Adverteren op Marktplaats Zakelijk. Zo werkt het.
Marktplaats is één van de bekendste online plekken om nieuwe of tweedehands goederen, auto’s en diensten te kopen en te verkopen. Grote kans dat jij er al eens voor iets bent gaan rondneuzen of dat je een nieuw thuis hebt gevonden voor jouw oude spullen. Alle producten en diensten die op de vraag en aanbod site staan, worden ‘advertenties’ genoemd. Hierbij kan je onderscheid maken in betaalde en niet-betaalde advertenties, en particuliere en zakelijke advertenties. In deze blog gaan we jou uitleggen hoe je als bedrijf kan adverteren via Marktplaats Zakelijk, waarmee je zichtbaar kan worden bij ruim 8 miljoen unieke bezoekers per maand.
Marktplaats Zakelijk biedt bedrijven drie verschillende manieren van adverteren:
1. Marktplaats Automotive
De naam verklapt het natuurlijk al: Marktplaats richt zich met Marktplaats Automotive op autobedrijven die auto’s en/of auto-onderdelen willen verkopen. Marktplaats geeft aan elke maand zo’n 2,7 miljoen potentiële autokopers te ontvangen via de website en app, en volgens DDMM ontvangen zij meer bezoekers dan bijvoorbeeld gaspedaal.nl of autotrack.nl. Om te kunnen adverteren via Marktplaats Automotive neem je één van de drie advertentiepakketten af waarbij je kan kiezen uit Basis, Plus en Premium, en plaats je jouw producten handmatig of geautomatiseerd online via een API of jouw eigen occasion managementsysteem.
2. Marktplaats Ondernemersportaal
Met het ondernemersportaal van Marktplaats heb je de keuze uit Marktplaats Standaard en Marktplaats Admarkt. Marktplaats Standaard is adverteren via marktplaats zoals je dat ook kent als particulier zijnde. Je hebt hiermee zekerheid over je advertentiekosten en als je net een beetje meer wilt opvallen kan je kiezen uit een van de pakketten of boosters. Wil je net wat meer opties in het adverteren? Dan is Marktplaats Admarkt wellicht iets voor jou. Hierbij betaal je, net als bijvoorbeeld bij Search advertenties via Google Ads, vanaf €0,01 per klik. Maar geen zorgen over oplopende uitgaven: je kan zelf je limiet bepalen en zo regie houden over de kosten. Zo betaal je nooit meer dan je wilt uitgeven. Ook bij Admarkt heb je de optie om handmatig jouw advertenties te plaatsen of geautomatiseerd te adverteren via een API-of feedkoppeling. En net als bij Marktplaats Standaard, kan je ook bij Admarkt kiezen voor een van de pakketten om extra op te vallen.
3. Marktplaats Media
Marktplaats Media is de derde manier van adverteren, en wijkt af van de eerste twee manieren qua vorm en inhoud. Met Marktplaats Media adverteer je namelijk met online banners die je gericht kan vertonen aan bezoekers van de website of app. Wil je bijvoorbeeld een XXL Homepage Takeover waarbij bezoekers van de pagina niet om je heen kunnen? Of ga je liever voor een Skyscraper? Ook een mobiele banner is een optie, net zoals een Expandable Leaderboard in de tablet app. Deze online banners kunnen de standaard bannerformaten zijn of je kiest voor rich media.
En wil je nog een stapje verder gaan door te adverteren voor een specifieke doelgroep of in specifieke omgeving, dan kan dat door middel van de targeting mogelijkheden van Marktplaats. Hiermee kan je niet alleen jouw boodschap tonen in groepen en/of rubrieken die voor jou relevant zijn, maar denk ook eens aan attribuut targeting waarbij jouw boodschap afgestemd wordt op de zoektocht van de marktplaats-gebruiker of postcode targeting waarbij je postcodes, steden of provincies selecteert die voor jou maximaal rendement opleveren. En net zoals je met search ads doet, kan je ook via Marktplaats Zakelijk Keyword targeting inzetten waarbij jouw uiting wordt vertoond nadat gebruikers specifieke zoekwoorden ingetoetst hebben.

Marktplaats Homepage Takeover[1]
Omdat 90%*[2] van de bezoekers van Marktplaats inlogt, beschikken ze over data van alle ingelogde apparaten (mobiel, tablet en desktop) heen. Via Marktplaats zakelijk kan je zien waar de bezoekers zicht in het koopproces bevinden en kan je hen op alle apparaten op het juiste moment de beste deal bieden. Uit hun onderzoek bleek dat de consument in 2015 via de desktop ging oriënteren, waardoor je adverteert op het intentie-moment. Op mobiel is het zoekgedrag daarentegen concreter. Daar adverteer je op het beslismoment. Aangezien het bereik op mobiel alleen maar groeit, heeft de smartphone veel mogelijkheden wat mobiel adverteren zo interessant maakt.
Natuurlijk hangt er aan de verschillende manieren van adverteren een ander prijskaartje. Zo kan je een vaste prijs per dag betalen, kiezen voor rekening per CPM (kosten per 1.000 impressies), of kosten per device. Zo betaal je voor de eerder genoemde Homepage Takeover €55.000 per dag en voor een Skyscraper €4,00 per 1.000 vertoningen. Wil je hier bovenop nog gebruik maken van de targeting mogelijkheden, dan komt hier een toeslag bij van +30%.
Hierboven beschreef ik drie verschillende manieren van adverteren via Marktplaats Zakelijk, waarbij het één de ander natuurlijk niet hoeft uit te sluiten. Je zou dus ook kunnen kiezen voor een combinatie van bovenstaande manieren van adverteren. En zoals altijd geldt: uit de data zal uiteindelijk blijken welke manier of combinatie van manieren het best werkt.
Wil jij eens sparren over online advertentiemogelijkheden? Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op.
[1] https://www.marktplaatszakelijk.nl/mobile-app-content/advertentie-mogelijkheden/
[2] https://www.marktplaatszakelijk.nl/mobieladverteren/