Als je op zoek bent naar ideeën voor automatische e-mail flows in Mailchimp om je leven makkelijker te maken en tijd over te houden voor andere zaken, dan ben je op deze pagina op het juiste adres! In dit blog geef ik je de must-have automatische e-mail flows voor jouw bedrijf mét templates voor hoe je deze op moet zetten, gratis en voor niets. Let’s get started!

Automatische mailflow ideeën

  1. Welkomst e-mail flow
  2. Verras met gratis waardevolle content
  3. Herinneringsmail onafgemaakte aankoop
  4. Vraag klanten om reviews
  5. Je eigen e-mail flows bouwen

Welkomst e-mail flow

Trigger: nieuwe e-mail subscriber

Doel: klanten aan je binden

Ieder bedrijf dat aan e-mailmarketing doet heeft een welkomstflow nodig. Klanten zijn het meeste met je bedrijf bezig op het moment dat ze zich net hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief. Je krijgt dus geen beter moment om ze te bereiken dan dit moment. Maak daarom in de basis altijd gebruik van een welkomstflow.

Welkomstmailflow voorbeeld

Een welkomstmailflow voorbeeld kan er bijvoorbeeld zo uit zien:

Hierbij werkt het vooral goed om:

  • Je communicatie persoonlijk te maken door gebruik te maken van mergevelden (*|FNAME|*);
  • Duidelijk te maken wat je wil dat je klanten doen na het lezen van de mail door gebruik te maken van een CTA als ‘shop nu’ of ‘bekijk ons aanbod’.

Deze flow staat overigens kant en klaar in Mailchimp, ook in jouw account. Kijk maar eens in het tabblad automations à customer journeys en scroll vervolgens naar beneden. Het enige wat jij nog hoeft te doen is er gebruik van maken en de juiste mail-content te maken voor jouw bedrijf.

Verras met gratis waardevolle content

Trigger: Einde welkomstflow of whitepaperdownload

Doel: informatie verstrekken aan klanten

Na je welkomstmail kan je natuurlijk stoppen met het sturen van e-mails en handmatig mails blijven sturen. Dat is wat veel bedrijven gek genoeg doen. Niemand heeft echter ooit gezegd dat een e-mailflow moet stoppen na een aantal dagen. Aansluitend op je welkomstmail kan je daarom waardevolle informatie naar je klanten blijven sturen.

In het geval je een blog hebt, is dat gemakkelijk. Promoot in je mail een aantal blogs die universeel waardevol zijn voor je klanten, en de dag daarna nog een, een week later nog een, enzovoorts.

Het liefste heb je natuurlijk content die zo relevant mogelijk is. Als je jouw e-maillijst kan opsplitsen in bijvoorbeeld: ‘op zoek naar babykleding’, ‘op zoek naar vrouwenkleding’ en ‘op zoek naar mannenkleding’ ben je al een heel eind. Met andere woorden: als je al segmenten hebt aangemaakt of wil gaan aanmaken dan kan dat.

In het geval je geen segmenten hebt, of dat – om wat voor reden dan ook – niet wilt, is evergreen content (content die eigenlijk altijd wel relevant is) een goed beginpunt.

Praktische tips hierbij zijn dus:

  • Stuur specifieke content op basis van segmenten, dat kan met aparte flows en door te werken met tags;
  • Als je niet met segmenten werkt, gebruik dan evergreen content;
  • Perfect om blogcontent te recyclen, wat ook weer tijd bespaart, omdat je geen nieuwe content hoeft te maken.

Vergeten uit te checken?

Trigger: verlaten winkelmandje

Doel: sales boosten

In het geval je een e-commerce webshop hebt, is het absoluut noodzakelijk om een herinnering per e-mail te sturen wanneer iemand zijn aankoop niet heeft afgerond. Als je in je eigen Analytics kijkt, zie je waarschijnlijk ook veel mensen die wel iets in hun winkelmandje stoppen, maar daarna nooit meer terugkomen. Als je dat ziet, dan heb je daar gelijk in. Statistieken laten zien dat bijna 70% hun aankoop wel begint, maar niet afmaakt. Daar moet je gewoon iets mee doen.

Gelukkig wordt 45% van de herinneringsmails geopend en wordt daarvan 21% van de mensen alsnog overtuigd om te klikken. En het beste is: 50% daarvan besluit om daadwerkelijk een aankoop te doen!

In dit rekenvoorbeeld kan je dus van 100 gemiste aankopen 4 tot 5 extra aankopen realiseren. Kosten: de tijd om 1 keer je Mailchimp flow in te stellen. Tel uit je winst.

Je kan door de juiste instellingen dus veel winst behalen, en zo veel werk om het in te stellen is het niet. Mailchimp heeft deze namelijk, net als bij de welkomstflow, al kant en klaar voor je staan. Het enige wat jij hoeft te doen is de content voor de mails te maken. Doen dus!

Vergeten uit te checken voorbeeld

Een herinneringsmail voor een afgebroken aankoop kan er bijvoorbeeld zo uit zien:

Praktische tips hierbij zijn:

  • Laat een afbeelding van het achtergelaten product uit het winkelmandje zien (deze tutorial laat zien hoe je dat doet);
  • Wacht niet te lang met het versturen van de mail;
  • Geef eventueel 10% korting om je sales te boosten

Klanten feedback

Trigger: product of dienst gekocht

Doel: reviews boosten en feedback verzamelen

Niets werkt zo goed als iets horen van iemand die hetgeen jij wil doen of wil kopen, al vóór jou gedaan of gekocht heeft. Als je zelf gaat boeken voor een hotel in een ver land, kijk je ook naar goede reviews. Maar als je ooit om reviews voor jouw bedrijf gevraagd hebt, weet je ook dat die niet makkelijk te krijgen zijn.

Deze automatische flow heeft daarom concreet 2 voordelen:

  1. Je reviews gaan flink omhoog, wat meer geloofwaardigheid toevoegt aan je product en meer mensen kan overtuigen je product te kopen;
  2. Je krijgt daadwerkelijk feedback over je product van klanten, wat in de meeste gevallen erg waardevolle feedback is voor bedrijven.

Maar…. timing is hierbij key. Stuur de e-mail niet voordat ze het product gehad hebben en de kans hebben om het getest te hebben, maar stuur het ook niet pas een maand na dato, want dan zijn ze je al lang en breed weer vergeten, of hebben ze andere zaken aan hun hoofd.

Met een automatische e-mail flow kan je mensen bijvoorbeeld een week nadat ze het product hebben gekocht een uitnodiging sturen om een review achter te laten. Dan zit het nog vers in hun hoofd én creëer je direct engagement met je klant, waardoor je klant nog meer gebonden raakt aan jouw bedrijf.

Vraag klanten om reviews voorbeeld

Een review e-mail flow zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

Praktische tips zijn hierbij:

  • Maak de e-mail makkelijk klikbaar met emoji’s of 1-5 sterren ratings;
  • Timing is key, niet te vroeg en niet te laat;
  • Geef 10% korting op een volgende aankoop als initiatief om actie te ondernemen.

Maak je eigen flows

Trigger: wat je wil

Doel: wat je wil

Nu is het tijd om je eigen flows te maken. De bovenstaande tips en ideeën voor flows zijn sowieso een must-have voor bijna ieder bedrijf en kunnen tevens dienen als inspiratiebron voor de speciale situatie van jouw bedrijf.

Om deze flows op te zetten kun je trouwens dit stappenplan volgen dat we hebben samengesteld. Het is niet moeilijk, dat beloof ik!

Bouw dus alsjeblieft deze automatische e-mail flows, anders loop je onnodig veel omzet mis. Als je al moeite doet om je mailinglijst te laten groeien en e-mail marketing toe te passen, doe het dan goed én maak het jezelf dan gemakkelijk door gebruik te maken van deze tools die Mailchimp je aanreikt.

Kom je er niet helemaal uit of wil je gepersonaliseerde ideeën voor automatisch e-mail flows voor jouw bedrijf? Neem dan contact met me op via evert-jan@pure-im.nl. Ik vind het altijd leuk om mee te denken!