Je verstuurt regelmatig een nieuwsbrief, de resultaten zijn goed want er komen regelmatig conversies uit. Dit alles tegen lage kosten en daarnaast zie je dat het ook ontzettend goed bijdraagt aan de resultaten van andere marketingkanalen. Genoeg redenen om verder te gaan met wat je al doet toch? Ja en nee! Ja, de basis staat goed en daar kun je zeker mee verder. Nee, want er zijn altijd nog betere resultaten te behalen. Bij e-marketing draait het namelijk vooral om testen, testen en nog een testen. Veel online marketeers gebruiken A/B testen op websites om de engagement en het conversiepercentage te verhogen. Met korte termijn verbeteringen kun je voor de lange termijn de vruchten ervan plukken.

Wat kun je allemaal A/B testen?

Dag en tijdstip van verzending

Het moment van verzenden kan ontzettend veel invloed hebben op de open ratio van je verzonden e-mail. Je wilt natuurlijk niet dat je e-mail wordt genegeerd omdat de ontvanger niet helemaal open staat voor externe communicatie. Zo kan het bijvoorbeeld goed werken om een e-mail net na de lunchpauze te versturen. Mensen zijn dan een beetje uit ritme van hun werkzaamheden en kijken over het algemeen aandachtiger naar e-mails. Uiteraard verschillen de resultaten per branche en daarom is het goed om voor jouw product of dienst te testen wat het beste werkt.

Daarnaast is het ook goed om de conversieresultaten mee te nemen in de analyse. Het kan natuurlijk dat bijvoorbeeld veel e-mail worden geopend op een zondag en vooral de conversies op doordeweekse dagen worden gerealiseerd. Een conclusie kan zijn dat een e-mail versturen op een doordeweekse dag veel meer oplevert.

Onderwerpregel

De onderwerp regel is het eerste dat de gebruiker ziet. Deze regel moet krachtig zijn en direct iemand nieuwsgierig maken naar de inhoud van de e-mail. De onderwerp regel bepaald voor een groot deel of iemand überhaupt de e-mail opent of liever klikt op “delete”. Voor dezelfde nieuwsbrief kun je 2 onderwerp regels schrijven met een andere boodschap om zo te zien wat beter werkt bij jouw doelgroep. Hierbij een aantal creatieve ideeën:

  • Gebruik dynamische velden zoals de voornaam:
    “Goedemorgen Peter! Begin de dag goed met deze supertip.”
  • Lok nieuwsgierigheid uit door onduidelijk te blijven:
    “Ken je deze tip al? Het zal je leven verbeteren.”
  • Gebruik een korting om de interesse aan te wakkeren:
    “Deze tip levert je 50% korting op bij aankoop van een product.”
  • Creëer schaarste om de tijdsdruk te verhogen:
    “Nog maar een aantal tips beschikbaar. Wees er snel bij want OP=OP.”

Call to actions

Call to action buttons

Wanneer je iemand hebt overtuigd om de e-mail te lezen, dan wil je hem vasthouden en laten overgaan op de belangrijkste call to action. De boodschap, plaatsing en uiterlijk van de belangrijkste button in jouw nieuwsbrief bepaald voor een groot deel of de lezer zal worden getriggerd om hierop te klikken. Met de volgende ideeën kun je aan de slag om een aantal A/B testen op te zetten:

Boodschap varianten:

  • Klik en bestel dit product >
  • Meer informatie over dit product >
  • Bekijk nu >
  • Bestel vandaag met 20% korting >
  • Ontdek de collectie >
  • Dit product iets voor jou? Ontdek het nu >
  • Shop hier >

Naast bovenstaande boodschappen, kun je ook testen met een dubbele boodschap in 1 call to action set. Maak bijvoorbeeld een call to action die gericht is op een aankoop met daaronder een call to action die gericht is op het informatieve gedeelte. Op deze manier heb je voor meerdere doelgroepen een passende call to action.

Pagina opmaak

Het testen van losse kleine elementen kan een effectieve manier zijn van A/B testen omdat je slechts 1 onderdeel test en het daarom erg representatief is. Dit wil niet zeggen dat je niet kunt testen met grote onderdelen. Zo kun je bijvoorbeeld testen met de algemene pagina opmaak. Begin je altijd met een introductie tekst en zet je daaronder pas het productaanbod? Probeer dit eens om te draaien. Dit kan best weleens effect hebben op het doorklikratio. Zo zou het zomaar kunnen zijn dat jouw doelgroep helemaal niet geïnteresseerd is in die introducerende tekst. Andere mogelijkheden zijn:

  • Aantal call to actions
  • Algemeen kleurgebruik
  • Afleidende elementen verwijderen
  • Lengte van de nieuwsbrief
  • Opnemen van een menu
  • Opnemen van populaire categorieën en producten/diensten
  • Meer of minder tekst
  • Boodschappen in tekst (meer conversiegericht of meer informatief)
  • Type foto’s

Aan de slag!

Zoals je hebt kunnen lezen, zijn er ontzettend veel mogelijkheden om A/B testen uit te voeren binnen e-mail marketing. Met een aantal aanpassingen, kun je voor de toekomst regelmatig profiteren van deze eenmalige verbeteringen. Nu is het tijd om met deze voorbeelden aan de slag te gaan. In de meeste e-mail marketing software pakketten zitten standaard mogelijkheden ingebouwd om A/B testen uit te voeren. Naast het feit dat het erg leuk is om in te richten en te analyseren, is het vooral erg effectief en nuttig. Aan de slag dus!

Door: Kay Bleekman

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *