AMP, oftewel Accelerated Mobile Pages, wat is dat nou?

Als online marketeer, webshop-eigenaar of blogger heb je de term vast al eens gehoord. Misschien heb je zelfs al een AMP WordPress plugin voorbij zien komen. Maar wat is het nou precies? Wat kan je met AMP en wat is het voordeel dat je ermee kunt behalen? Kort gezegd is AMP Google’s zoveelste duit in het zakje in de queeste naar steeds mobielvriendelijkere websites. AMP belooft een betere gebruikerservaring dankzij pagina’s die onder andere supersnel laden. Een techniek die de nodige invloed kan hebben op het online landschap van de komende jaren.

Wat is AMP?

Al sinds de komst van de snellere smartphones werd duidelijk dat mobiel ooit nog weleens de toekomst zou kunnen worden voor online. Die tijd lijkt nu te zijn gekomen. De mobiele telefoon is tegenwoordig even snel als de gemiddelde desktop of laptop als het op browsen aankomt. De shift naar mobiel is dan ook duidelijk merkbaar; in 2018 gebruikt 60% van de mensen het internet via een mobiel apparaat. Deze stijgende lijn zal in de toekomst zeker nog voortzetten. Helaas lopen veel websites nog hopeloos achter op het mobiele front. Ze zijn niet responsive en vaak verre van geoptimaliseerd. Kortom, de gebruiksvriendelijkheid voor mobiel kan wel een boost gebruiken.

Vandaar dat Accelerated Mobile Pages in het leven zijn geroepen. Het biedt een open framework dat opgezet is om door middel van eigen code webpagina’s te optimaliseren voor mobiel met als doel de gebruikersvriendelijkheid te verbeteren. Oftewel, zoals Dave Besbris (Vice President van Search Engineering Google) het zelf zegt:

  1. To help content load faster.
  2. To reduce abandonment.
  3. To cut down on the “clutter” on webpages. (Verge)

Is AMP een gimmick of here to stay? Volgens Besbris dat laatste. Het zou volgens hem zelfs de standaard moeten worden:

”Our intention has always been to take AMP — get the good bits and the lessons that we’ve learned from building AMP — into the standards track.” (verge)

Hoe werkt AMP?

Je kunt AMP zien als een applicatie die ervoor zorgt dat een webpagina van nature mobiel-vriendelijk wordt. Om dit voor elkaar te krijgen bestaat AMP uit een eigen HTML, Javascript en Cache. Door de achterliggende techniek is het mogelijk om statische content te bouwen die ontzettend snel laadt. Hierdoor zijn er bijna geen laadtijden meer en worden websites op een mobielvriendelijke manier vertoond. Een AMP website is hierdoor een gestripte versie van een normale site, waarbij alleen de essentiële onderdelen behouden worden. Dit alles zonder hierbij concessies te doen voor de ervaring van de gebruiker. Je kunt het zien als Google’s antwoord op de voorgeladen artikelen die je ziet op bijvoorbeeld Facebook. Deze artikelen zijn al geladen in de app, waardoor je ze niet meer hoeft in te laden als je erop klikt. Het doel van AMP is om dit idee over te zetten naar het gehele (mobiele) web zelf.

AMP in de praktijk?

Hoewel Google er vanaf het begin op heeft aangedrongen om AMP in te zetten, blijkt in de praktijk daar nog weinig van te komen. Je merkt dat veel websites de moeite nog niet hebben genomen, omdat er nog weinig consequenties lijken te zitten aan het niet gebruiken ervan. Dit terwijl het aandeel van mobiel internetgebruik maar blijft stijgen. Mede daardoor kan je er vanuit gaan dat AMP binnenkort weldegelijk van belang gaat zijn. Sinds maart 2018 is Google na een testfase van 2 jaar dan ook actief begonnen met het uitrollen van meer features voor AMP websites, waardoor je de adoptie van AMP gestaag ziet groeien. Deze features hebben met name invloed op SEO prestaties.

AMP voor SEO?

Dat AMP afkomstig is uit het Googlekamp is natuurlijk geen wonder. Google blijft zich continu inzetten voor een mobielvriendelijker web. Zo kwam Google ook met ‘Mobile First Indexing’. Mobiel is hiermee het beginpunt geworden van Google’s indexatie en daarmee vanaf nu de standaard vanuit waar ranks bepaald worden. Vanuit dat oogpunt zou AMP een belangrijke ranking factor kunnen worden, maar dat is tot nu toe nog niet het geval, tenminste, nog niet in de directe zin.

Een paar indirecte factoren van AMP hebben wel degelijk invloed op SEO prestaties. Zo herken je een AMP-versie in de zoekresultaten aan het bliksemschichtje in de linkerhoek. Dit zou, naarmate de bekendheid van AMP groter wordt, voor een hogere conversie kunnen zorgen. Verder verbeter je de snelheid van je site natuurlijk enorm, wat ook een ranking factor is.

AMP in zoekresultaat Google

Sinds april 2018 gaat het echter nog een stapje verder. AMP websites worden nu gepusht in de zoekresultaten doordat ze in een carrousel getoond worden boven de andere zoekresultaten. Hoewel dit geen directe ranking factor is kun je begrijpen dat deze positie natuurlijk ontzettend gewild is. Vooral omdat het op mobiele telefoons vaak meer dan de helft van het totale scherm in beslag neemt, waardoor normale zoekresultaten verder weggedrukt worden.

AMP carrousel in zoekresultaten

AMP en GDPR?

Met de komst van de AVG/GDPR is het natuurlijk belangrijk om te weten of ook AMP pagina’s GDPR-proof zullen zijn. Want ook AMP-pagina’s zijn vanaf 25 mei verplicht om een melding te geven. De ontwikkelaars van AMP hebben hier nu al een nieuwe component voor toegevoegd, zodat ook de AMP-pagina’s makkelijk voorzien kunnen worden van een melding die gebruikers in staat stelt om alle eisen die aan de GDPR verbonden zijn te accepteren of niet te accepteren.

Voor- en nadelen van AMP

Naarmate er meer features uitrollen zal blijken hoe belangrijk AMP daadwerkelijk wordt. De voordelen aan de gebruikerszijde zijn inmiddels duidelijk, maar de voordelen voor de uitvoerende partij beginnen nu ook steeds duidelijker te worden. Google neigt er namelijk naar om AMP geoptimaliseerde pagina’s steeds meer voorrang te geven in de zoekresultaten. Of het echt een aanwinst is, is echter ook afhankelijk van het type website dat je hebt. Nieuwssites en dergelijke websites, met als doel om te voorzien in informatie, zullen de voordelen al gemerkt hebben. Dit soort webpagina’s zijn namelijk uitermate geschikt om te strippen tot de essentie; tekst. Voor e-commerce sites blijkt het soms nog lastig om een goede AMP-versie neer te zetten van de sites die alle functionaliteiten behoudt. Toch is op e-commerce gebied ook steeds meer mogelijk en zal het niet lang meer duren voordat hier ook prima AMP varianten voor te maken zijn.

AMP & Google Analytics

Ga je gebruik maken van AMP, dan wil je natuurlijk wel weten wat die zet voor je betekent. Om de AMP-versie van je website te analyseren kun je een speciale trackingcode toevoegen binnen Google Analytics (lees hier meer). AMP maakt namelijk gebruik van het nieuwe AMP-Analytics-element waardoor het mogelijk is om gebruikersinteracties met AMP-pagina’s te tracken.  Het natuurlijk altijd aan te raden om in je Analytics account een aparte AMP-property aan te maken zodat je makkelijk onderscheid kunt maken tussen je gegevens.

Gaat AMP de toekomst worden? Als het aan Google ligt wel. Moet je AMP al inzetten? Dat hangt af van het type website dat je hebt. Ons advies: Houd nauwgezet het aantal mobiele bezoekers en de uitgerolde AMP-features in de gaten, en zodra die matchen met de eisen van jouw eigen website dan kun je overwegen om de stap te wagen!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *