Affiliate Marketing voor bedrijven actief in de travel branche Tips & tricks
Als er één branche concurrerend is, dan is het wel de travel branche. Je hoeft maar een zoekopdracht naar een stedentrip, zomer- of wintervakantie te doen, en je ziet bijna door de palmbomen het strand, oh nee wacht, de bomen het bos niet meer.
Bedrijven actief in deze branche doen er alles aan om de consument te bereiken zodat hij of zij jou in overweging zal nemen om een boeking te doen bij jou. Eén van de kanalen binnen je online marketing mix is misschien affiliate marketing, om op die manier je bereik te vergroten. Ook hierin ben je niet de enige, het is dus zaak om te proberen onderscheidend te zijn ten opzichte van je concurrenten om op die manier de favoriete partij te worden van de vele publishers. Hieronder heb ik een aantal tips & tricks verzameld die je wellicht kunnen helpen.
1. Kwaliteit gaat boven kwantiteit
Als je hebt gekozen om affiliate marketing in te zetten om meer mensen in aanraking te laten komen met jouw naam, is het essentieel goed te kijken met welke affiliates je aan de slag wilt gaan, immers wil je ervoor zorgen dat jouw naam op sites wordt vermeld die autoriteit en vertrouwen uitstralen. De tijd dat de consument zomaar voor een partij kiest is voorbij (als die er al echt is geweest). Als jij ervoor kiest affiliates in te zetten die voor dezelfde kwaliteit gaan als jij, hoef je je veel minder zorgen te maken of er geen afbreuk wordt gedaan aan je naam.
Het is dus misschien een open deur, maar wees kritisch in het toelaten van affiliates. Je creëert voor jezelf een overzichtelijk groep kwalitatieve affiliates, je kunt aandacht geven aan echte samenwerking met deze partijen en de affiliate voelt zich serieus genomen als partij om mee samen te werken.
In de travelbranche is content gemaakt door mensen die echt naar bestemmingen zijn geweest, of met locals samenwerken zeer waardevol. Deze mensen hebben vaak interessante blog sites die toegespitst zijn op een bepaald land of misschien wel werelddeel waarover ze veel content hebben. Deze kwalitatieve content wordt door de bezoeker van de website zeer gewaardeerd en de kwaliteit van traffic naar jouw site zal veel beter zijn dan bijvoorbeeld in plaats van veel traffic te krijgen vanuit mailings waarbij het doel van de bezoeker op je site vaak heel anders is dan het boeken van een reis.
2. Werk samen
Een mooie brug vanuit het kiezen van kwaliteit is die naar samen werken en hoe deze zo kwalitatief mogelijk kan zijn.
Het principe van affiliate marketing is oorspronkelijk misschien heel basaal een kwestie van ‘website A promoot bedrijf A en krijgt een vergoeding zodra de bezoeker doorklikt naar de website van bedrijf A en daar bijvoorbeeld een aankoop doet. Website A blij met de comissie, bedrijf A blij met aankoop omzet en klant.’ Tijden zijn veranderd en dat geldt zeker ook voor de travel branche. De concurrentie is moordend en het komt meer een meer aan op samenwerken en dat betekent dat je in contact moet staan met elkaar.
De affiliate heeft wellicht heel goede ideeën om de business te verbeteren en jij als adverteerder hebt misschien wel kansen gezien die de affiliate momenteel niet benut om (door) te groeien. Enkele voorbeelden die ik mij kan bedenken zijn verbeteringen aan de website, optimalisatie van de pagina om juiste (zoekwoord) focus aan te brengen om in de zoekmachines beter gevonden te worden.
Maak gebruik van elkaars kennis om een win-win situatie te creëren. Zo bereiken jullie beide (nog betere) resultaten en win jij terrein t.o.v. je concurrent.
3. Zoek naar de ideale mix
In het affiliate landschap zijn verschillende ‘soorten’ affiliates in te zetten. Met ‘soorten’ affiliates doel ik op wat voor type site de affiliate heeft zoals een content site, prijsvergelijking, kortingscode, e-mail programma’s etc.
Als jij als travel partij vanuit meerdere invalshoeken mensen wilt bereiken is het belangrijk niet alleen te focussen op conversie. Stel een mix samen die ervoor zorgt dat je vanaf de eerste intentie (‘ik wil op vakantie’) tot het boeken van een vakantie aanwezig bent. Laat mensen content zien over bestemmingen, tips van de locals, eettentjes waar je echt heen moet of vertel over die ene nog nauwelijks ontdekte wandelroute. Als je vanaf het eerste moment aanwezig bent in de overweging, is het zaak ook aanwezig te zijn op de sites waarin de echte keuzes worden gemaakt. Iedereen is tegenwoordig gevoelig voor de juiste deal. Vergelijkingssites zijn bijvoorbeeld vaak doorslaggevend bij het maken van de keuze bij welke partij er wordt geboekt. Als jij op meerdere momenten aanwezig bent geweest in het traject, is de kans dat de klik naar jou wordt gemaakt zeker gegroeid.
4. Incentives
Waarschijnlijk ken je ze wel, maar zeg nou zelf, iedereen vindt een beetje competitie om iets te winnen stiekem toch wel leuk? De kunst zit hem denk ik in het feit om hier onderscheidend in te zijn zodat je opvalt. Natuurlijk kun je zeggen dat diegene die de meeste sales in een bepaalde periode doet, een product of iets dergelijks wint. Hartstikke mooi! Na die periode heb jij een stijging gezien in je conversie en omzet, hebben we 1 winnaar die hartstikke blij is…. Maar de rest dan die misschien met veel inspanningen slechts 2 sales tekort kwam om te winnen? Natuurlijk, verliezen hoort erbij, maar als je iets slimmer omgaat met incentives heb je nog steeds een echte winnaar, hoeft het niet zo te zijn dat de anderen die net tekort kwamen niets winnen en pak jij overall een nog beter resultaat. Hoe?
Kijkend vanuit de travel hoek, heeft zoals gezegd niet iedere affiliate site meteen dezelfde invalshoek. Als je een goede verdeling maakt tussen de affiliates kun je ervoor zorgen dat iedereen een eerlijke kans heeft op het winnen van de incentive.
Zo kun je bijvoorbeeld voor content sites een incentive maken die erop gericht is iets te winnen wat ook meteen mogelijkheden biedt om weer nieuwe content te creëren. Misschien heb je zelf een tripje op de planning staan om een nieuwe bestemming te leren kennen? Hoe gaaf is de prijs om als affiliate mee te gaan naar een bestemming?
Kunnen jullie tijdens zo’n trip ook nog werken aan de kwaliteit van jullie samenwerking, een omgeving waarin ontspanning boven alles staat kan immers tot super goede ideeën leiden!
5. Betrek je affiliates bij je business
Niets zo vervelend als linkjes, een productfeed, tracking en dat soort zaken opeens niet meer soepel werken voor een affiliate. Want het gaat direct ten koste van conversie en omzet. Affiliates waarderen het zeer als er transparant gecommuniceerd wordt richting hen als er belangrijke dingen te melden zijn zoals technische aanpassingen aan de site of misschien wel een heel nieuwe site.
Een voorbeeld; Ga je het weekend in en heb je nog een mooie prijsdaling voor één van je top bestemmingen op de homepage gezet en ben je daarmee absoluut de scherpste in de markt? Je kunt ervoor kiezen om ervoor te zorgen dat de prijsdaling via de productfeed bij de affiliates terecht komen, maar het zit hem in dat stapje extra zetten. Een simpel nieuwsberichtje richting je affiliates is zo gedaan en die kunnen de prijsdaling in hun eigen kanalen onder de aandacht brengen.
6. Content
Een van de belangrijkste pijlers blijft content. Consumenten nemen sites met content zonder echt toegevoegde waarde steeds minder serieus. Daarmee wordt de kwaliteit van een affiliate ook aan het wankelen gebracht, want biedt de site niet genoeg informatie, inspiratie of overzicht in bijvoorbeeld prijzen, dan zal de bezoeker met 1 simpele klik weg zijn van de site en mis jij ook de bezoeker op jouw website. Het zou daarom helemaal niet zo’n slecht idee zijn om affiliates die voor belangrijk zijn voor jou te helpen om content te creëren, jij bent immers de travel specialist.
Ben jij onderscheidend t.o.v. van jouw concurrentie bij een bepaalde bestemming? Heb je bijvoorbeeld een leuke tour die niet zo toeristisch is als de standaard tours? Maak hier mooie content omheen en stel deze beschikbaar voor jouw affiliates. Op die manier kunnen zij weer onderscheidend zijn t.o.v. hun concurrentie.
Het geeft wederom maar weer aan dat kwaliteit en samenwerking essentieel zijn anno 2018.