Bouncerate in Universal Analytics was iemand die op een website kwam en zonder interactie de pagina verliet. De term bouncerate komt in Google Analytics 4 echter niet meer voor. Ik leg vandaag uit wat er gebeurt is met de bouncerate en wat je zou kunnen doen om dit toch inzichtelijk te maken.

Bouncerate in Google Analytics 4 is weg, wat nu? – Een Pure Handleiding

Timestamps:

00:00 Intro

00:30 Bouncerate in Google Analytics 4

02:08 Bouncerate in Universal Analytics

02:21 Bouncerate dilemma

03:42 Alternatief bouncerate

04:22 Conclusie

Transcriptie video

In Universal Analytics was een bouncerate een veelbesproken onderdeel van de data. In Google Analytics 4 zul je bouncerate niet terugvinden en in deze video laat ik zien wat het alternatief voor  bounce is, en hoe je naar die data kunt kijken. Hallo, mijnnaam is Eddie Borgers en vandaag ga ik laten zien wat het alternatief in Google Analytics 4 is voor de bouncerate. De bouncerate is in Google Analytics 4 niet meer als matric in te zien en om te laten zien wat er wel is, gaan we naar Google Analytics 4. Ik klik, als een middel om te kijken, op acquisitie en vervolgens op gebruikersacquisitie. Wanneer je in gebruikersacquisitie zit. Veld bovenaan heb je een aantal grafieken en daaronder is een tabel te zien. In tabel staan meerdere matrics, maar ik heb nu dus gekozen voor gebruikersacquisitie dat geeft de kanalen weer. Nu staat die op medium. Nou, op zich is dat prima. Er zijn een aantal dingen onder andere nieuwe gebruikers, sessies met engagement, betrokkenheidspercentage, sessies met engagement per gebruiker, gemiddelde betrokkenheid en nog wat meer informatie.

In zo’n overzicht als deze stond voorheen ook altijd de bouncerate en nu dus niet meer. En wat de belangrijkste hiervoor eigenlijk is, is het betrokkenheidspercentage en sessies met een engagement. Engagement is eigenlijk betrokkenheid. Nou betrokkenheidspercentage houdt eigenlijk in de sessie met een engagement, gedeeld door het totaal aantal sessies. Het bijzondere is ook nog eens, dat in dit overzicht de sessies zelf niet staan. Wil je die er wel bij hebben dan zou je overigens het rapport kunnen bewerken. Ga je naar analyse hub kan je sessies zelf toevoegen dus voor nu niet het doel van de video maar waar we naar gaan kijken  is een sessies met de engagement. Wanneer we de muis houden boven sessie met engagement komt daar een toelichting te staan. Die toelichting zegt: het aantal sessies dat langer dan 10 seconden duurde, waarin een conversiegebeurtenis plaatsvond of dat minimaal twee scherm- of paginaweergaven had. Vooral die laatste toevoeging na de ‘of’, is een interessante want voorheen was de bouncerate iemand die meer dan één pagina bekeken had. Want het verschil van één pagina naar volgende pagina, dat zorgt er voor dat er überhaupt een tweede pagina is en tijd op site komt en iets wat bounce ophief.

Nu benoemde ik het in de intro al, veel besproken, bounce was niet altijd een hele goede matric. Wanneer je bounce op de normale manier inrichtte, en eigenlijk volgens de definitie zoals ik  hem zojuist beschreef, iemand die eigenlijk meer dan een pagina bekeken heeft. Dat betekent niet dat het per definitie een goede bezoeker is of dat iemand die gebounced heeft een slechte bezoeker is. Want stel  dat iemand in juiste informatie gevonden, heeft misschien heeft iemand wel ergens op geklikt op die pagina. Iemand kan tekst gelezen hebben, kan dingen overgenomen hebben. Misschien heeft iemand wel  een bestand gedownload wat je niet als doel doormeet. Dat zijn eigenlijk suggesties van een goede bezoeken maar wel iemand die zou bouncen.

Wat in de vorige Analytics eigenlijk al gebeurde, is dat op het moment dat er een event voltooid wordt, een bounce wordt opgeheven. Op het moment dat je scroll inricht en scroll werd ook als event doorgemeten zou dat ook de bounce opheffen. Dat was wel een alternatief voor je. Je kan ook zeggen dat via Tag Manager scrolldiepte inrichten niet de bounce zou opheffen maar er waren best wel een hoop verschillende varianten van bounce en eenduidige definitie van bounce was er dus eigenlijk niet. En in dat opzicht snap ik ook best wel dat Google bounce heeft weggehaald in Google Analytics 4 en heeft gezegd een sessie met een engagement. Dus eigenlijk iemand die wat langer op de site heeft gezeten, iemand die of een conversiegebeurtenis heeft voltooid of iemand die tenminste 2 pagina’s heeft bekeken. Dat is iemand die engagement heeft vertoond en vervolgens zie je het overzicht.

Ik ga nu even naar de tabel, zie je de aantallen staan van sessies met een engagement en betrokkenheidspercentage. Zou je volgens de nieuwe definitie van Google, dus eigenlijk de sessies met engagementbounce willen bekijken, dan is dat eigenlijk het betrokkenheidspercentage afgetrokken van 100 procent. Dus in dit geval zou je kunnen stellen dat organic een bounce zou hebben van 40,59% en het  overige heeft wel betrokkenheid getoond en is dus geen bounce geweest. Het zal even wennen zijn  maar in plaats van bounce, wat vroeger negatief geïnterpreteerd werd, heb je nu betrokkenheid en dat is iets wat juist positief geïnterpreteerd zou moeten worden. Dus voorheen lage bounce goed. Al was die discutabel en nu krijg je een hoog betrokkenheidspercentage, is positief, waar de definitie van bounce ook wat breder is getrokken.

Dus in mijn opzicht goede wijziging en weet, kijk niet meer naar bounce, ga niet op zoek naar bounce, kijk naar betrokkenheidspercentage en denk precies andersom want een hoog betrokkenheidspercentage is positief. Hopelijk hebben jullie hier wat van opgestoken. Weten jullie waar je naar kunt kijken in plaats van bounce. En mochten jullie het interessant vinden? Abonneer je op ons YouTube kanaal. Er zullen nog veel meer informatie delen de aankomende periode over Google Analytics 4. En mocht er een vraag over zijn? Laat je vraag zeker achter in de comments en dan zullen wij daarop reageren en je proberen zo goed mogelijk verder te helpen. Dankjewel voor het kijken.

Wij schrijven over internetmarketing

De meest recente blogs en artikelen op een rij.