2021 zit er bijna op en dat maakt dat we de glazen bol erbij pakken en voorspellingen gaan doen voor 2022. Grapje natuurlijk, maar op basis van social media ontwikkelingen en nieuwtjes van dit jaar kunnen we al zeker wat verwachtingen en trends voor het nieuwe jaar met je delen!

1. Online privacy is een hot topic

In 2021 is privacy een belangrijk aandachtspunt geweest, en dit heeft ook invloed gehad op social media. Denk bijvoorbeeld aan de iOS14.5 update van Apple en de invloed daarvan op adverteerders. Online privacy is een hot topic en dat zal naar verwachting steeds belangrijker worden.

Voor Facebook zou je eens kunnen kijken naar de Conversions API, en server-tot-server integraties zullen dan ook wat prominenter gaan worden om het algoritme te voeden (bron). Daarover lees je meer in onderstaand whitepaper!

Whitepaper: Starten met Facebook Ads

Met deze whitepaper maak je een vliegende start met jouw Facebook Ads. Oh, en de whitepaper is helemaal gratis.



* Nadat je op "Downloaden" klikt vragen wij je om jouw e-mailadres te bevestigen. Vervolgens ontvang je binnen enkele minuten de Whitepaper per e-mail. Hiermee meld je je ook aan voor onze nieuwsbrief.

2. Communities: we kunnen er niet meer omheen

Het klinkt wellicht wat vaag, maar ook in 2022 zullen communities een belangrijke rol spelen op social media. Denk hierbij aan speciale Facebookgroepen voor Harley-Davidson fans, een gedeelde plantenbibliotheek via Instagram of een Cryptoclub via TikTok.

Ook content creators en influencers timmeren aan de weg met het opbouwen van een eigen fanbase. Zij realiseren dat hun content meerwaarde heeft, en zien de kans om ook lidmaatschappen af te laten nemen voor hun eigen online community met bijvoorbeeld de hulp van Petje Af. Op zo’n platform bieden content creators exclusieve content aan in ruil voor geld.

Dit maakt het erg interessant om je als merk te verbinden aan een bepaalde groep, zoals het creëren van ambassadeurs en langdurige samenwerkingen met content creators. Voordeel daarvan is dat dit bijdraagt aan de geloofwaardigheid van de boodschap (in plaats van het promoten via je eigen kanalen) en zo’n samenwerking goed kan werken voor de lange termijn.

Zelfs Twitter is onlangs begonnen met het testen van een community. Het doel? Mensen verbinden.

Een hechte en actieve community is niet in één dag gebouwd, maar wel enorm interessant om mee aan de slag te gaan in 2022. Gelukkig heb je de keuze uit duizenden online communities om jouw merk aan te verbinden en kan het heel snel gaan.

3. Voice content zorgt voor nieuwe kansen

Herinner je de hype Clubhouse nog? Het leek hét nieuwe socialmediaplatform te gaan worden en de uitnodigingen om lid te worden, werden nog net niet verkocht.

De hype is nu weer gaan liggen (bron), maar laat ook met de enorme groei in podcasts zien dat niet alleen aantrekkelijke visuals het normaal op social media hoeven te zijn. Bovendien kunnen gebruikers zich verzamelen in speciale groepen (daar heb je de community weer).

Ook Twitter riep ‘Spaces’ in het leven en op Instagram ontstonden Live Rooms (wel met video). Dit betekent dat er steeds meer social media opties zijn en aan jou de keuze wat je hiermee gaat doen in 2022 🙂

4. Meer aandacht voor andere social kanalen

Gaan we het nog redden zonder TikTok in 2022? Ik persoonlijk niet in ieder geval. En ik ben niet de enige! Ook worden de adverteermogelijkheden steeds uitgebreider en staan de eerste succesverhalen al online. De verwachting is zelfs dat TikTok “social media overneemt”. Oftewel: de grappige app is uitgegroeid tot een serieus booming kanaal!

Uit onderzoek blijkt zelfs dat marketeers relatief meer uitgaven aan TikTok, Pinterest en Snapchat in vergelijking met vorig jaar. Waar dit eerst nog ondergeschoven kindjes waren, zien steeds meer mensen in dat dit om serieuze kanalen gaat – met nog steeds groeiende gebruikersaantallen (bron).

Zie jij jouw gebruikers maar eens af te triggeren met jouw posts! Zoals TikTok het mooi zegt: “Don’t make ads. Make TikToks.” Zoals we ook Instagram Reels en YouTube Shorts kennen, lijkt het communiceren met een korte video de nieuwe trend.

5. AR neemt serieuze vormen aan

Heb jij het gehoord? De nieuwe naam van Facebook is Meta. Metaverse staat voor de samensmelting met de echte en de virtuele wereld. Hier komen AR (Augmented Reality) en VR (Virtual Reality) om de hoek kijken. Een voorbeeld daarvan is het merk Verizon, wat een AR speurtocht organiseerde, om de hogere snelheden van hun 5G-netwerk te laten zien. Als dat geen bewijskracht is? (bron).

Verder bouwt TikTok aan een AR studio en is Snapchat momenteel al hét perfecte kanaal voor bijvoorbeeld het gebruik van filters. Ook Pinterest heeft in 2021 mooie stappen gezet op dit gebied, in het kader van: “If you see it, you can shop it.” Met de AR feature van Pinterest kan je je camera gebruiken om pins uit te proberen.

Zeker Gen Z ga je hiermee bereiken. Het blijft wellicht wat vaag en het lijkt nog ver weg, maar het lijkt wel steeds dichterbij te komen.

6. Social Selling

Dat brengt ons bij het laatste punt: social selling. Waar de inzet van social media over het algemeen bijdraagt aan naamsbekendheid en het ontdekken van je merk, lijkt het verkoopgedrag ook toe te nemen. Iets kopen via social media wordt steeds makkelijker, denk aan de mogelijkheid tot in-app aankopen. Op Instagram kan je (in de VS) zonder de app te verlaten een aankoop doen:

Doordat een gebruiker zowel je merk leert kennen als daadwerkelijk converteert, is dit erg interessant. In 2020 zorgde social shopping al voor een omzet van maar liefst 89,4 miljard dollar. De verwachting is dat dit de komende zeven jaar verder gaat groeien naar maar liefst 604,5 miljard dollar. China is hier koploper: de impact van social commerce is daar op dit moment al enorm. Het wordt je ook steeds makkelijker gemaakt om binnen de app of zelfs advertentie een aankoop te doen, wat de drempel enorm verlaagt. Zelfs WhatsApp Shopping komt er naar verwachting in 2022 aan.

Aan de slag!

Naar aanleiding van deze trends en de veranderingen in het social media landschap, kan jij vast wel wat inspiratie gebruiken om hiermee aan de slag te gaan. Download bijvoorbeeld onze Inhaakkalender 2022 om inhakers te vinden en hier op in te spelen.

Inhaakkalender 2022

Je marketingplanning maken was nog nooit zo makkelijk. De Pure inhaakkalender 2022 helpt je om jouw inhakers te vinden en te plannen.

* Nadat je op "Downloaden" klikt vragen wij je om jouw e-mailadres te bevestigen. Vervolgens ontvang je binnen enkele minuten de Whitepaper per e-mail. Hiermee meld je je ook aan voor onze nieuwsbrief.

Lees ook deze blogs uit onze categorie ‘social media’ eens:

Eens sparren over jouw social strategie? Neem dan contact met ons op.