Wellicht gaat 2018 voor jou als (online) marketeer wel de boeken in als het jaar van de AVG. Niet eens per se omdat dit nu zo veel impact heeft gehad op jouw business, maar wel omdat je er zo ontzettend veel vragen over hebt gehad en hebt gesteld. Afijn, voor iedereen was 2018 in ieder geval weer een razend snel jaar, zeker op het gebied van online marketing-ontwikkelingen. Elke seconde worden er op dit moment bijvoorbeeld meer dan 71.000 zoekopdrachten gedaan in Google wereldwijd. Dat is bijna niet te bevatten en laat zien wat alleen al het speelveld in zoekopdrachten is. In dit artikel beschrijven wij daarom een aantal wijzigingen die opvielen of een grote impact hebben gehad op het online marketinglandschap in 2018.

#1 AVG

Natuurlijk kunnen we dit onderwerp, na het te benoemen in de intro, niet tot het laatst bewaren. Dus direct met de neus in de ‘boter’, dan hebben we dat ook gehad. Dat is wellicht wat oneerbiedig, want de AVG heeft op veel bedrijven een flinke impact gehad op veel meer gebieden dan enkel online marketing. Je zou zelfs kunnen zeggen dat online marketing maar een klein onderwerp is op de lange AVG-actiepuntenlijst. Met name de vraag of een cookie wel of niet mag worden geplaatst voordat een bezoeker de opt-in heeft gebruikt was een interessante. Dan heb ik het nog niet over het wel of niet standaard aanvinken van het ‘marketing-hokje’ in de cookie melding.

Cookie-melding

#2 AMP

Ook Accelerated Mobile Pages is een interessante nieuwe ontwikkeling geweest in 2018. Het is Googles antwoord op een steeds grotere ‘mobiele’ markt, oftewel mobielvriendelijke websites. Simpel gezegd is een AMP versie van een pagina eigenlijk een extreem versimpelde versie van de pagina. Met als doel uiteraard de snelheid en dus gebruikerservaring te verbeteren. Zeker in SEO landschap is AMP een steeds vaker genoemd onderwerp. Pure-collega Sjoerd vertelt je overigens graag meer over AMP in zijn artikel.

AMP in zoekresultaat Google

#3 Mobile first indexing

Omdat we het toch al over SEO hadden, volgt direct een volgende ‘parel’ in 2018, namelijk mobile first indexing. Het belang van mobiel blijft stijgen. Wist je bijvoorbeeld dat 2019 het jaar gaat worden dat we meer naar onze smartphone kijken dan naar de televisie? Ook Google gaat hier uiteraard in mee met het ietwat ingewikkelde onderwerp mobile first indexing. Simpel gezegd komt het erop neer dat de Google bot primair de mobiele versie van je website crawlt, indexeert en vervolgens rankt i.p.v. de desktop versie. In de loop van 2018 kwamen er overigens steeds meer berichten wat betreft de, al dan niet, livegang hiervan. Tijdens mijn bezoek aan SMX leerde ik hier al veel meer over.

#4 Voice search

Ondanks dat dit niet per se nieuw was in 2018, zijn er wel flinke veranderingen in populariteit te zien geweest op het gebied van voice search. Met name de vraag wat je als marketeer kunt doen om in te spelen op deze trend is relevant. Om voice search beter te begrijpen dien je in jouw markt te ontdekken wat het verschil in zoekgedrag is binnen de doelgroep. Hoogstwaarschijnlijk zul je zien dat voice search in jouw branche relatief nog helemaal niet zo groot is. Het zou dan ook gek zijn om je website, wanneer we het hebben over bijvoorbeeld SEO, hierop aan te passen en normale zoekopdrachten links te laten liggen. Desalniettemin gaat ook in 2019 voice search een prominente plek krijgen in het online landschap.

#5 http is ‘onveilig’

Begin dit jaar was het al groot in het nieuws: er wordt extra druk gezet op de transitie van http naar https. Google ging met Chrome namelijk websites markeren als ‘onveilig’ wanneer er geen https gebruikt werd. Dit zorgt uiteraard voor veel onzekerheid bij de websitegebruiker en leidt daardoor zelfs tot een mogelijk verlies in bezoekersaantallen. Ben je nog niet over? Dan is het aan te raden dit op korte termijn te gaan regelen. We hebben inmiddels cases gezien waarbij het niet overgaan op http direct invloed had op de bezoekersaantallen door de zojuist genoemde melding.

Niet-veilig

#6 Google Ads

Uiteraard kunnen we in dit artikel Google Ads niet vergeten. Natuurlijk was er in 2018 de naamswijziging van Adwords naar Ads (vaarwel AdWords). Het belangrijkste nieuwsfeit was echter in mei rondom Google Ads. Google kwam namelijk met het nieuws dat het nu mogelijk was om een derde kopregel en een tweede beschrijving toe te voegen aan advertenties in Google Ads. Je zou kunnen concluderen dat hierdoor de advertenties in de zoekresultaten nog meer gaan lijken op de organische (gratis) resultaten. Of dit daadwerkelijk gaat leiden tot een hogere CTR bij advertenties is lastig te voorspellen, maar dat is hoogstwaarschijnlijk wel het doel van Google. Overigens volgde in november uiteraard ook Microsoft Ads het voorbeeld van Google.

Google-adwords-ads

Naast de veranderingen wat betreft advertentieformaten zijn ook de CSS partners in relatie tot Google Shopping (en met name de discussie hierover) het waard om te benoemen in dit overzicht. Kortom, 2018 was weer een veelbewogen jaar met talloze ontwikkelingen waar jij als marketeer wellicht ook mee te maken hebt gehad. Eén ding is zeker: ook in 2019 zullen de marketingontwikkelingen razendsnel gaan, dus je hoeft niet stil te zitten!