AdWords zoekwoord typen
Eén van de meest basic zaken, waar we met regelmaat vragen over krijgen, zijn de zoekwoord typen binnen Ads. Hoe het precies werkt is gemakkelijk uit te leggen. Wanneer welke type het beste ingezet kan worden is lastiger en heeft context nodig. In dit blog zullen we beide behandelen.
Korte samenvatting van de zoekwoord typen
Soort | Voorbeeld |
Broad match | renault clio |
Broad match modified | +renault +clio |
Phrase match | “renault clio” |
Exact match | [renault clio] |
Negative | -megane |
Broad match (brede) zoekwoorden
Naast het woord zoals het geschreven wordt kunnen ook andere varianten van een zoekwoord weergegeven, zoals andere (verkeerde) schrijfwijze, enkel- en meervoud, synoniemen, acroniemen en afkortingen. Een zoekopdracht op renault clio zal dus een advertentie aanroepen, maar renaul clios wellicht ook. Synoniemen zijn voor Google vager. Het kan zijn dat google een corsa (van autofabrikant Opel) ook als synoniem ziet… Ook hoeven niet alle woorden weergegeven te worden. Zoekopdrachten op enkel clio of enkel renault kunnen ook voor een vertoning zorgen. In de regel zullen broad zoekwoorden zorgen voor het meeste vertoningen.
Broad match modified
Dit soort zoekwoord werkt hetzelfde als broad match, maar met de uitzondering dat synoniemen en/of aanverwante zoekopdrachten uitgesloten worden. De opel corsa zou in dit geval dus niet weergegeven mogen worden. Met broadmatch modified zoekwoorden zal het aantal impressies lager zijn, maar de nauwkeurigheid een stuk hoger.
Phrase match (zinsdeel) zoekwoorden
Bij phrase match zoekwoorden moet het opgegeven zoekwoord voorkomen in de zoekopdracht van de gebruiker. In de zoekopdracht moet dus altijd renault clio voorkomen. Maar renault clios is ook goed. Of renault clio kopen. Of mijn renault clio is kapot.
Exact match zoekwoorden
Een zoekwoord die exact zo ingetypt moet zijn door de zoekmachine gebruiker is een exact matched keyword. Met andere woorden. Wanneer enkel renault clio ingezet is als zoekwoord, dan moet ook daadwerkelijk op renault clio gezocht worden. Elke afwijking zorgt ervoor dat er geen vertoning van een advertentie plaatsvindt.
Negative (uitsluitings) zoekwoorden
Een negatief zoekwoord is een zoekwoord wat niet mag voorkomen in een zoekopdracht. –megane houdt dus in de zoekopdracht renault clio of renault megane niet zorgt voor een advertentievertoning. Met bijvoorbeeld -opel, -volkswagen, -peugeot sluit je andere merken uit van vertoningen. Maar denk ook aan –huren, –autoverhuur, –nieuw als negative, indien je enkel tweedehands renault clio’s verkoopt. Deze manier van toepassen raadt Pure IM sterk aan.
Welk zoekwoord type is het beste?
Wanneer gebruik je welk zoekwoord? De meningen zijn verdeelt en er zijn meerdere wegen naar Rome. Mijn favoriete methode is vooral op exact matched woorden in te zetten. Zeker op alles waar regelmatig op wordt gezocht. Bij het aanmaken van zoekwoordlijsten met combinaties is het echter denkbaar dat er (nog) geen exact zoekvolume op zoekwoorden zit. En omdat Ads zeer ruime account limieten kent is het maken van zoekwoord combinaties wel aan te raden. In dat geval is het handig om een minder strikte variant te gebruiken. Zeker bij langere zoekopdrachten, bestaande uit een aantal woorden, is exact match steeds minder te raadzaam.
20% van alle zoekopdrachten zijn nieuw voor Google. Maar dat zijn met name long-tail zoekopdrachten.
Naast exact match zoekwoorden gebruik ik veel broad match modified zoekwoorden. Omdat Pure IM zeer uitgebreide zoekwoordlijsten verspreid over vele ad groups inzet, is broad match modified goed in te zetten en is de normale broad match overbodig. Het grote voordeel van exact match is dat je precies weet wat je optimaliseert. Bij broad kan een CPC wijziging invloed hebben op misschien wel een tiental zoekopdrachten van gebruikers.
Vijf types, wat als ik alle inzet?
Er is een ordening in welke match types eerst meergenomen worden. Stel je hebt renault clio als elke match type in een ad group gezet, zoals onderstaande. Wat wordt dan weergegeven?
Niets. Er wordt door Google eerst naar negatives gekeken. Als een zoekopdracht uitgesloten overeenkomt met een negative wordt de rest genegeerd. Er wordt dan geen advertentie vertoont. Verder wordt er eerste gekeken of de zoekopdracht als exact match voorkomt in het account, vervolgens phrase match en daarna broad match.
De zoekopdracht renault clio zal (wanneer er geen negative die de vertoning blokkeert) toegewezen worden aan het [renault clio]. In bovenstaande voorbeeld staat overigens +renault clio. Dat houdt in dat renault zich houdt aan de broad match modified regels en clio zich houdt aan de reguliere broad match regels.
Hoe je zoekwoordlijsten opbouwt en welke match types dan het beste ingezet kunnen worden bewaar ik voor een nieuw blog.