Veel bedrijven hebben beurzen nog altijd opgenomen in de marketingmix. Een beurs kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor het tonen van nieuwe producten of het genereren van leads. Relatief zijn beurzen echter vaak kostbaar; je betaalt meestal behoorlijk wat euro’s per vierkante meter standruimte. Het is dan ook interessant om je eens af te vragen hoe je hier zo veel mogelijk rendement uit kunt halen. Online marketing wordt in relatie tot beurzen weleens vergeten, maar kan wel degelijk een goede toevoeging zijn aan het beursplan. In dit blog daarom een aantal tips en denkrichtingen wat betreft deze combinatie.

Voor de beurs

Uiteraard zijn er een aantal stadia te benoemen (voor, tijdens en na afloop van de beurs) waarin je met online marketing aan de slag kunt. We beginnen met de weken voorafgaand aan de beurs; hierin wil je potentiële bezoekers warm gaan maken voor een bezoek aan jouw stand. Hierbij zijn er verschillende mogelijkheden om online marketing in te zetten.

  • Actiematig

Voor het verhogen van de kans dat men een bezoek brengt aan jouw stand is het een goed idee om eens na te denken over een bepaalde actie die exclusief voor de beurs geldt. Denk hierbij aan producten die gratis worden weggegeven na inlevering van een voucher, een kortingscode, een prijsvraag of wellicht gratis advies, als dat voor jouw bedrijf van toepassing is. Afijn, wees hier vooral creatief en origineel in.

  • Promotiekanalen

Je actie is gepland: hoog tijd om dit onder de aandacht te brengen bij de potentiële standbezoeker. Online marketing kun je hier heel mooi op inzetten. Zo zijn er mogelijkheden om de actie te pushen via social advertising, YouTube advertising, display advertising, search advertising en e-mail marketing. Dat zijn wel erg veel verschillende kanalen en mijn budget is beperkt, hoor ik je denken. Er hoeven echter niet per se keuzes te worden, zoalang je gebruik maakt van targeting op basis van locatie. De genoemde kanalen (op e-mail marketing na) hebben namelijk stuk voor stuk de mogelijkheid targeting in te stellen op deze manier. Hierdoor kun je met een beperkt budget deze kanalen prima inzetten.

Met name tijdens de beurs is het zinvol locatie-targeting te gebruiken om enerzijds het budget (relatief) te beperken en anderzijds de juiste doelgroep te bereiken. Daarover later meer. Juist voor aanvang van de beurs kan online advertising prima worden gericht op bepaalde interesses, onderwerpen of plaatsingen. Zo kunnen er mooie actiecampagnes worden gemaakt voor bijvoorbeeld Facebook. Met de juiste targetingmethoden kunnen beursbezoekers alvast worden warmgemaakt voor jouw actie.

Tijdens de beurs

Inmiddels heb je er alles aan gedaan om bezoekers vooraf warm te maken voor een bezoekje aan jouw stand. Ook tijdens de beurs zijn er mogelijkheden bezoekers te enthousiasmeren voor een standbezoek.

  • Radiustargeting

Binnen het Google Display Netwerk kun je specifiek targeting instellen op basis van locatie. Zo kun je tot wel een radius van één kilometer nauwkeurig targeten. Perfect dus voor het bereiken van beursbezoekers. Met een mooie pakkende display advertentie kun je vervolgens bezoekers die zich op het internet bevinden benaderen. Doordat je enkel in een beperkte radius (van bijvoorbeeld één kilometer) targeting hebt ingesteld blijft het mediabudget relatief beperkt. Je betaalt enkel per klik op de advertentie; een vertoning van jouw advertentie kost dus niets in deze situatie.

Google-AdWords-radius-targeting

 

  • YouTube

Naast het Google Display Netwerk is YouTube ook een interessant kanaal om in te zetten tijdens een beurs. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om – net als het Google Display Netwerk – YouTube breder in te zetten dan enkel op basis van locatie-targeting. Het punt is dat je in de dagen van de beurs uitstekend een hele specifieke boodschap kunt laten zien aan de (potentiële) standbezoeker. Hierbij kan je denken aan bijvoorbeeld een specifieke bumperadvertentie om in 6 seconden nog eens extra de aandacht te leggen op een actie die je hebt lopen tijdens de beurs.

Een langere video behoort uiteraard ook tot de mogelijkheden. Hierbij is het ook met een relatief beperkt mediabudget mogelijk een mooi bereik te genereren. Bij YouTube kun je er namelijk voor kiezen een pre-roll advertentie in te zetten en enkel te betalen wanneer men een video minimaal 30 seconden of volledig afkijkt. Bij een bumperadvertentie is dit overigens op basis van CPM (kosten per duizend vertoningen).

Na afloop van de beurs

Je bent er nog niet, want ook na afloop van de beurs zijn er mogelijkheden om online marketing in je voordeel in te zetten. Uiteraard werkt jouw salesteam braaf alle vergaarde leads af. Maar er is meer! Verzamelde mailadressen kunnen bijvoorbeeld – naast opvolging door sales en e-mail marketing – ook voor andere kanalen erg waardevol zijn. Denk bijvoorbeeld eens aan Google AdWords.

  • RLSA met mailadressen

Het was een succesvolle beurs; jouw organisatie heeft bij elkaar meer dan 2.000 mailadressen verzameld van potentiële klanten. Perfect om te gebruiken voor het inzetten van RLSA (Remarketing Lists for Search Ads) binnen Google AdWords. Je kunt deze lijst namelijk inzetten voor remarketing in het zoeknetwerk van Google.

Stel, je bent fabrikant van babyproducten en op de negenmaandenbeurs ben je helemaal losgegaan met het verzamelen van mailadressen. Deze lijst kun je perfect inzetten met RLSA in AdWords. Wanneer deze groep mensen bijvoorbeeld weer gaat zoeken naar babyproduct-gerelateerde zoekwoorden, dan heb je een voorsprong. Je weet namelijk al dat deze groep mensen bekend is met jouw merk en interesse heeft getoond. Een goede reden om biedingen te verhogen (hogere positie kiezen) en een specifieke boodschap te tonen in je advertenties.

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er dus best wat denkrichtingen voor het inzetten van online marketingkanalen in relatie tot beurzen. Er zijn er nog veel meer! Belangrijk is in ieder geval dit in een vroeg stadium mee te nemen in jouw (beurs)plan. Afhankelijk van jouw (beurs)doelstellingen kun je hier namelijk handig gebruik van maken. In de weken voor de beurs probeer je de aandacht te pakken, tijdens de beurs geef je vertrouwen en overtuiging en na afloop van de beurs probeer je bezoekers aan te zetten tot actie. Afijn, uiteraard zijn er verschillende paden die gevolgd kunnen worden. Onthoud in ieder geval dat online marketing bij elk pad een meerwaarde kan hebben.

 

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *