5 redenen waarom je affiliate marketing wilt inzetten
Affiliate marketing is het performance kanaal bij uitstek. Je betaald immers alleen wanneer een bepaalde actie wordt voltooid. Of dat nou een sale is of een inschrijving voor de nieuwsbrief. Waarom zou je eigenlijk affiliate marketing willen inzetten? In dit blog geef ik je vijf redenen waarom je het wilt inzetten.
1. Bereik vergroten
Zelfs al heb je al je online marketing kanalen tot in de puntjes verfijnt, dan nog is er een deel van je doelgroep die je niet kunt bereiken via deze kanalen. Het kan zijn dat een deel van de bezoekers via bepaalde zoektermen juist bij affiliates uitkomen. Of je doelgroep is zich nog niet bewust aan het oriƫnteren in zoekmachines, waardoor het nieuwsbrief bestand van een affiliate juist van pas komt. Kortom, samenwerkingen opzetten via affiliate marketing kan simpelweg je bereik vergroten.
2. Rendabele sales
Bij affiliate marketing bepaal je als adverteerder zelf wat de maximale vergoeding wordt voor een door jou gedefinieerd doel. Is dat een sale, dan zorg je er uiteraard voor dat de vergoeding zorgt voor rendabele sales voor jouw bedrijf. Belangrijk is natuurlijk wel dat je een concurrerende vergoeding bepaald, waardoor affiliates jouw website ook willen doorverwijzen in plaats van een concurrent.
3. Ondersteunende rol
Als je kijkt naar wat voor type affiliates er zijn, dan is het aanbod vrij breed. Hier zitten ook partijen tussen die een grote waarde kunnen hebben in het aankoopproces van jouw doelgroep. Denk hierbij bijvoorbeeld aan productreviews, prijsvergelijkingen of productsuggesties. Deze partijen kunnen dus niet alleen rendabele sales aanbrengen, maar ook daadwerkelijk een bijdrage leveren aan de uiteindelijke beslissing die jouw doelgroep maakt tijdens het aankooptraject.
4. Concurrentie
Soms is het een strategische keuze om de concurrentie enigszins dwars te zitten, door marktaandeel van hen af te snoepen. Als je concurrentie aanwezig is op het affiliate kanaal, dan kan dit een argument zijn om ook zelf affiliate marketing in te zetten. Uiteraard is hier de afweging of je dit financieel kunt bolwerken, maar in redelijk wat gevallen is een kleinere winstmarge ten koste van een groeiende concurrent de moeite waard.
5. Branding
Affiliates hebben over het algemeen een behoorlijk groot bereik. Naast het feit dat je additionele sales kunt bewerkstelligen, is het ook nog eens zo dat je een branding bijdrage kunt behalen. Aanwezigheid op prijsvergelijkers zorgt voor merkherkenning en banner impressies op diverse websites ondersteund de herhaling van je boodschap. Ook hier zitten natuurlijk weer wat nuances in, zoals het feit dat je wel zorgvuldig moet zijn in de keuze voor samenwerkingen. Je wilt immers niet dat jouw merknaam op een website staat waar het thema of de kwaliteit van de website juist schadelijk is voor je merknaam.
Hulp nodig?
Een succesvolle affiliate marketing campagne valt of staat bij goede richtlijnen en management. Wil jij affiliate marketing voor je bedrijf in gaan zetten en heb je daarbij hulp nodig? Neem dan eens vrijblijvend contact op met een van onze specialisten.