5 voorbeelden van Nederlandse content marketing
Een tekst waar je blij van wordt, een inspirerende infographic, of een video waar je niet over uitgepraat raakt. Goede content is online van zoveel waarde dat we daar bij Pure erg vaak over nadenken en discussiëren. Inspiratie rondom het thema content marketing wordt via onze interne Pure IM Skype-groep dan ook frequent gedeeld. In dit blog wil ik graag 5 Nederlandse voorbeelden van content marketing met jullie delen.
Unox
Een merk dat uitermate goed heeft begrepen hoe je een gevoel neerzet is Unox. Het oer-Hollandse gevoel van boerenkool met worst tijdens de koude wintermaanden. Als organisator en sponsor van de jaarlijkse Nieuwjaarsduik is de opgebouwde contentpagina van grote klasse. Een speciale landingspagina met handige informatie en spectaculaire foto’s en video’s maken deze content een veel bezochte pagina. Niet alleen levert dit bezoekers op, maar ook wordt er rondom de jaarwisseling veelal online verwezen naar deze pagina, wat natuurlijk weer bijdraagt aan de online autoriteit. Een prima voorbeeld van hoe je sponsoring online kunt uitdragen.
Gamma
Inhaken op een trend kan, indien goed aangepakt, een succesvolle campagne opleveren. De Gamma deed dit de afgelopen decembermaand door in te spelen op de populaire Top 2000. In dit voorbeeld is de input van bezoekers de sleutel tot succes; namelijk het laten bedenken van de meest grappige inhakers op liedjes uit de Top 2000. Uiteraard op basis van de producten die de Gamma verkoopt, met als resultaat een erg leuke content pagina met een goede dosis humor.
Coolblue
De klantenservice van Coolblue wordt wel vaker geprezen, maar ook op social media kunnen ze er wat van. Op Facebook vroeg Myrthe aan Ruben van Coolblue waarom ze geen wijnglashouder in het assortiment hadden. Gewiekst werd er gereageerd dat zodra Myrthe 100.000 likes zou krijgen op haar bericht Coolblue het artikel in het assortiment zou nemen. En zo geschiedde met een hilarische communicatiewisseling werd het doel bereikt. Coolblue heeft het product opgenomen in het assortiment en maakt daar met een knipoog een geweldige productpagina voor. Het voorval werd erg goed uitgemolken, met als resultaat veel exposure, links én goodwill bij de achterban.
Bol.com
Ook met goede copy kun je een leuke pagina maken waar een doel mee bereikt kan worden. Stel je wilt studieboeken onder de aandacht brengen, dan is humor misschien wel de sleutel tot het bereiken van studenten. Zo creëerde Bol.com een speciale vacature site voor studentenbijbaantjes. Met een goed gevoel voor taal werden 6 studenten geselecteerd voor de beste bijbaan van Nederland. Tja, dan krijg je functies als “Complimentengever”, “Koffieroerder” of “Muismatuitklopper”.
Albert Heijn
Iedereen die weleens bij de Albert Heijn komt of online bestelt heeft het weleens gezien: de Allerhande. Een magazine en online platform waarop alle informatie over de AH te vinden is, van openingstijden tot de bonus aanbiedingen van die week. Maar waar ze voor mij echt waarde hebben toegevoegd middels goede content is de enorme databank met goede en leuke recepten. Op moment van schrijven staan er maar liefst 14.963 recepten op AH.nl. Daarmee kun je gegarandeerd een goed weekmenu samenstellen. Oh en uiteraard koop je al de ingrediënten gewoon bij de Albert Heijn.