Nu 2018 echt op zijn eind loopt is het tijd voor wat reflectie. Zo heeft Ralph al ons traditionele jaaroverzicht gemaakt. Nieuw dit jaar is het overzicht van de meest gestelde vragen in 2018. Dagelijks staan wij onze klanten te woord als zij vragen hebben over hun campagnes, website of algemene online marketing. Deze vragen geven ons ook input voor het schrijven van blogs. Hieronder een verzameling van vijf soorten vragen die wij vaak kregen mét daarbij de artikelen die wij dit jaar (of eerder) geschreven hebben en hier antwoorden op geven.

Met stip op nummer 1:

Vragen over het koppelen van accounts

Veel van de vragen die wij krijgen hebben te maken met het aanmaken van Googleaccounts en het koppelen van deze accounts. Omdat wij nooit accounts voor klanten aanmaken moeten onze klanten zelf hun accounts koppelen. De reden dat wij dit nooit doen is omdat wij vinden dat de klant altijd eigenaar moet zijn van hun account(s) en ons (of een ander bureau) expliciet toegang moet geven. Zo blijft de klant altijd eigenaar van zijn data.

Op onze website hebben we een hele pagina vol met handleidingen die onder andere helpen bij:

Dat deze pagina’s vaak gelezen worden blijkt wel uit ons eigen Google Analytics account. Onderstaand een screenshot van de meest bekeken pagina’s dit jaar op onze site.

Google Analytics gerelateerde vragen

De vragen die we krijgen over Google Analytics zijn heel praktisch van aard. Welke rapporten zijn interessant voor ons? Hoe zie ik welk kanaal zorgt voor de meeste conversies? Ik heb een doel ingesteld, maar hij werkt niet. Wat doe ik fout?

Dat is ook de reden dat wij veel bloggen over Google Analytics en de informatie die jij als marketeer daaruit kan halen.

Zo heeft mijn collega Sjoerd een artikel geschreven over e-commerce analyses voor beginners en wat je kan met het rapport nieuwe versus terugkerende bezoekers.

Arnoud schreef over 5 nuttige Google Analytics analyses om je website te verbeteren en Marijn over rapporten die je altijd bij de hand moet hebben.

Bovenstaande blogs zijn afgelopen jaar geschreven, maar daarin verwijzen we vaak nog naar wat oudere artikelen. Zo komt het regelmatig voor dat klanten ons wijzen op binnenkomend verkeer via spamdomeinen. Mijn collega Fabian heeft daarover in 2015 al een artikel geschreven, dat nog steeds erg relevant is: ‘zo los je referral spam in Google Analytics op’.

Hoe doe ik het ten opzichte van mijn concurrent?

Hoe leuk is het om tegen je leidinggevende te kunnen zeggen dat je online 10% zichtbaarder bent dan je grootste concurrent? Of dat je op de meest concurrerende zoekterm op 1 staat in Google? Erg leuk natuurlijk! Daarom krijgen wij ook vaak vragen om dat inzichtelijk te maken. En dat doen we dan ook graag.

Zo brengen we in kaart:

  1. De zichtbaarheid in zoekmachines: hoe zichtbaar ben jij op de voor jou belangrijkste zoektermen in Google? En hoe zichtbaar zijn je concurrenten op deze termen?
  2. Wat is je online autoriteit en hoe verhoudt dat zich tot je concurrenten? Online autoriteit is een score die wij berekenen met Majestic, die je back-link profiel in kaart brengt
  3. Marktcijfers & trends: hoe vaak wordt er op jouw merknaam en op jouw producten gezocht en hoe verhoudt dat zich tot je concurrenten? Zijn er daarnaast andere trends zichtbaar in de zoekmachinevolumes?
  4. Inzicht in de Google veilingdata: hierbij kijken we naar de visability score (hoe zichtbaar ben je geweest) en de gemiddelde positie in Google Ads.

Vragen over een (nieuwe) website of een redesign

Ondanks dat we bij Pure geen websites bouwen wordt onze mening wel heel vaak gevraagd over een website. Uiteraard hebben we hier een mening over. Vanuit onze ervaring weten we wat echte conversie-killers zijn en waar er quick wins gerealiseerd kunnen worden.

Ook bij grote trajecten, zoals het lanceren van een nieuwe website of een redesign, schuiven we aan. Met name om ervoor te zorgen dat de opgebouwde rankings niet verloren gaan of om met een zoekwoordenonderzoek de structuur en hiërarchie van de website te bepalen.

Zo hebben we een checklist op de site staan die je helpt bij om er bij deze trajecten voor te zorgen dat de nieuwe website beter gaat presteren dan de oude. Deze checklist vind je hier.

Daarnaast krijgen we regelmatig vragen over de keuzes voor het domein bij het uitbreiden van de activiteiten naar bijvoorbeeld Duitsland. Wat is dan voor de gebruiker en voor Google de beste oplossing? Kiezen voor ‘website.nl/de’ of ‘website.com/de’ of ‘website.de’? Hierover hebben wij dit artikel geschreven: Uitbreiden naar het buitenland? 4 SEO-tips!

Vragen over het te verwachten rendement van campagnes

Veel van de vragen die wij krijgen gaan over het te verwachten rendement van campagnes. Wat kan ik verwachten aan traffic? Hoeveel conversies gaat dit opleveren? Hoeveel budget moet ik vrijmaken voor Google? Wat kan ik verwachten aan CPC, CPA, CPM, et cetera.

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit ook erg lastige vragen zijn om te beantwoorden, omdat het simpelweg niet exact te voorspellen valt.

Het begint allemaal bij het stellen van een bepaald doel. Wat mag een nieuwe klant kosten? Wat mag een lead kosten? Wat is de life-time value van een klant (hoe lang blijft een klant gemiddeld klant)? Of hoeveel mensen wil je bereiken met je boodschap?

De eerste paar maanden dat een campagne draait zal je relatief veel moeten gaan leren. Welke zoektermen zorgen wel voor een conversie en welke niet? Welke CPC’s moeten we verhogen en welke verlagen? Welke zoektermen kunnen we gaan uitsluiten? Et cetera.

Bovenstaande bespreken we uitgebreid met klanten, om een zo goed mogelijke indicatie af te geven.

2019

Ook volgend jaar zullen we weer veel vragen gaan beantwoorden. 😉 Zit jij nu nog met prangende vragen, schroom dan niet mij of mijn collega’s te bellen of te mailen! Mocht je nog niet op onze nieuwsbrief zijn geabonneerd, schrijf je dan via deze link in om altijd onze blogs vol tips en informatie te ontvangen!

Fijne dagen en tot in 2019!

 

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *