Sinds 2012 is er eigenlijk geen grote update meer geweest voor de meest gebruikte web-analytics tool van Google, Google Analytics. Maar het is nu eindelijk zo ver: Google Analytics 4 is nu beschikbaar! Een groot verschil. Zo wordt er meer gebruikgemaakt van artificial intelligence, is de privacy sterk verbeterd, zijn diepere inzichten in de doelgroep mogelijk en nog véél meer. In dit artikel leg ik je de 5 grootste verschillen uit. Benieuwd? Lees dan snel verder!

1. Gebruikers en sessies vs. ‘event-driven’

In de ‘oude’ versie van Google Analytics werd alles doorgemeten op basis van verschillende soorten ‘hits’ die werden geregistreerd op ieder moment dat een activiteit werd waargenomen en werden gebundeld in een sessie. Deze sessies waren gekoppeld aan gebruikersdata (user data) die werd verzamelt vanuit cookies en browser-instellingen. In het nieuwe Google Analytics 4 is dit datamodel vervangen door een ‘event-driven’ datamodel. Hiermee wordt interactie nu gemeten als een event, inclusief pageviews. Deze serie van events worden doorgemeten via parameters met extra informatie. Op die manier krijg je een eerlijker en vollediger beeld van de bezoekers aan je website. Wil je hier verder over lezen? Bekijk dan dit artikel van mijn collega Frank waarin hij verder ingaat op het event-driven datamodel.

2. Indeling nieuwe rapporten

“We’ve reorganized all of the reports that had been in the App + Web beta, added a handful of additions, and now it’s organized around the customer lifecycle,’” Russell Ketchum, Group Product Manager, Google Analytics

Vrijwel alle rapporten zijn anders in het nieuwe GA4. Volgens Google geven deze nieuwe rapporten betere inzichten in de customer journey. Zo zijn er onder andere betrokkenheid- en retentie-rapporten toegevoegd om zo een beter inzicht te verkrijgen in wat bezoekers en klanten op de website doen. GA4 moet er voor zorgen dat marketeers een beter beeld krijgen van de bezoekers, ook cross-device en cross-channel. Alle veranderingen in de rapporten die je voor je data-analyses zult gebruiken vind je in dit artikel van mijn collega Tim.

Rapporten Google Analytics 4 GA 4

Wel het benoemen waard en absoluut de belangrijkste wijziging in de rapporten is de toevoeging van het rapport ‘Analyse’ met daarin de ‘Analysehub’. In deze Analysehub zul je vanaf nu namelijk vrijwel alle diepgaande analyses uit gaan voeren. Eerder was dit rapport alleen beschikbaar voor Google Analytics 360 gebruikers maar nu dus ook voor de ‘gratis’ versie. Zoals de naam al aangeeft wordt dit rapport gebruikt om uitgebreide analyses van je bezoekers te kunnen uitvoeren. Inclusief een template-galerij waar je veel gebruikte templates kan gebruiken om jouw data te analyseren. Hoe dat precies werkt legt Ewoud uit in zijn vlog over de Google Analytics Analysehub.

AnalyseHub - Google Analytics 4 GA4
3. Aantal events automatisch doorgemeten

Een aantal events worden al automatisch doorgemeten in GA4 zonder dat je additionele tracking hoeft in te stellen in bijv Google Tag Manager. Waaronder:

  • Scrolls
  • Paginaweergaven
  • Video-engagement
  • Uitgaande klikken
  • Zoeken op de site
  • Bestand downloads

Het voordeel hiervan is dat cross-platform/cross-device metingen zo ook mogelijk worden.

4. Geen bouncerate meer!

Een veel gebruikte metriek is de bouncerate, voornamelijk bij het meten van engagement kan het waardevolle inzichten geven. Deze metriek is in GA4 niet meer beschikbaar en is vervangen door ‘engaged sessions’. Er moet wel aan één van de onderstaande voorwaarden voldoen zijn binnen een sessie.

  • Er is een conversie geactiveerd
  • De website of app staat minimaal 10 seconden open (op de voorgrond)
  • Er zijn 2 of meer ‘pageview of screenview-events uitgevoerd.

In plaats van de bouncerate zal je nu de engagement-rate en nog een aantal andere metrieken gaan gebruiken. Hoe deze gemeten worden:

  • Engagement rate (engaged sessions / sessions)
  • Engaged sessions per user (engaged sessions / users)
  • Engagement time = (som van engaged time)

Alles over het verdwijnen van de bouncerate en de alternatieven hoor je in het vlog Bouncerate in Google Analytics 4 is weg, wat nu? van Eddie.

5. Betere controle over gebruikersdata

De AVG wetgeving wordt steeds verder aangescherpt, zo blokkeren steeds meer browsers de third party cookies die o.a. gebruikt worden voor remarketing. Daarom biedt Google Analytics 4 adverteerders de optie om zich beter te kunnen houden aan deze wetgeving, de vernieuwde omstandigheden en om het gebruik van GA ‘future proof’ te maken. Zo heeft GA4 o.a. een mogelijkheid voor het verwijderen van data. Mocht een bezoeker graag willen dat de data gewist wordt dan is dat nu geen enkel probleem meer.

Gegevensverwijderingsverzoeken Google Analytics GA4

Veel nieuwe informatie, mocht je het interessant vinden dan heeft Google zelf ook een interessante walkthrough video gemaakt.

Wil je meer weten over Google Analytics 4, bekijk dan ons YouTube kanaal of onze andere interessante blogs over dit onderwerp!