Google heeft een enorm bereik met zijn Display Netwerk. Natuurlijk wil ook jij hier graag gebruik van maken. Inmiddels weet je precies wat de mogelijkheden zijn van AdWords in relatie tot het display netwerk. Maar waar moeten mijn advertenties nu precies aan voldoen? En waar moet ik op letten? In dit blog een aantal belangrijke weetjes om je op weg te helpen.

Formaten

Google maakt gebruik van verschillende afbeelding weergaves. Om je allereerst een beeld te geven wat de mogelijkheden hiervan zijn in relatie tot het maximum formaat, hieronder een handig overzicht.

Weergave afbeelding  Formaat in px
Banner 468 x 60
Vierkant 250 x 250
Klein vierkant 200 x 200
Grote rechthoek 336 x 280
Verticale rechthoek 240 x 400
Geïntegreerde rechthoek 300 x 250
Skyscraper 120 x 600
Brede skyscraper 160 x 600
Leaderboard 728 x 90
Leaderboard voor mobiele apparaten 320 x 50

Voor zowel bewegende, niet bewegende, HTML5 als Flash afbeeldingen zijn bovenstaande afmetingen vereist. Daarnaast mogen afbeeldingen alleen via een bepaald bestandstype worden toegevoegd. Hieronder daarom een overzicht met alle soorten afbeeldingen in relatie tot de grootte en het vereiste bestandstype.

Soort afbeelding Bestandsgrootte Bestandstype
Niet-bewegend Max. 150 KB JPEG, JPG, PNG, GIF
Bewegend Max. 150 KB GIF
Flash Max. 150 KB SWF
HTML5 Max. 150 KB CSS, JS, HTML, GIF, PNG JPG, JPEG

Voorwaarden

Google AdWords ondersteunt op dit moment Flash versies 4 t/m 10.1. Je moet er dus rekening mee houden dat je een advertentie met een andere versie niet kan uploaden. HTML5-advertenties worden alleen ondersteund door Google als ze gemaakt zijn met het programma Web Designer van, je raadt het al, Google. De animatielengte van bewegende afbeeldingen mag niet langer dan dertig seconden zijn. Ook de snelheid is van belang, Google wil dat advertenties een snelheid van maximaal vijf frames per seconde (fps) hebben. Er zijn nog meer voorwaarden waaraan een advertentie moet voldoen naast formaat, grootte en bestandstype. Een afbeelding mag bijvoorbeeld niet knipperen of flitsen, zodat de gebruiker niet kan worden geïrriteerd. Daarnaast blijft het woord relevantie uiterst belangrijk voor Google. Je advertentie moet duidelijk, herkenbaar en leesbare teksten bevatten. Doe je dit niet, dan keurt Google je advertentie net zo makkelijk af. Nog een reden om een advertentie af te keuren is het fenomeen ‘Trick-to-click’. De basis hiervoor is dat een advertentie duidelijk te onderscheiden moet zijn van de overige website content. Er mag dus geen gebruik worden gemaakt (net als bij zoekmachine adverteren) van woordgebruik als ‘klik hier’. Doe je dit wel? Dan is Google getergd, het gevolg hiervan is:

  1. De advertentie wordt afgekeurd (foutje moet kunnen)
  2. Het domein wordt uitgeschakeld (nu heb je het echt te bont gemaakt)
  3. Het AdWords account wordt stilgezet (op de knietjes voor Google is de enige oplossing)

Rotatie

Denk altijd goed na over het doel van je advertentie. Voorkom het plaatsen van advertenties op plaatsen waar je dat liever niet wilt. Probeer dan ook het meeste uit je advertenties te halen. Een handige manier om dit te doen is gebruik te maken van advertentierotatie. Hierbij heb je diverse opties om verschillende advertenties afwisselend van elkaar te tonen, om zo een optimaal rendement te behalen. Google biedt vier mogelijkheden voor het gebruik hiervan.

  1. Optimaliseren voor klikken: voorrang aan advertenties die naar verwachting meer klikken zullen opleveren
  2. Optimaliseren voor conversies: voorrang aan advertenties die naar verwachting meer conversies zullen opleveren
  3. Gelijkmatig rouleren: evenveel voorrang aan elke advertentie
  4. Rouleren voor onbepaalde tijd: gelijk aan punt drie, echter voor onbepaalde tijd zonder optimalisatie mogelijkheden

Het is raadzaam voor punt één of twee te kiezen afhankelijk van de te behalen doelstelling. Je wilt immers zo effectief mogelijk je advertenties inzetten. Denk tot slot ook aan het instellen van een frequentie cap, zodat de bezoeker niet onnodig wordt geïrriteerd. Uit alle beschreven regels en weetjes is duidelijk geworden dat je met veel dingen rekening moet houden bij het creëren van advertenties. Over het algemeen, blijkt uit eerdere ervaring, worden advertenties binnen 24 uur goedgekeurd, aan de slag dus!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *