Het is maandag, je gaat lekker achter je bureau zitten, start je computer op en slingert (zoals elke maandag) Google Analytics aan. Je bent namelijk erg benieuwd hoe de prestaties van je website in het weekend zijn geweest. Dit proces herhaal je waarschijnlijk een aantal keren per week zonder verdere opvolging. Zonde, want Google Analytics biedt namelijk uitstekende mogelijkheden voor het maken van interessante analyses om je website te verbeteren. Daarom, en vrees niet, hierbij een aantal analyses die ook jij kunt uitvoeren om prestaties op je website te verbeteren.

Uitgangspunt

Prestaties, jazeker want daar begint het bij. De vraag is echter wat jij ziet als een goede prestatie. Heeft dit betrekking op de stijging van het aantal bezoekers? Kijk je vooral naar hoe bezoekers zich op je website gedragen? Of is juist het aantal conversies en de omzet doorslaggevend? Waarschijnlijk ‘voel je’ dat laatste als een belangrijk onderwerp. Het realiseren van meer omzet begint echter wel bij de eerste twee vragen, namelijk het genereren van relevante bezoekers en het optimaliseren van het gedrag. Afijn, je snapt nu de boodschap, over naar de analyses.

#1 Kanalen

GA-kanaal-analyseEen bezoeker komt via verschillende kanalen de website binnen. Of dit nu direct, organisch, betaald of via een verwijzing is, vaak is er verschillend gedrag te herkennen. Het is bij deze analyse dan vooral interessant te onderzoeken of er verschillen te herkennen zijn wat betreft de combinatie kanaal-landingspagina. Presteert een landingspagina, gekeken naar conversies in de betaalde zoekresultaten, bijvoorbeeld bijzonder goed maar zie je dit niet terug in de organische resultaten, dan ligt hier wellicht een uitdaging. Waar te vinden: Acquisitie – Alle verkeer – Kanalen  

#2 Landingspagina’s

De zojuist genoemde landingspagina’s zijn dus belangrijk. Neem in je analyse een aantal belangrijke pijlers mee die je onder gedrag kunt verstaan. Analyseer bijvoorbeeld wat de gemiddelde tijd die een bezoeker op de website is wanneer deze is binnengekomen op een bepaalde landingspagina. Bekijk het bouncepercentage, verlaten bezoekers relatief snel de website zonder tot een actie te zijn overgegaan, dan is dit een belangrijk inzicht. Dit geldt ook voor het aantal pagina’s die een persoon bezoekt. Met deze informatie kun je namelijk verbeteringen gaan doorvoeren om de genoemde pijlers te verbeteren. Waar te vinden: Gedrag – Site-inhoud – Bestemmingspagina’s  

 #3 Uitstappunten

Net als de pagina’s waarop een bezoeker binnenkomt, zijn ook de uitstappagina’s erg van belang. Wanneer je veel verkeer de website ziet verlaten vanaf de ‘bedank-pagina’ wanneer je een product hebt besteld, is dit natuurlijk niet erg. Vervelender wordt het wanneer mensen de website verlaten wanneer ze een bepaalde pagina over een product hebben bekeken. Of een andere informerende pagina als bijvoorbeeld de pagina waarop de leveringsvoorwaarden worden beschreven. Kortom, neem in je analyse mee het feit of het aannemelijk is dat een bezoeker de website op een bepaald punt verlaat. Waar te vinden: Gedrag – Site-inhoud – Uitstappagina’s  

 #4 Doelen

Het instellen van doelen helpt je te analyseren welke waarde een bezoeker heeft en of deze relevant is geweest. Een doel hoeft dan ook zeker niet altijd een concrete aankoop te zijn, maar kan ook bestaan uit bijvoorbeeld het inschrijven van de nieuwsbrief, invullen van een contactformulier, etc. In je analyse bekijk je vanaf welke pagina’s bezoekers over gaan tot het voltooien van een doel. Een vraag die je hierbij kunt stellen is waarom op bepaalde pagina’s, die je wel relevant acht, bezoekers niet overgaan tot het voltooien van een doel. Ligt dit aan de inhoud van de pagina of wellicht juist aan de mogelijkheden die je biedt voor de bezoeker om überhaupt tot een conversie over te kunnen gaan. Waar te vinden: Conversies – Doelen     GA-doel-analyse

#5 Site Search

Wanneer een bezoeker van je website niet kan vinden wat hij zoekt, is hij of zij wellicht geneigd over te gaan tot het gebruiken van de interne zoekmachine. In Google Analytics kun je de termen die iemand gebruikt relatief eenvoudig terug zien en analyseren. Dit geeft bijzonder waardevolle input voor het verbeteren van bepaalde pagina’s of wellicht het zelfs toevoegen van een pagina. Ga daarbij wel uit van een terugkerend patroon, dat wil zeggen wanneer een bezoeker enkele keren een bepaalde term zoekt kan dit ook luiheid zijn. Wanneer je echter een bepaalde term vaak voorbij ziet komen, dan weet je dat je hier iets mee wilt doen. Waar te vinden: Gedrag – Zoekopdrachten op site

 #6 Browser en apparaten

GA-apparaat-analyseMet de analyse op de verschillende browsers en apparaten kun je nagaan of jouw website in de verschillende vormen wel optimaal presteert. Hierbij kun je inzicht vergaren in de verschillen tussen bezoekers op een desktop, tablet of mobiel. Vaak wijken prestaties van mobiele apparaten behoorlijk af en kun je vervolgens bepalen of je hier bepaalde zaken wilt optimaliseren. Dat geldt ook voor de verschillende browsers. Zie je bijvoorbeeld dat een bepaalde browser (bijvoorbeeld Firefox) behoorlijk ander gedrag laat zien, dan weet je dat wellicht jouw website niet optimaal wordt weergegeven in deze browser. Waar te vinden: Doelgroep – Technologie / Doelgroep – Mobiel  

#7 Geografie

EGA-locatie-analyseen ander mooi rapport dat inzicht geeft in Google Analytics is het geografische rapport. Hierin kun je tot op de plaats nauwkeurig zien waar bezoekers vandaan komen. Dit geldt ook voor bepaalde landen wanneer je mondiaal georiënteerd bent als bedrijf. Verrek, wellicht geeft dit zelfs inzicht wat betreft nieuwe potentiële markten in bepaalde landen die nog niet worden aangeboord. Dat is misschien wat vergezocht, maar deze analyse kan zeker nuttige informatie geven over waar jouw doelgroep zich bevindt op basis van locatie. Waar te vinden: Doelgroep – Geo – Locatie  

Aan de slag

Dat waren een aantal analyses die je kunt gebruiken voor het verbeteren van je website. Begin daarbij met het doel: het verbeteren van de omzet uit je website. Dat is namelijk waar het allemaal om gaat. ‘En de gebruikservaring dan?’ Roep je nu wellicht naar je beeldscherm, die is absoluut belangrijk en neem je dan ook zeker mee in dit proces. Het verbeteren van het gedrag op je website gaat namelijk hoogstwaarschijnlijk resulteren in een verbetering van de omzet. Ga maar na, wanneer een bezoeker vindt wat hij zoekt, vertrouwen krijgt en weinig tot geen twijfel ervaart, is de kans op een conversie groter. Kortom, aan de slag met deze analyses op weg naar een betere website.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *