Je kunt je de autoriteit van je website vergroten door onder andere te werken aan je backlinkprofiel. Hoe meer kwalitatieve backlinks je hebt, hoe beter dit is voor je autoriteit. Normaliter bouwt een goede website op een natuurlijke manier goede backlinks op. Wanneer je goede unieke content publiceert, is de kans groot dan mensen een link naar jouw sterke artikel zullen plaatsen. Desondanks kan het zijn dat je toch nog achter ligt op de concurrentie. In dat geval kan het erg waardevol zijn om websites te benaderen voor het plaatsen van een backlink. Dit kun je op diverse creatieve manieren doen. In een vorig blog heb ik hier al eens geschreven over linkbuilding tips. In dit blog ga ik uitleggen wat een goede, en wat een slechte link is.

Welke tools kan ik hiervoor gebruiken?

Je hebt een website gevonden waar je mee wilt samenwerken om uiteindelijk een backlink te krijgen. Je weet alleen niet of dit een goede website is om een link van te krijgen. In dit geval kun je gebruik maken van een aantal tools. Deze tools houden van een grote verzameling websites alle uitgaande links bij. Wanneer je de URL van een bepaalde pagina of website in deze tool invoert, kun je zien welke backlinks deze website heeft. Op die manier kun je de autoriteit van deze website bepalen. De meest bekende tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn Majestic en MOZ. Wij maken zelf gebruik van Majestic omdat deze in Nederland een iets grotere dekking heeft als je kijkt naar het aantal gecrawlde Nederlandse websites.

Naar welke gegevens moet ik kijken?

Backlinkprofiel FacebookDe tools Majestic en MOZ komen aardig overeen qua gegevens waar je op moet letten. Zo maakt Majestic bijvoorbeeld gebruik van de belangrijkste metrics citation flow en trust flow. De citation flow geeft aan hoeveel backlinks de website of pagina die je hebt ingevoerd heeft. De trust flow geeft aan hoe kwalitatief deze backlinks zijn. De metrics gaan van 0 tot 100. De citation- en trust flow moeten altijd goed in balans zijn. Zie het als een soort van weegschaal. Wanneer de trust flow sterk achterblijft bij de citation flow, zullen er alarmbellen moeten gaan rinkelen. Beide factoren zijn namelijk even belangrijk voor het bepalen van de sterkte van de backlink. De tool MOZ werkt op een iets andere manier. Zij geven de domein- en pagina-autoriteit weer. Stel, je krijgt een link vanaf de homepage van NU.nl dan zal deze veel waardevoller zijn dan een link vanaf NU.nl/archief/2010/jouw-nieuws-bericht.

Wat voor type backlinks zijn er?

Naast het feit dat je kunt kijken naar metrics zoals citation flow, trust flow, domeinautoriteit en pagina-autoriteit, is het goed om ook te kijken naar het type backlinks die een bepaalde website heeft. Dit noemen we het backlinkprofiel. Het backlinkprofiel moet er natuurlijk en sterk uitzien. We spreken over een natuurlijk backlinkprofiel wanneer de links op een natuurlijke manier zijn verkregen. Een andere website heeft naar jouw website gelinkt omdat hij of zij daar een goede reden voor heeft. Om je iets meer inzicht te geven zal ik een aantal voorbeelden behandelen:

Kwalitatieve backlinks

  • Een hoge autoriteit
  • Het liefst zo relevant mogelijk
  • Een nieuwssite heeft een link geplaatst naar jouw website vanuit een nieuwsbericht
  • Een sponsor of partner heeft een plek op de website beschikbaar gesteld voor jouw logo met link
  • Vanuit een extern blog is er gelinkt naar een inhoudelijk relevant artikel op jouw website
  • Een website heeft een review geschreven over jouw product en daarbij een link geplaatst naar het product

Minder kwalitatieve backlinks

  • Een lage autoriteit
  • Websites die niet meer bijgehouden worden
  • Een link vanaf een website die uitsluitend gebouwd is om te linken naar andere websites. Veelal zijn deze websites verweven in een linknetwerk.
  • Startpagina’s
  • Bedrijvengidsen
  • Spam-achtige buitenlandse links

Is er een risicoprofiel?

Ondanks het feit dat Google niet duidelijk aangeeft welke backlink goed of slecht is voor jouw backlinkprofiel, kun je met gezond verstand een goed profiel opbouwen. Als streefpunt kun je aanhouden dat een link op een normale en natuurlijke manier opgebouwd moet worden. Probeer een gezonde mix aan te houden van kwalitatieve en minder kwalitatieve backlinks. Wil je in een telefoongids of plaatselijke bedrijvengids staan? Dan is daar niets mis mee wanneer je dit afwisselt met sterkere backlinks. Blijf weg van trucjes, creëer meerwaarde en je zit al snel goed!

Door: Kay Bleekman

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *