Maak jij gebruik van e-mailmarketing? Perfect! Nog steeds is dit namelijk een van de meest gebruikte communicatiemiddelen. Via e-mail is jouw doelgroep direct te bereiken, het is persoonlijk en daarnaast zijn er tal van mogelijkheden om (automatisch) op het juiste moment zichtbaar te zijn voor maximaal resultaat. Vandaag ga ik echter niet uitleggen wat e-mailmarketing is, maar ga ik laten zien hoe je een Whitepaper (of andere ‘goody’) kunt gebruiken om jouw e-mailmarketing-lijst automatisch te verrijken.

Whitepapers zijn ideaal voor de verrijking van jouw lijst. Tegenwoordig is het namelijk helemaal niet gek om voor iets nuttigs als een Whitepaper te ‘betalen’ met je gegevens. Met andere woorden: in ruil voor bijvoorbeeld je naam en e-mailadres ontvang je de Whitepaper. Vaak schrijf je je daarbij direct in voor de nieuwsbrief en is dit ook voor sales interessant, omdat personen die een Whitepaper downloaden vaak een potentieel interessante lead zijn. Als voorbeeld in dit artikel gebruik ik ons nieuwste Whitepaper: Marktaandelen Zoekmachines 2020 (augustus 2020) waarin we de ontwikkeling van de marktaandelen van zoekmachines door de jaren heen inzichtelijk maken. Voor het instellen van de flow gebruik ik de e-mailmarketingservice Mailchimp.

Stap 1: ontwikkel een Whitepaper (of vergelijkbaar)

Om een automatische flow waarbij je iets weggeeft succesvol te maken, is er uiteraard wel een ‘waardevolle’ tegenprestatie nodig. Sowieso wil je iemand zo ver krijgen om ook daadwerkelijk tot invullen van zijn of haar gegevens over te gaan, daarnaast belandt je ook nog eens voor het eerst bij iemand in de mailbox. Laat dit een prettige kennismaking zijn. Het ontwikkelen van een Whitepaper kost wel vrij veel tijd. Maar uiteindelijk kan dit zich dubbel en dwars terugbetalen.

Stap 2: e-mailflow uitdenken

We hebben een Whitepaper. Nu is het tijd om de flow even op papier te zetten. De flow die wij gaan toevoegen is als volgt:

Flow: ‘Download Whitepaper’ (automatisch)

  1. Trigger: versturen formulier ‘Download Whitepaper Marktaandelen Zoekmachines 2020’.
  2. Opt-in (direct): dubbele opt-in ter controle van e-mailadres én noodzakelijk voor nieuwsbrief-inschrijving.
  3. Versturen Whitepaper (direct na opt-in): e-mail met Whitepaper (pdf) en bedankje.
  4. Opvolging (7 dagen na Whitepaper): vraag hoe de Whitepaper beviel en contactopties geven. Doel is om in contact te komen.

Goed om te weten is dat we gebruik gaan maken van een ‘Signup Formulier’ in Mailchimp en dat de dubbele opt-in mail (stap 2) automatisch verzonden wordt zodra iemand dit formulier invult. Dat is de enige manier om in de nieuwsbrief-lijst te komen. Stap 1, 3 en 4 gaan we hieronder dus instellen.

Stap 3: het ‘Signup Formulier’ instellen in Mailchimp

We hebben nu helder wat we weggeven en hoe we uiteindelijk zorgen dat we hier zo veel mogelijk voor terugkrijgen. Om te beginnen gaan we ervoor zorgen dat het ‘Signup Formulier’ gebruikt kan worden om de Whitepaper te verzenden. Zoals benoemd doe ik dit dus in Mailchimp, maar je zou hier ook prima een andere tool voor kunnen gebruiken. Het ‘Signup Formulier’ voor je doelgroep maak je via ‘Audience’ en dan ‘Signup forms’. In dit geval kiezen we vervolgens ‘Select’ achter ‘Form builder’.

Signup Form Mailchimp

Form Builder Mailchimp

Nieuw tekstveld aanmaken

Heb je dit formulier nog nooit ingesteld? Vul dan alles in, dit wijst zichzelf. Voor de Whitepaper-download gaan we vervolgens in het ‘Signup form’ een nieuw tekst-veld aanmaken. Deze noemen we in ons geval ‘Download Whitepaper’, kies iets dat de flow goed omschrijft. We kiezen hier bewust niet voor wélke Whitepaper, want dit veld kunnen we ook voor andere Whitepaper-flows gebruiken indien we er meer hebben of er eentje bij komt. De ‘Field tag’ moet je goed onthouden, die hebben we zo nog nodig. Indien je deze aan wilt passen, kies dan een korte naam die je makkelijk kunt herkennen (Ik kies voor ‘WHITEPAPER’). Omdat dit nieuwe veld geen veld is wat iemand zelf in moet vullen, willen we dat het veld in het formulier niet zichtbaar is. We kiezen daarom bij ‘Field Visibility’ voor ‘Hidden’. Sla het nieuwe veld tot slot op.

tekstveld toevoegen formulier mailchimp

Stap 4: automatische mailing instellen

Nu gaan we de e-mailflow instellen die automatisch gestart wordt wordt zodra iemand op ‘Whitepaper downloaden ’ klikt. Zoals we hierboven al uitgedacht hebben ziet de flow er als volgt uit:

  1. Trigger: versturen formulier ‘Download Whitepaper Marktaandelen Zoekmachines 2020’.
  2. Opt-in (direct): dubbele opt-in ter controle van e-mailadres én noodzakelijk voor nieuwsbrief-inschrijving.
  3. Versturen Whitepaper (direct na opt-in): e-mail met Whitepaper (pdf) en bedankje.
  4. Opvolging (7 dagen a Whitepaper): vraag hoe de Whitepaper beviel en contactopties geven. Doel is om in contact te komen.

We gaan hiervoor naar ‘Campaigns’ en klikken op ‘Create Campaign’. In de pop-up kiezen we vervolgens voor ‘E-mail’, dan ‘Automated’ en vervolgens ‘Custom’.

Mailchimp campagne maken

Emailcampagne maken mailchimp Automatische Mailchimp campagne maken

We geven de campagne een beschrijvende naam die duidelijk maakt om welke Whitepaper het gaat. Want vanaf stap 4 moet je per Whitepaper die je wilt versturen een nieuwe campagne aanmaken. In ons geval kiezen we dus voor ‘Download Whitepaper Marktaandelen Zoekmachines 2020’. Daarna klikken we op ‘Begin’ om te beginnen met instellen.

De trigger

Eerst stellen we in wat de automatische mailing ‘triggert’ om te starten door achter ‘Trigger’ op ‘Edit’ te klikken. Vervolgens op ‘Change trigger’ te klikken. Naar ‘Audience management’ te gaan en te kiezen voor ‘Changes in a subscriber’s audience field’.

Trigger aanpassen Mailchimp flow

Handmatige trigger kiezen Mailchimp

Subscriber velden gebruiken Mailchimp trigger

We kunnen hiermee dus instellen dat wanneer een bepaald tekstveld van een van de personen in onze nieuwsbrief-lijst verandert, de flow moet starten. Hier gaan we het nieuwe tekstveld ‘Download Whitepaper’ voor gebruiken dat we in stap 3 hebben aangemaakt. In de volgende stap gaan we instellen dat het in stap 3 aangemaakte veld ‘Download Whitepaper’ bij verzenden van ons Whitepaper Marktaandelen 2020-formulier verandert in ‘MARKTAANDELEN2020’. Dus kunnen we hier instellen dat wanneer het veld ‘Download Whitepaper’ verandert in ‘MARKTAANDELEN2020’, de flow direct moet starten. We kiezen voor ‘Update Trigger’ en zien dat deze in de flow is aangepast.

Flow starten bij veranderen doelgroep-veld Mailchimp

De e-mails designen

Nu kunnen we de e-mails designen zoals je van Mailchimp gewend bent door op ‘Design E-mail’ te klikken. Aan de eerste mail voegen we als pdf de Whitepaper toe. Zoals hierboven aangegeven zouden we ook na 7 dagen een tweede mail gaan versturen met de vraag of de Whitepaper bevallen is en met de call-to-action om contact met ons op te nemen. Deze tweede mail voegen we toe door ‘Add Another E-mail’ te kiezen met als Trigger ‘7 days after subscribers are sent previouw e-mail’. Die we vervolgens ook opmaken zoals je gewend bent. Je kunt hierbij kiezen om te vragen om op het berichtje te reageren. Wij gebruiken daarbij een externe tool om de feedback te meten door middel van een ‘Smiley Scale’. De invulling van de mails is in ieder geval verder helemaal aan jezelf. Tevreden met het resultaat? Kies ‘Next’ en activeer de campagne door op ‘Start Sending’ te klikken!

voorbeeld automatische flow mailchimp

Stap 5: implementeer het formulier op je website

De flow staat nu live en zal e-mails verzenden zodra het door ons in stap 3 aangemaakte veld ‘Download Whitepaper’ verandert in ‘MARKTAANDELEN2020’. Dat kun je natuurlijk handmatig doen, maar dat is niet de bedoeling natuurlijk. We willen dus een formulier hebben dat deze waarde in ons veld in Mailchimp inschiet. Hiervoor gaan we opnieuw naar ‘Audience’ en dan ‘Signup forms’, alleen kiezen we nu voor ‘Embedded Forms’. Hier passen we vervolgens de instellingen naar wens aan, en daarna kopiëren we de volledige HTML-code.

Het formulier aanmaken

Signup Form Mailchimp

embedded forms mailchimp

Het formulier plaatsen

De code plakken we vervolgens op de website. Wij hebben een WordPress-website dus plakken we de HTML in de ‘Tekst’-editor.

Voordat we de pagina publiceren moeten we nog één ding aanpassen: bij het versturen van dit formulier moet namelijk het onzichtbare veld ‘Download Whitepaper’ nog wel gevuld worden met de waarde ‘MARKTAANDELEN2020’, dat is namelijk de trigger om de flow te starten. Hiervoor dienen we een regeltje code te plaatsen direct na de volgende regel:

<input type=”e-mail” value=”” name=”E-MAIL” class=”required e-mail” id=”mce-E-MAIL”>

De code die we hier gaan invoeren zegt dat aan het verborgen veld met de naam ‘Download Whitepaper’ en de Field-tag ‘WHITEPAPER’ (weet je nog dat je deze niet moest vergeten?), de waarde ‘MARKTAANDELEN2020’ moet worden meegegeven. Let op: voer hier dus de veldnaam (field-tag) en waarde in die jij hebt gekozen voor jouw flow! Het regeltje dat je dan invoegt luidt:

<input type=”hidden” name=”WHITEPAPER” value=”MARKTAANDELEN2020″>

Dit ziet er dan dus als volgt uit:

extra regeltje automatische mailchimp flow

Vervolgens kan je de pagina verder nog naar wens aanpassen en wanneer je helemaal tevreden bent kan je deze opslaan. Uiteraard kan je de code dan ook in z’n geheel kopiëren en op andere pagina’s op je website neerzetten. Bijvoorbeeld onderaan blogs over desbetreffend onderwerp.

Stap 6: test je formulier!

Alles staat nu goed ingesteld! Nu is het tijd om nog even te testen of het allemaal werkt!

  • Gebruik het formulier door je e-mailadres (en evt. andere gevraagde gegevens) in te vullen.
  • Accepteer de opt-in mail.
  • Controleer of je nu de Whitepaper-mail ontvangt.
  • Controleer of het veld achter jouw naam in ‘[JOUW GEKOZEN ID]’ is veranderd in de Mailchimp database.
  • Controleer of volgens Mailchimp de mail ook verzonden is in het rapport bij de campagne.
  • Controleer binnen deze rapportage of jouw e-mailadres ook in de wachtrij staat om na 7 dagen de tweede mail te ontvangen (‘View subscribers in queue’).
  • Check na 7 dagen of je ook de reminder-mail krijgt en of alles nog steeds werkt naar behoren.

Benieuwd geworden naar onze Whitepaper óf wil je de ingestelde flow real-life zien? Je kunt deze via het formulier hieronder downloaden:

Cover Marktaandelen Zoekmachines 2020

Marktaandelen Zoekmachines 2020

Een whitepaper voor iedereen die meer te weten wil komen over zoekmachines. Van de ontstaansgeschiedenis tot de huidige marktaandelen wereldwijd en in diverse Europese landen.

* Nadat je op "Downloaden" klikt vragen wij je om jouw e-mailadres te bevestigen. Vervolgens ontvang je binnen enkele minuten de Whitepaper per e-mail. Door op downloaden te klikken meld je je ook aan voor onze nieuwsbrief.

Geweldig! Alles werkt. Je hebt nu een automatische e-mailflow ingesteld waarmee je enerzijds je Whitepaper automatisch kunt versturen naar geïnteresseerden en anderzijds e-mailadressen verzamelt voor jouw nieuwsbrief-database. Nog een flow instellen voor een andere Whitepaper? Herhaal dan de stappen vanaf stap 4.

Succes met het instellen! En mochten wij hiermee of met een ander e-mail-vraagstuk kunnen helpen, neem dan gerust contact met ons op.