B2B online marketing: waarom je er niet omheen kunt
Ik hoef jou niet uit te leggen dat je er goed aan doet om te investeren in online marketing als je een webshop hebt. In dat geval ben je namelijk super afhankelijk van internet en wil je er alles aan doen om traffic naar je webshop te genereren.
In de B2B wereld wordt het belang van online marketing echter nog niet altijd gezien. Terwijl uit onderzoek van Google onder 3.000 B2B inkopers blijkt dat 89% van hen het internet gebruikt in hun zoektocht naar producten en diensten. Eigenlijk zou alleen dit onderzoek al reden genoeg moeten zijn om serieus werk te maken van online marketing.
Toch nog niet overtuigd? Hieronder geef ik je 5 redenen waarom je niet meer om online marketing voor B2B heen kunt!
Reden 1: klanten worden steeds minder ontvankelijk voor marketing
In 1999 schreef Seth Godin het boek ‘Permission Marketing’. Hij heeft deze term bedacht omdat hij toen al (in 1999) toekomst zag in het ‘toestemming vragen’ aan mensen om ze te benaderen, omdat de oude variant van marketing volgens hem steeds slechter zou gaan werken. Deze oude variant noemde hij ‘interruption marketing’. Letterlijk: het onderbreken van mensen tijdens een andere bezigheid.
Vormen van interruption marketing zijn bijvoorbeeld: adverteren in magazines (niemand leest magazines voor de advertenties), het adverteren op tv (niemand kijkt tv voor de commercials) etc..
Omdat wij elke dag geconfronteerd worden met duizenden marketinguitingen zijn wij afgestompt en negeren we veel van deze uitingen. Daardoor is de effectiviteit van deze vormen van marketing afgenomen.
Ik hoop dat dit herkenbaar voor je is. 🙂
Online marketing biedt je daarom heel veel kansen. Deze vorm van marketing is erop gericht om mensen die op zoek zijn naar jouw informatie te helpen dit te vinden.
Door gebruik te maken van slimme technieken kan je je boodschap richten op de juiste doelgroep, met de juiste interesses en nog belangrijker: op het juiste moment.
Een voorbeeld hiervan is de werking van zoekmachines. In Nederland is Google veruit de grootste, met een marktaandeel van 88% op desktop en 98% op smartphones (bron).
In Google stelt iemand ‘vragen’ en kan jij diegene helpen bij het vinden van het antwoord dat op jouw website staat. Het begin van je relatie met een potentiële nieuwe klant. Dit is tevens het moment om deze klant toestemming te vragen (via bijvoorbeeld een inschrijving voor je nieuwsbrief) om hem relevante informatie te blijven sturen.
Reden 2: weinig concurrentie
Net als ik jou moet overtuigen van online marketing, geldt dat waarschijnlijk ook voor je concurrenten. Dat houdt in dat er nog weinig concurrentie is online en dat jij een enorme kans maakt als jij nu serieus werk gaat maken van jouw online aanwezigheid.
Eigenlijk is dit de belangrijkste reden. Als marketeer ben jij continue op zoek naar manieren om je concurrentie voor te blijven. Door simpelweg eerder aanwezig te zijn op een platform heb je al een voordeel.
Reden 3: het is relatief goedkoop
Wat kost een deelname aan een beurs? Of een advertentie in een vakblad? En wat kosten jouw vertegenwoordigers, catalogussen en andere marketinguitingen?
Jouw concurrent aftroeven op een beurs door net wat meer vierkante meters af te nemen is een duur geintje. Online kun je echter met een paar euro je concurrent al aftroeven, door verkeer van een zoekmachine naar je website te sturen!
Reden 4: inzichtelijk maken rendement
Het inzichtelijk maken van het rendement is een ander groot voordeel van online marketing. Alles valt online te meten. Zo is het altijd mogelijk om het effect van je acties inzichtelijk te maken.
Ook al verkoop je niets online, dan kan je alsnog het rendement bepalen aan de hand van het aantal aangevraagde offertes, of het aantal keren dat de contactpagina is bezocht bijvoorbeeld. Lees hier het blog van mijn collega Marijn over dit onderwerp.
Hoe fijn is het als jij aan je leidinggevende kunt laten zien wat zijn marketingeuro hem heeft opgeleverd? Niet meer die lange discussies over het deelnemen aan een dure vakbeurs en wat het nu eigenlijk oplevert, maar eenvoudig inzicht in het aantal aangevraagde offertes via jouw online campagne.
Reden 5: online marketing is de toekomst
Er zijn tientallen onderzoeken die uitwijzen dat de rol van marketing steeds prominenter wordt en dat het zelfs hele delen van het werk van sales uit handen gaat nemen. Dit kun je zien in onderstaande afbeelding van de Boston Consultancy Group (geen koekenbakkers ;-)).
Sales zal in de toekomst pas nodig zijn als klanten voor een heel groot deel al besloten hebben om voor jouw bedrijf te kiezen. Dit wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de opkomst van internet. Dat zorgt er voor dat informatie toegankelijk en beschikbaar is.
Het geven van relevante informatie aan je potentiële klanten op je website is dus belangrijker dan ooit!
Conclusie
Online marketing voor B2B sluit beter aan op de wensen van jouw klanten, je krijgt meer grip op je marketingbudget, je troeft je concurrentie af en het is ook nog eens goedkoper dan traditionele marketing. Daarnaast zal online marketing een steeds prominentere rol gaan krijgen in de customer journey en een deel van het salesproces gaan overnemen.
Wil je een aansprekende B2B online marketingcase lezen? Je kunt er hier één vinden van onze klant Janssen-Fritsen Group.