Eén van de kanalen om (relevant) bezoek op een website te krijgen is affiliate marketing. Met Affiliate Marketing kan bezoek aangetrokken worden, maar de belangrijkste focus is toch wel sales. Het grote voordeel van Affiliate Marketing ten opzichte van bijvoorbeeld Zoekmachine Adverteren is dat bij Affiliate Marketing gekozen kan worden om enkel te betalen als er daadwerkelijk een sale heeft plaatsgevonden.

De vuistregel voor een goede affiliate campagne is dat deze voor additionele sales zorgt.Voldoende kansen dus om Affiliate Marketing in te zetten. Er zijn echter wel een aantal kanttekeningen te plaatsen. Indien er geen duidelijk regels (of helemaal geen regel) zijn, dan kan het zijn dat je betaald voor sales die evengoed zouden plaatsvinden. Een goede affiliatecampagne begint dan ook met goede regels voor de affiliates. Omdat het niet altijd even gemakkelijk is om een lijst met (eerlijke) regels op te stellen hierbij een begin met een aantal belangrijke punten.

Aandachtspunten voor affiliate voorwaarden

Cookietijd

Registratie van affiliate sales werkt meestal op basis van cookies (of soortgelijke techniek). Cookie tijd geeft de tijd aan die tussen het plaatsen van een cookie (bezoeker die van een affiliate site naar jouw site gaat) en de daadwerkelijke sale. Je zou kunnen stellen dat één dag voldoende is, zeker wanneer het merendeel van de bezoekers binnen één dag iets koopt. Dit is echter niet eerlijk, want affiliates zorgen ook voor veel awareness van jouw merk. Bezoekers die anders nooit op je site zouden komen. Dat is immers het doel van het affiliate kanaal inzetten. Een cookie tijd van 30 dagen is vrij gangbaar, terwijl langer ook voorkomt. Een korte cookie tijd is daarbij ook geen stimulans voor affiliates om met jouw bedrijf in zee te gaan. Wij adviseren doorgaans om niet minder dan 30 dagen te nemen.

Vanuit campagnes linken naar jouw site

Wil je toestaan dat affiliates direct naar jouw site mogen linken vanuit campagnes? Wij adviseren van niet. Alle bezoek dient vanaf een eigen site te komen en gebruikers moeten zelf klikken om naar jouw site te gaan. Daarmee sluit je uit dat affiliates vanuit SEA, op jouw merknaam bezoek naar jouw site sturen. Wanneer je direct bezoek naar je site toestaan wordt ‘cookiedropping’ gestimuleerd. Dat houdt simpelweg in dat het doel niet is om bezoekers naar een relevant product of relevante dienst te verwijzen, maar om zoveel mogelijk cookies te plaatsen in de hoop dat iemand converteert. Uitzonderingen? Mocht een affiliate denken een goede uitzondering te hebben op de regel. Laat hem/haar dan contact opnemen en het voorleggen.

Zoekmachine marketing (niet) toestaan

Mocht je wel toestaan dat mensen direct naar je site mogen linken, geeft dan tenminste aan dat zoekmachine marketing niet is toegestaan als je zelf al zoekmachine adverteren inzet. Bescherm ook je merknaam en geef aan dat affiliates niet op jouw merknaam adverteren. Daar heb je immers geen baat bij. Waarom zou je een affiliate commissie betalen voor een klant die evengoed bij jou zou kopen. Juist. Dat wil je niet.

Kortingscode sites

Communiceer je soms kortingscodes, of niet? Het maakt eigenlijk niet uit. Wil je dat affiliates bezoekers ‘lokken’ met kortingscodes of wil je additionele sales omdat bezoekers jouw product/dienst willen? Wij adviseren erg conservatief om te gaan met kortingscode websites. Niet in het minste geval omdat bezoekers die een product willen kopen, en zien dat er een kortingscode ingevuld kan worden, even gaan zoeken om er één te vinden. Wanneer je affiliates toestaat dit te gebruiken zullen bezoekers wellicht op een affiliatesite zonder code komen. Wanneer men dan toch klikt moet je commissie betalen aan die affiliate. Dat terwijl er geen enkele bijdrage is geweest. Geef in dat geval aan dat je gebruik van kortingscodes, couponcodes en soortgelijke worden niet toestaan in combinatie met de producten in jouw campagne. Dus ook niet in advertenties, op de landingspagina of in de URL.

Cashback sites

Stel je geeft 10% commissie aan affiliates indien zij een sales aanleveren. Sommige affiliate geven een deel van hun commissie als korting aan de klant. Daar hoeft niets mis mee te zijn, maar wil je korting geven aan al je klanten? Ook bestaande klanten zullen dit interessant vinden, waardoor het idee van aanvullende sales deels verloren gaat.

Ontdubbeling

Stel dat meneer Jansen zoekt op jouw bedrijfsnaam en je site bezoekt. Na 14 dagen bezoekt hij opnieuw je website  via Affiliatewebsite A. Er wordt een cookie geplaatst en bij een sale heeft deze affiliate recht op een vergoeding. Meneer Jansen plaatst echter geen bestelling. Na 7 dagen komt hij wederom op je website, maar dit keer door op een AdWords advertentie te klikken. Nu plaatst hij wel een bestelling.

Het gevolgde pad is dus: organic -> affiliate -> AdWords: Sale. Wie heeft recht op de vergoeding? De affiliate, AdWords, organic, …?

Hoe dan ook, zonder regels heeft de affiliate recht op zijn/haar vergoeding. Er is een cookie geplaatst bij meneer Jansen en er heeft een sale plaatsgevonden. In veel gevallen worden sales op basis van last-cookie-counts toegewezen. Dat betekent dat het laatste kanaal (in bovenstaande voorbeeld SEA) de sale krijgt toegewezen. Daarmee wordt de affiliate sale afgekeurd met de reden: ontdubbeling. Er wordt soms ook gekozen voor conversieattributie. Elke kanaal met een bijdrage krijgt dan een deel van de commissie toegewezen, waardoor iedereen met een bijdrage beloont wordt. Houdt er rekening mee dat ook ontdubbelt dient te worden wanneer je meer dan één affiliate netwerk inzet. Eén sale kan dan meerdere keren toegewezen worden waardoor het kan voorkomen dat dubbele commissie toegewezen wordt.

Mailings

Wil je het toestaan dat affiliates jouw programma opnemen in e-mailings? Of een mail mogen sturen waarvan het lijkt alsof het van jou komt? Zo ja, niets aan de hand. Nee? Dan opnemen in de voorwaarden. Wil je het wel maar dan wel zien wat ze sturen. Dan geef je dat aan met een e-mailadres waarop je te bereiken bent voor affiliates. Houdt er rekening mee dat je wel relatief snel naar mailings kunt kijken en goedkeuring kunt geven. Of onderbouwd waarom een mailing niet goed is. Het is niet netjes om affiliates die willen mailen lang te laten wachten.

Social media

Mag een affiliate social media gebruiken om naar jouw site te linken? Stel dat een affiliate 50.000 volgers op twitter heeft en stuurt: “check deze webshop, zij hebben vette spullen: link.” Zijn dat de bezoekers die je wilt hebben? Wordt er met hagel geschoten en vind je dat niet passend of is elke bezoeker die mogelijk converteert er één. En zouden de bezoekers die ‘gelokt’ worden het fijn vinden om op deze manier (een eerste keer) in contact te komen met jouw website. Allemaal zaken die je dient te overwegen bij het opstellen (of nalaten) van voorwaarden met betrekking tot social media.

BTW

Normaliter wordt een percentage van de orderwaarde als commissie berekend. BTW moet je echter afdragen. Kies je daarom om de orderwaarde incl. of excl. BTW te nemen voor het berekenen van de commissie. Iets om te overwegen voordat je start met affiliate marketing en wat je op moet nemen in de voorwaarden. Neem je niets op dan is het gangbaar dat het uiteindelijke bonbedrag (incl. BTW) genomen wordt.

Keuringstijd

Hoeveel tijd gun jij jezelf maximaal om sales goed- of af te keuren. Een week, twee weken, 30 dagen, langer? Kies hier voor een redelijke termijn. Affiliates willen ook weten waar ze aan toe zijn. 30 dagen is bijvoorbeeld erg gangbaar. Binnen een week is niet te adviseren, omdat men producten altijd retour kan zenden binnen 7 dagen. Een termijn van maximaal 30 dagen is dus vrij gangbaar. Wacht daarom niet per sé tot de laatste dag. Als binnen 14 dagen een sale goedgekeurd kan worden, doe dat dan gewoon.

Retourzendingen

Indien iemand een aankoop doet en deze terugstuurt is er geen reden tot uitbetalen van een commissie. Er is uiteindelijk immers niets verkocht. Het affiliate systeem weet dat echter niet, waardoor je de sale zelf moet afkeuren. Geeft in je voorwaarden dus aan dat je het recht behoudt sales af te keuren indien een sale geannuleerd wordt. Dit hangt sterk samen met de hiervoor beschreven keuringstijd.

Als affiliates niet volgens de regels spelen

Je stelt regels op met een reden. En omdat je heel redelijke regels opstelt kan eenieder zich er aan houden. Zo niet, dan is niet aanmelden voor jouw programma logisch. Mocht een affiliate regels overtreden dan zijn er drie opties om affiliates daarop te wijzen.

  1. Een waarschuwing
  2. Onterechte sales afkeuren
  3. Onterechte sales afkeuren en de affiliate toegang ontzeggen tot jouw programma

Wat je ook kiest, het begint met communicatie. Neem contact op met de affiliate en wijs ze op het overtreden van de regels. Er hoeft namelijk helemaal geen kwade wil te zijn. Indien dat wel zo is, en dat blijkt tijdens de communicatie ook, kondig dan aan wat de consequentie is. Afkeuren van de sales en/of toegang ontzeggen. Dat laatste is overigens een vrij forse maatregel en komt in de regel enkel voor bij fraude. En uiteraard zet je de consequenties van het overtreden van de regels ook bij de voorwaarden van het programma.

Is affiliate dan eng

Nee, zeker niet. Affiliate marketing kan veel voordelen bieden, maar dan wel met de juiste voorwaarden! Met bovenstaande hopen we een goede voorzet te geven tot het succesvol inzetten van affiliate marketing. Als er vragen of opmerkingen zijn stel die dan gerust onderstaand of neem even contact op.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *