Met Mailchimp A/B testen (ook wel split-testen genoemd) kun je meerdere varianten van je e-mail maken en testen welke van je varianten het beste werkt. Wanneer je een e-maildatabase hebt en de openratio is al tijden hetzelfde gebleven en je vraagt je af: hoe kan ik dit beter maken, dan is A/B testen dé oplossing voor jou. Met A/B testen toets je ideeën die je hebt die een positief effect zouden kunnen hebben op je bedrijfsresultaat. Werkt het niet, dan weet je dat, werkt het wel, dan kun je daar mee verder.

Navigeer direct naar:

Waarom wil je A/B testen?

Het mooie aan A/B testen is dat je test met echte data. Bij een A/B test, test je twee of meer versies van een e-mail met echte gebruikers van je mailinglijst. Zo kun je met grote zekerheid conclusies trekken welke variant van je e-mail nu daadwerkelijk het beste werkt. Geen eindeloze debatten meer met je collega’s of businesspartners over welk design van een mail nu wel of niet beter werkt, de data liegt niet!

A/B testen is daarom dé beste manier om veranderingen op je e-mails te testen, nieuwe verbeteringen te ontdekken én te voorkomen dat je verlieslijdende ideeën doorvoert in je mails. Heb je het vermoeden dat iets beter kan of heb je onzekerheid of twijfels bij de implementatie van een nieuw element in je mail? A/B testen biedt de oplossing.

ab testen mailchimp

Voordat je begint

Voordat je kan beginnen met A/B testen zijn er een aantal zaken die je van tevoren nodig hebt:

Mailchimp standaardplan of hoger

In de gratis versie van Mailchimp is A/B testen niet mogelijk. Hiervoor moet je op het moment van schrijven ten minste het ‘essentials plan’ of hoger hebben aangeschaft.

Een aangemaakt segment dat je kunt targeten

In Mailchimp heb je ook een segment nodig dat je kunt targeten. Meer info nodig over hoe je dit doet? Kijk dan naar deze blogpost van Mailchimp.

Genoeg contacten in je e-maildatabase

Met te weinig contacten kan het namelijk ook simpelweg toeval zijn dat één van je varianten beter werkt dan de andere. Mailchimp beveelt daarom aan om minimaal zo’n 5000 contacten in je mailinglijst te hebben. Voordat je statistisch significante uitspraken kan doen over je populatie.

Ik zal je in dit blog de hele statistische kant besparen, maar het komt erop neer dat hoe groter je mailinglijst is, des te sneller je met zekerheid kan zeggen welke van je twee varianten het beste werkt.

Als je minder dan 5000 contacten in je mailinglijst hebt staan, betekent dat dus niet dat je niet kan A/B testen, maar je moet er dan wel op letten dat je moeilijker kleine verbeteringen met zekerheid kan verklaren. In het geval je toch de berekening wilt uitvoeren, is een goede tool om het benodigde percentage te berekenen deze tool van Optimizely.

 

A/B test opzetten

Maak een A/B test aan door op het potloodje te klikken en vervolgens de optie A/B test te selecteren.

Kies vervolgens naar welke doelgroep of welk segment je je mailing wil sturen.

Bij deze stap heb je drie opties. Versturen naar de gehele doelgroep, naar leads in een bepaald segment of met een bepaalde tag of een nieuw segment aanmaken. Bij deze laatste optie kun je heel specifiek instellen aan welke condities je doelgroep moet voldoen en ze vervolgens direct gebruiken als doelgroep voor het versturen van je mailing. Ook is het werken met tags erg handig als je grote lijsten hebt. Zo kun je meerdere tags geven aan dezelfde mensen om zo makkelijk het overzicht te bewaren.

Vervolgens kun je instellen wat je graag wil testen. Op het moment van schrijven kun je in Mailchimp met de A/B test functie vier elementen testen; onderwerpregel, het ‘from name’ veld, de content die je gaat sturen en de tijd waarop de mail verzonden wordt.

Vervolgens kun je kiezen welk percentage van je gebruikers de testcombinatie ontvangt. Wanneer je minder dan 5000 gebruikers in je database hebt staan, is een goede tip om dit percentage op 100% te zetten. Zo krijg je het snelste het meeste data die je later weer kunt gebruiken om je mails nog beter te maken.

Je kan bij deze stap ook bepalen op basis van welke metrics Mailchimp de winnende variant bepaalt. Daarbij kun je selecteren op basis van openratio, klikratio, gegenereerde inkomsten uit je mail of de optie om handmatig te bepalen welke variant de winnaar is.

Wanneer je dit hebt ingesteld bepaal je welke content je wilt versturen, plan je de tijd van verzenden in en that’s it! Je hebt zojuist je eerste A/B test opgezet.

 

Mailchimp A/B-test ideeën

Maar waar begin je nu met A/B testen? Je kan namelijk van alles testen in Mailchimp; headlines, het ‘from name’ veld en meer. Veel bedrijven hebben daarom vaak geen idee welke zaken ze nu moeten testen om hun e-mails qua openratio, klikratio of conversie te verhogen. Daarom heb ik hieronder een lijst samengesteld met daarin een aantal ideeën voor testen die makkelijk zijn op te zetten. Zo heb je een goed beginpunt om een impactvolle test op te zetten die niet te moeilijk aan te maken is.

15 Ideeën voor e-mail A/B testen

  1. Verschillende afbeeldingen proberen
  2. Positie van je CTA knop aanpassen
  3. Tekst op je CTA knop veranderen
  4. ‘Aanbevolen’-optie toevoegen aan een van je producten
  5. Tijd en dag van verzenden
  6. Video in je mail verwerken
  7. Tekstuele mail versus mooi opgemaakte mail
  8. Frequentie van versturen
  9. Wel of geen gepersonaliseerde velden
  10. 1 uitgelicht item versus meerdere uitgelichte items
  11. Lange e-mail versus korte e-mail
  12. Wel of geen kortingscode in je retargeting-mail
  13. Complete overhaul van je mail-content
  14. Verschillende CTA’s proberen
  15. Wel of geen deel-knoppen in je mail

Mocht je vragen hebben over het opzetten van A/B testen en er niet helemaal uitkomen, dan kun je me altijd om hulp vragen door een mailtje te sturen naar evert-jan@pure-im.nl. Vergeet je ook niet in te schrijven bij onze nieuwsbrief voor meer van dit soort waardevolle marketingcontent.