Dat is voor veel online marketeers een hele enge gedachte. Helaas kan het zomaar de waarheid worden in de aankomende tijd. De laatste jaren komen er namelijk steeds meer geluiden naar buiten over dit onderwerp. Althans het blokkeren van cookies dan, precies die cookies (want cookies zorgen voor data) zijn nu juist de grote uitdaging. In dit artikel daarom een aantal redenen waarom het ontzettend belangrijk is om (betrouwbare) data te hebben als online marketeer (en wat er gebeurt wanneer je deze data niet meer hebt).

#1 Inzicht

Het grote verschil met de meer traditionele (offline) marketingkanalen is het hebben van inzicht. Waar een abri langs de snelweg of een tv-reclame wel wat inzicht geven over je bereik met een dergelijke advertentie, kan je via bijvoorbeeld een advertentie in het Google Display Netwerk veel specifieker zien hoeveel mensen je bereikt hebt. Je kunt zelfs zien welke mensen interactie hebben gehad met jouw advertentie en wat voor profiel hierbij hoort. Super waardevolle informatie dus! Maar wat als dit wegvalt? Dan wordt de meerwaarde die online marketingkanalen hebben opeens een stuk kwetsbaarder.

google-display-netwerk-inzicht

#2 Doelstellingen

Dat geldt ook voor het behalen van doelstellingen. Hoe fijn is het dat je middels online data hele concrete doelen kunt formuleren die je vervolgens ook nog eens kunt toetsen op haalbaarheid middels deze zelfde data. Met jouw website heb je namelijk een doel, of dit nu is meer omzet (in het geval van een webshop) of meer leads, bijna altijd is het overkoepelende doel nieuwe klanten te genereren. Een tool als Google Analytics kan je vervolgens zo inrichten dat je precies weet hoeveel klanten er ook daadwerkelijk uit jouw website zijn gekomen. Met die data kan je uiteraard ook weer nieuwe doelstellingen bepalen die bijzonder kwalitatief (bijvoorbeeld SMART) worden neergezet. Nu denk je wellicht: “en naamsbekendheid dan”, nou zelfs dat zou kunnen. Door bijvoorbeeld eens te analyseren hoeveel wordt gezocht op jouw merknaam en eventueel de analyse te maken per regio, kan ook hier een doelstelling aan worden gehangen.

burgers-zoo-trends

 

#3 Campagnes optimaliseren

Zonder deze data wordt het opeens ondoenlijk om op een kwalitatieve wijze optimalisaties door te voeren bij campagnes

Een belangrijk voordeel van data bij online marketingcampagnes is de mogelijkheid hierop te optimaliseren. Oftewel, door wijzigingen door te voeren proberen je doel (bijvoorbeeld het verhogen van rendement) te bereiken. Je voelt het al aankomen, de fundering is data. Zonder deze data wordt het opeens ondoenlijk om op een kwalitatieve wijze optimalisaties door te voeren bij campagnes. Met kwalitatief wordt in deze overigens bedoeld, op basis van harde cijfers i.p.v. gevoel. Misschien wel de belangrijkste taak van een online markteer, op basis van data analyse achterhalen waar impact gemaakt kan worden met online marketing.

#4 Draagvlak en verantwoording

Data wordt vaak ook gebruikt voor het creëren van draagvlak in een organisatie voor online marketing. Of dit nu is met de ROI van SEA-campagnes of de uitslag van een A/B-test die een stijging van het conversiepercentage laat zien, alles leunt op data. Voor een online marketeer (of manager) is het hierdoor veel eenvoudiger om te laten zien wat de meerwaarde is van online marketing voor de organisatie. Veel makkelijker dan voor de traditionele marketeer. Zonder data is dit voordeel er dus niet meer en wordt het een grotere uitdaging om de meerwaarde te laten zien.

Oh my god

Nu denk je misschien “oh my god, mijn wereld stort in!”, rustig rustig, zo ver zijn we nog lang niet (gelukkig). Het is echter wel iets om rekening mee te gaan houden in de toekomst  (en vast over na te denken) voor alle online marketeers. Het kan goed zijn dat data minder inzichtelijk wordt waardoor ook de betrouwbaarheid een ding gaat zijn. Wees niet getreurd, voorlopig kunnen we als online marketeer nog ons hart ophalen bij de bakken vol met data die we op dit moment nog wel beschikbaar hebben, #geniet.