Met meer dan 10 miljoen Nederlandse en 1,4 miljard wereldwijde online shoppers, kunnen we vaststellen dat de webshops een groot deel van het winkelend publiek voor zich heeft gewonnen. Met zoveel online winkelend verkeer is er dus veel data te verzamelen en te analyseren. Ik heb 5 Google Analytics-analyses voor het verbeteren van de resultaten van je webshop in kaart gebracht en ik neem ze graag met je door! Let’s go…

sales-funnel-verbeteren#1 Knelpunten in de sales funnel

De sales funnel begint op het moment dat een bezoeker in het winkelwagentje van de webshop komt. Op dit punt wil je de bezoeker, die op het punt staat iets te kopen, uiteraard niet meer kwijtraken! Het enige wat de klant nog hoeft te doen, is het invullen van de gegevens en het betalen van de bestelling.

Via de trechterweergave in Analytics kunnen we zien op welk punt de meeste bezoekers afhaken in de sales funnel. Doorloop zelf de stappen en probeer je te verplaatsten in de bezoeker met de minste kennis. Wat zouden de pijnpunten kunnen zijn van de specifieke stap waar zoveel bezoekers op afhaken? Een kleine verandering kan al zorgen voor veel minder afhakers en dus veel meer verkopen!

Via: Conversies > Doelen > Trechterweergave

#2 Bounce- en conversiepercentage per kanaal

Een webshop heeft verschillende marketingkanalen waar omzet uit kan voortkomen. Kanalen die je zou kunnen inzetten zijn: Google Adwords, Vergelijkers, E-mail marketing, Affiliate marketing, Social media, Marktplaats, etc.

Zodra je deze kanalen inzet, is het niet een kwestie van “live zetten en loslaten”. Het is een kwestie van analyseren en verbeteren om zo tot het beste resultaat te komen. Belangrijke gegevens zijn het bounce- en conversiepercentage.

Als het bouncepercentage van een bepaald kanaal veel hoger is dan dat van de overige kanalen, dan kan dat erop wijzen dat mensen niet op een relevante pagina landen. Mogelijk wordt er geadverteerd op de verkeerde zoekwoorden of is een product verkeerd gekoppeld bij een vergelijker. Verstandig om daar eens naar te kijken dus!

Als het conversiepercentage van een bepaald kanaal achterblijft bij de rest, dan kan het ook zijn dat dit kanaal niet helemaal goed staat ingesteld. Neem de biedingen, targeting, landingspagina’s en andere factoren onder de loep om ervoor te zorgen dat dit kanaal weer beter gaat meedraaien.

Via: Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen

#3 Zoekopdrachten op de site

Zoekopdrachten op de siteWe kunnen veel leren van de zoekopdrachten die de bezoeker heeft gedaan via het zoekveld op een webshop. Verplaats je in de bezoeker en vraag je af waarom hij of zij op een bepaalde zoekterm heeft gezocht. De kans is groot dat de gezochte informatie te ver weggestopt zit in de webshop.

Gebruik de zoekopdrachten en verhoog de usability

  1. Bekijk de meest populaire zoektermen in Google Analytics (kijk ook naar varianten met typfouten).
  2. Zoek zelf op de webshop naar deze zoektermen en kijk of de juiste informatie naar voren komt.
  3. Ga na of de informatie ook te vinden is zonder een zoekvenster. Zo niet: zorg ervoor dat dit wel het geval is. De bezoeker zoekt niet voor niets op deze termen.

Gedrag > Zoekopdrachten op site > Overzicht

#4 Multi-Channel trechters

MultichannelWe weten allemaal dat een klant vaak via meerdere kanalen op een webpagina terecht komt. Je bent vaak dus dubbele kosten aan het maken voor het binnenhalen van dezelfde klant. Dit is niet ongewoon omdat een klant vaak aan het oriënteren is op diverse kanalen voor er beslist wordt om een aankoop te doen.

Toch is het goed om hier eens goed naar te kijken. Stel, je zet affiliate marketing in als marketingkanaal. Een groot deel van de verkopen komt uit kortingscodes van affiliate websites en je vraagt je af of zij daadwerkelijk zorgen voor nieuwe klanten. Via de Multi-Channel trechters krijg je een mooi overzicht van de bijdrage van dit kanaal.

Via: Conversies > Multi-channel trechters > Overzicht

#5 Productprestaties met secundaire dimensies

Zonder een goed productaanbod, geen goed draaiende webshop. Je weet vast al welke producten er goed presteren, maar hoe ga je ervoor zorgen dat ze nóg beter presteren? Kies bijvoorbeeld voor “Bron/medium” als secundaire dimensie nadat je een product hebt geselecteerd in de productprestaties. Zo kun je per kanaal bekijken hoe goed een product presteert. Probeer te ontdekken waarom een bepaald product op het ene kanaal juist top presteert en een ander kanaal daarmee achterblijft. Krijgt het product organisch amper verkeer? Dan verdient de bestemmingspagina van dit product meer SEO-aandacht!

Dit is slechts een simpel voorbeeld. Je kunt de secundaire dimensies op veel manieren inzetten. Door simpelweg zelf te ervaren en rond te klikken komen er vanzelf mooie statistieken naar voren. Wees creatief, speel hierop in en je zult snel betere resultaten zien!

Via: Conversies > E-commerce > Productprestaties > Secundaire dimensies

Door: Kay Bleekman

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *