Je hebt een webshop live gezet; het productaanbod klopt, de prijzen zijn concurrerend, diverse marketingkanalen draaien mee maar het levert nog niet het gewenste resultaat. Wat nu? Geen paniek! Wij hebben 7 gouden tips die ervoor kunnen zorgen dat jouw webshop uitgroeit tot Olympisch formaat.

#1 Overtuig de bezoeker

Unique Selling Points

Unique selling pointsVeel bezoekers zijn in een oriënterende fase zodra ze op een webshop landen. Het is dus zaak om de oriënterende fase zo snel mogelijk om te zetten in concrete acties. Dit doe je door een aantal vragen direct te beantwoorden, zoals:

  • Wat zijn de verzendkosten?
  • Hoelang duurt het voordat ik mijn bestelling in huis heb?
  • Wat is het retourbeleid en welke kosten zijn hieraan verbonden?
  • Op welke manieren kan ik betalen? Is het wel veilig?

Zet deze vraagstukken om in USP’s en vermeld ze duidelijk in het bovenste gedeelte van de webshop. Als de antwoorden op deze vraagstukken niet gunstig zijn voor de bezoeker, probeer dan het beleid van de webshop aan te passen. De bezoeker zal immers ook bij de concurrent kijken hoe zij deze vragen beantwoorden.

Benoem voordelen i.p.v. saaie lijstjes

Veel webshops tonen bij een product een waslijst aan saaie eigenschappen zoals in onderstaand voorbeeld, met een Bluetooth speaker als gekozen product:

  • Bluetooth functie
  • Vermogen: 20W
  • Waterdicht
  • Gewicht: 150 gram

Je overtuigt de bezoeker een stuk sneller als je ook daadwerkelijk de voordelen benoemt van deze eigenschappen:

  • Bluetooth functie – Tot 20 meter vrij loopbereik
  • Vermogen: 20W – Zoveel power in dit kleine apparaat
  • Waterdicht – Neem de speaker gerust mee naar het strand
  • Gewicht: 150 gram – Je merkt nauwelijks dat je hem bij je hebt

Plaats een label op de productfoto’s

Mensen zijn gevoelig voor termen als: Bestseller, Nieuw, Bekend van TV, Populair, Cadeautip en er zijn er vast nog wel een paar die je kunt bedenken. Deze tekst kun je als opvallend label plaatsen in de productafbeeldingen. Heeft jouw product ergens een award gewonnen? Plak deze award dan ook op de productafbeelding. Dit is iets om trots op te zijn en de bezoeker ziet dit graag. Consistentie

#2 Wees consistent en communiceer de juiste informatie

Het creëren van rust en duidelijkheid op een webshop is een onderdeel waar niet iedere webshop aan voldoet. Het gevoel wanneer je door een webshop navigeert beslist of je blijft of op het rode kruisje klikt. Met de volgende tips creëer je al meer rust en duidelijkheid:

  • Alle productfoto’s hebben een witte achtergrond en zijn netjes gecentreerd.
  • Zorg bij hetzelfde soort producten voor dezelfde invalshoek op de foto.
  • Productteksten dienen verdeeld te zijn in tussenkopjes.
  • Vergeet niet de eigenschappen van een product als opsomming te vermelden.
  • Zorg altijd voor dezelfde tekstindeling bij elk product.
  • Vermeld de verzendkosten en levertijd per product.
  • Laat zien of een product op voorraad is.

#3 Maak je webshop social proof met aanbevelingen van klanten

Social proof aanbevelingenDe beslissing om een product te kopen en dat product dan ook bij jouw webshop te kopen is niet zomaar gemaakt. Mensen kijken graag naar wat anderen doen en anderen vinden. Bedenk zelf maar eens; als 50 mensen een product aanraden en het gemiddelde cijfer een 9 is, dan moet wel een goed product zijn toch? Deze aanbevelingen kun je ook voor de webshop in het algemeen toepassen. Er zijn partijen zoals Kiyoh, Trustpilot en The Feedback Company die standaard oplossingen bieden voor het beheer van webshop reviews. Het grote voordeel is, wanneer je Adwords advertenties hebt draaien, dan worden er automatisch sterren weergegeven bij de advertenties, wat er weer voor zorgt dat je meer opvalt en betrouwbaarder overkomt.

#4 Upsells: Verkopen, verkopen, verkopen!

Upsell combidealEen product verkopen is mooi, maar meer producten verkopen is nog veel mooier. Pak daarom elke kans aan om meer producten te verkopen. Een aantal voorbeelden voor upsells hebben wij voor je in kaart gebracht:

  • Maak combideals aan voor producten die bij elkaar passen en zet ze op de productpagina. De kleine korting voor een combinatie van producten kan er al voor zorgen dat de klant er 1 of meer producten bij koopt.
  • Maak een extra stap tussen het moment dat iemand op de knop “In winkelwagen” klikt en in het winkelwagentje terecht komt. Laat hier een pop-up zien met een aantal suggesties voor producten die ook interessant zijn.
  • Laat een exclusieve aanbieding zien in het winkelwagentje. De bezoeker staat al op het punt om af te rekenen, maar dit moment kan ook aangegrepen worden om nog net even een mooie deal aan het winkelwagentje toe te voegen.

#5 De kracht van het inspireren

Inspiratie lookbook Niet elke bezoeker weet precies waar hij naar op zoek is wanneer hij op een webshop terecht komt. Het is dus erg krachtig om de bezoeker te inspireren. Denk maar eens aan de vele kledingwebshops die lookbooks gebruiken met foto’s van mensen die de kleding al aan hebben. Het ziet er dan direct een stuk aantrekkelijker en mooier uit. Het inzetten van dit soort foto’s kan natuurlijk bij de productfoto’s maar je kunt ook een aparte pagina maken waar veel sfeerbeelden op staan. De “like factor” bij zulke foto’s is een stuk hoger en het kan ervoor zorgen dat je bij een product uitkomt dat je vooraf misschien helemaal niet voor ogen had.

#6 Laat de statistieken spreken

Statistieken best verkochtMarketeers zijn dol op statistieken. Deze statistieken kun je namelijk perfect inzetten om het aantal bestellingen te verhogen. Wanneer iemand bijvoorbeeld landt op een overzichtspagina met producten, laat dan de bestverkochte producten als eerst zien. Een lijstje met bestverkochte producten van de laatste 30 dagen op de homepage zorgt ervoor dat mensen snel in aanraking komen met de echte conversieknallers. Statistieken kun je ook gebruiken om de social proof – waar we het eerder over gehad hebben – kracht bij te zetten. Een mooi voorbeeld: “Dit product is deze week al 149 keer bekeken en 64 keer gekocht door anderen”. Geef hier een creatieve wending aan en laat jouw positieve statistieken spreken om zo de conversie nog verder te verhogen!

#7 Last but not least: Autoriteit!

autoriteit Als webshop werk je vaak samen met een aantal autoriteiten op het gebied van e-commerce. Mensen herkennen de namen en logo’s van deze bedrijven en dit zorgt voor een verhoogde betrouwbaarheid van jouw webshop. Wees trots op deze samenwerkingen en laat ze vooral zien. Een aantal voorbeelden van samenwerkingen zijn:

  • Betaalmethodes zoals iDeal, Visa/Mastercard, Billink, Afterpay, Paypal, etc.
  • Bezorgdiensten zoals PostNL, DHL, UPS, Selektvracht, etc.
  • Keurmerken zoals Thuiswinkel Waarborg, Ecommerce Europe trust, etc.
  • Mediaberichten van nieuwssites, kranten, grote fora, etc.

Ga aan de slag en maak jouw webshop goud waard!

Nu je de 7 gouden tips voor een webshop van Olympisch formaat van ons hebt gekregen, is het zaak om dit zo snel mogelijk toe te passen en jouw webshop te laten stijgen tot een topniveau. De conversie stijgt, de omzet stijgt, er komt meer budget vrij voor marketing, wat weer resulteert in meer omzet en zo gaat de bal steeds sneller rollen. Ben jij goed voorbereid op dit succes? Wij wel!

Door: Kay Bleekman

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *