5 Google Analytics rapporten die elke ondernemer moet bekijken
Als ondernemer wil je zicht houden op de voortgang van je bedrijf. Hoe staat het met de gestelde KPI’s? Hoe doen we het ten opzichte van vorig jaar? Allemaal vragen die beantwoord kunnen worden met Google Analytics. Deze gratis tool van Google biedt enorm veel interessante inzichten. In dit blog licht ik vijf rapporten uit die je als ondernemer wilt bekijken.
Doel rapporten
Elke website heeft een doel, of het nou een aankoop is in de online shop, een bezoek aan een bepaalde pagina of een gemiddelde tijd op de website. Deze doelen zijn goed door te meten met Google Analytics en het is dan ook zeer aan te raden om deze doelen in te stellen. Het handige aan doelen in Google Analytics is het feit dat je op deze manier kunt kijken welke verkeersbronnen voor conversies (doelen) zorgen. Dit kan enorm helpen bij het verkrijgen van inzichten in de marketing activiteiten.
Verkeersbronnen
De weg naar je website is geen onnuttige informatie voor je bedrijfsvoering. Het bekijken van de rapporten achter Acquisitie in Google Analytics biedt tal van handige inzichten. Welke websites verwijzen bezoekers naar jouw website? Hoeveel sales vinden er plaats nadat iemand vanuit Google naar je webshop zijn gekomen? Dit en nog veel meer handige datapunten worden weergegeven achter de acquisitie knop.
Bestemmingspagina’s
Ook dit rapport in Google Analytics is interessant voor ondernemers. Hier vind je op welke pagina een bezoeker terecht kwam bij een bezoek aan de website. Niet alleen geeft dit inzicht in welke pagina’s populair zijn, maar ook biedt dit inzichten in welke pagina’s verbeterd dienen te worden. Kijk daarom ook hier eens naar welke pagina’s een hoog bounce percentage hebben ter indicatie van welke bestemmingspagina’s een verbeterslag kunnen gebruiken.
Desktop, mobiel of tablet
Tegenwoordig hebben bezoekers de keuze uit verschillende apparaten om naar jouw website te browsen. Op elk apparaat is de gebruikerservaring en de intentie op de website anders. Kijk daarom eens naar de verschillen in gedrag van bezoekers op de verschillende apparaten. Voeg ook eens een secundaire dimensie toe aan dit rapport om nog betere analyses te maken per apparaat.
Zoekopdrachten op site
Onlangs heb ik een blog geschreven op Sprout over het importeren van data van zoekopdrachten op de eigen website. Als mensen iets zoeken op je website dan biedt dit fantastische inzichten voor het verbeteren van de website. Niet alleen voor het verbeteren van de navigatie, maar ook biedt dit rapport inzicht in het functioneren van de zoekfunctie op zich. Maar ook biedt het rapport zoekopdrachten mogelijke producten of diensten die je wellicht wilt aanbieden maar nu nog niet op de website hebt staan.