Wanneer je continu de prestaties van je website wilt verbeteren is conversie optimalisatie een must! Belangrijk is dat je hiervoor een gedegen structuur toepast om weloverwogen stappen te zetten en winst te behalen. Om conversie optimalisatie testen uit te voeren zijn de tools zeer belangrijk. De tools bepalen immers welke mogelijkheden er zijn.

Verwachtingen van een tool

Voordat je begint met een tool uitzoeken is het goed te inventariseren wat je wensen zijn. Denk vooral vanuit je huidige situatie. Onderstaand vind je een aantal zaken om aan te denken:

  • Hoe frequent wil je testen?
  • Welke pagina’s wil je optimaliseren en hoeveel bezoekers komen op die pagina’s?
  • Is er ondersteuning van een designer en/of webbouwer
  • Wil je altijd een pagina afzetten tegen een andere pagina of ook multivariaat en aanpassingen op meerdere pagina’s kunnen testen
  • Is het belangrijk om aanpassingen in de testing tool te kunnen doorvoeren of wil je alle testen zelf op een nieuwe pagina inrichten
  • Wat is je maximale budget?

Afhankelijk van je verwachtingen kan je een tool uitkiezen. De beste tool is misschien de meest uitgebreide, maar als deze niet gebruiksvriendelijk is en wel heel duur, dan is dat wellicht toch anders.

Tools

Onderstaand vind je een aantal populaire tools om mee te testen. De volgorde is willekeurig en kunnen je op weg helpen naar de beste A/B testing tool in jouw situatie.

1. Google Analytics

Van Google Analytics is relatief onbekend dat het een A/B testing tool bevat. Onder het kopje “Gedrag” en vervolgens “Experimenten” is gemakkelijk een test (een zogenoemd inhoudsexperiment) op te zetten. De basis zaken als zekerheid, verdeling verkeer naar het experiment en de looptijd zijn goed in te zetten. Voordelen

  • Gratis
  • Simpele interface
  • Gemakkelijk bestaande doelen of conversies gebruiken voor test

Nadelen

  • Geen visuele editor
  • Zelf data interpreteren
  • Enkel A/B testen en geen multi-variaat
  • Lastig toe te passen op dynamische pagina’s

Mijn advies is om een Google Analytics experiment met name in te zetten wanneer je een split-URL test wilt uitvoeren of enkel dat soort testen wenst uit te voeren. Meer informatie over Google Analytics experimenten vind je op deze pagina.

2. Visual Website Optimizer (VWO)

Eén van de meest gebruikte A/B testing tools is VWO. Dit pakket is geschikt voor startende en gevorderde testen. Het ondersteunt bijna alle soorten testen en bevat een visuele editor. Voordelen

  • Zeven verschillende testmethodes (A/B, multivariaat, usability, heatmaps, etc.)
  • Zeer veel opties en alles beschikbaar vanaf het kleinste pakket
  • Goede visuele editor
  • Goede en gebruiksvriendelijke interface

Nadelen

  • Geen out-of-the-box oplossing voor testen over meerdere pagina’s
  • Geen gratis versie (wel een 30 dagen trial)

[youtube id=”pMXrJT6fUD4″ width=”600″ height=”350″] VWO is voor reguliere tot relatief geavanceerde testen een zeer goede tool. Het heeft in de meeste situaties goede oplossingen voor gewenste testen. Wil je VWO gebruiken dan kost dat minimaal $49 per maand voor 10.000 bezoeken op je testpagina’s. Meer informatie over Visual Website Optimizer vind je op deze pagina.

3. Optimizely

Een andere veel gebruikte tool is Optimizely. Dit pakket is wellicht het meest compleet mop de markt. De gratis versie is in veel gevallen voldoende, maar voor geavanceerde testen -zoals een multi-page test- is de betaalde versie nodig. Voordelen

  • Vrij volledige gratis versie tot 40.000 bezoeken op testpagina’s
  • Goede en gebruiksvriendelijke interface
  • Ook multi-page testen

Nadelen

  • Enkel het (dure) volledige pakket biedt alle opties en de prijs is maatwerk

optimizely Optimizely is een goede keuze wanneer je bereid bent wat meer te betalen en nagenoeg alle opties wilt hebben die je mogelijk nodig hebt (in de toekomst). Dit maakt het met name geschikt voor gevorderde en geavanceerde testen bij grotere bedrijven met ruimer budget. Let bij de overweging voor Optimizely dus met name op of je niet tussen gratis en het betaalde pakket in komt, want dan kan je beter voor een ander pakket als VWO kiezen. Meer informatie over Optimizely vind je op deze pagina.

4. Unbounce

Een alternatieve A/B testing tool is Unbounce. Zij zijn anders dan de eerstgenoemden, omdat Unbounce zich volledig richt op landingspagina’s. De basis versie is redelijk volledig, maar wanneer je meerdere gebruikers wilt toevoegen of externe data wilt importeren ben je gebonden aan het pakket van tenminste $ 99 per maand. Voordelen

  • Vele templates van designs beschikbaar
  • Ontwikkeld voor gemak

Nadelen

  • Enkel A/B testen op de landingspagina’s
  • Relatief duur voor de beschikbare features

Unbounce is een prima pakket wanneer je inspiratie ontbreekt en enkel op landingspagina’s wilt focussen. Voor serieuzere website optimalisaties ga je uiteraard verder dan een landingspagina en is Unbounce te beperkt. Meer informatie over Optimizely vind je op deze pagina.

5. Overig

Naast bovenstaande A/B testing tools zijn er nog vele anderen, waaronder:

Wil je meer informatie over Conversie Optimalisatie of weten hoe wij kunnen helpen. Neem dan gerust contact op en we kijken hoe we je op weg kunnen helpen!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *