blog aanvullen en updaten. Het voordeel hiervan is dat het één compleet artikel wordt. Daarnaast gaat de eerder gepubliceerde blog al langer mee in de ranking: wanneer iemand iemand via de zoekmachine landt op jouw blog, geeft deze nog steeds een volledig antwoord. Dit neemt trouwens niet weg dat je óók een nieuw artikel kunt schrijven over de remake. Het is dus eerder en/en dan of/of.

Van diesel naar benzine: zet bestaande content om in een nieuwe vorm

Wanneer je terugkijkt naar je content van, laten we zeggen, het afgelopen jaar, zie je dan bepaalde trends of onderwerpen vaker terugkomen? Kijk eens of je de informatie uit deze blogs in een andere vorm kunt aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan een Infographic of video. Een bijkomend voordeel kan zijn dat je de content in nieuwe vorm vaak ook kunt delen op andere platformen zoals Pinterest op Youtube. Heb je een artikel met daarbij een mooie afbeelding? Dan kun je er ook voor kiezen om je artikel via Thinglink in de afbeelding te zetten.

Turboinjectie: bundel artikelen

Meerdere blogs die over hetzelfde onderwerp gaan kun je ook bundelen. Een ‘3 blogs over content curatie’ of ‘Dit zijn de 5 best gelezen blogs van vorige week’ zijn een gemakkelijke manier om artikelen extra te pushen in een andere vorm. Je kunt een artikel schrijven en verwijzen naar de afzonderlijke blogartikelen, waarin zij uitgebreidere informatie kunnen vinden. Een andere optie is om blogs die over één onderwerp gaan echt samen te voegen tot één geheel. Ook het bundelen van artikelen in een whitepaper of e-book kan weer voor een boost zorgen.

Zuinig rijden: schrijf een artikel in twee keer

Stel dat je een overzicht maakt met de mooiste plekjes van de Arnhemse wijk ‘Het Spijkerkwartier’. Deze noem je, passend, ‘De mooiste plekjes in het Spijkerkwartier’. Je beschrijft 10 pittoreske plekken en deelt het artikel via Facebook. Er wordt veel gereageerd en nog meer suggesties worden gedeeld. Met die input kun je het initiële artikel updaten maar je kunt er ook nog een artikel over schrijven: ‘De mooiste plekjes in het Spijkerkwartier volgens jullie’ of ‘De mooiste plekjes in het Spijkerkwartier deel 2’.

Stekkeren: Gewoon dezelfde content nogmaals delen

Je leest het goed. Vooral via social is het de moeite waard om dezelfde content opnieuw te gebruiken. De algoritmes van social kanalen zijn namelijk zo ingericht dat niet iedereen het ziet. Daarnaast weet je dat sommige onderwerpen heel succesvol zijn gevallen bij je achterban, dus waarom niet nog eens delen? Je kunt ervoor kiezen om dezelfde post delen maar ook kiezen voor een andere invalshoek.

Hoe zorg jij voor content tijdens de komkommertijd?

Door: Lisa Paauwe

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *