Google Ads script kunnen je enorm veel werk uit handen nemen, zowel voor analyses als daadwerkelijke aanpassingen binnen je account. Het is zeker de moeite waard om je te verdiepen in scripting. Ook zonder programmeerkennis zijn de scripts eenvoudig te implementeren en te testen. In dit blog leg ik uit hoe je te werk kan gaan en geef ik je vijf voorbeelden!

Waar vind je de mogelijkheid binnen Google Ads om scripts toe te voegen?

Rechtsboven in Google Ads bij ‘Tools en instellingen’ – > vervolgens opent het volgende scherm:

Google Ads - script toevoegen

Vervolgens kan je via het ‘+’ teken een script toevoegen. Je moet het script wel eerst autoriseren om de gegevens in je Google Ads account op te halen en aan te passen (afhankelijk van het script).

Nu je weet waar je het script moet inzetten, gaan we de top 5 Google Ads scripts van 2020 behandelen. Onderstaande scripts zijn vrijwel toepasbaar voor iedere branche of sector én zonder programmeerkennis te gebruiken. Benieuwd? Let’s go!

1. Heatmap script

Zelf ben ik enorm fan van dit script. Het geeft je zeer mooie inzichten in de prestaties van je account. Dit script geeft namelijk een overzichtelijke uitdraai van je campagneprestaties per uur. Dit script geeft per uur en dag de klikken, vertoningen, doorklikratio, CPA en conversies weer. Het is ook mogelijk om zelf statistieken toe te voegen. Dit kan op regel 72 of 79 door de campagnenamen te filteren. Als je een e-commerce business hebt zou je ook de ERS, ROAS en de gemiddelde waarde per conversie kunnen toevoegen. Brainlabs heeft dit script gemaakt en het is vrij eenvoudig te implementeren.  

Heatmap - script - Google Ads

Het script kun je hier vinden. Hier wordt ook uitgebreid uitgelegd hoe je dit script kan toepassen in je Google Ads account.

2. 24/7 bidding script

In het verlengde van het eerste script ligt het 24/7 bidding script. Conversiepercentages van campagnes verschillen per dag en per uur. Met dit script kan je per dag én per uur een bieding instellen. Binnen Google Ads is het nu alleen mogelijk een bodaanpassing te doen per dag of per uur, maar niet tegelijkertijd. Het heatmap script en het 24/7 bidding script is in mijn ogen een gouden combinatie (in veel gevallen). Stel je ziet in het heatmap script dat het conversiepercentage in je Google Ads account zondagmiddag om 14.00 hoger dan normaal is, zou je hier een bodaanpassing op kunnen doen. Hetzelfde geldt voor het afbieden op tijden met een laag conversiepercentage. Het script kan tevens per apparaat (desktop of mobiel) bodaanpassingen doen. Mocht je bepaalde campagnes niet willen veranderen, zoals bijvoorbeeld een branded campagne, is dit ook vrij eenvoudig in het script aan te passen. Analyseer eerst goed de data voordat je bodaanpassingen gaat doen, het heatmap script kan hierbij helpen en doet een voorstel qua biedingen. De biedingen uit het heatmap script zou je dan in dit script kunnen toepassen. 

24:7 bidding script - Google Ads

Het script kan je hier vinden.

Tip: ga nu niet direct je biedingen fors verhogen of verlagen maar doe het geleidelijk 😉

3. Duplicate query checker

Dit script checkt je Google Ads account op dubbele zoektermen die getriggerd zijn. Doordat de zoektermen in meerdere ad groups getriggerd worden, is het moeilijker om zoekwoorden te analyseren. Ook het bieden wordt lastig, als sommige termen minder presteren en je wilt deze afbieden, kan het zijn dat ze in een andere advertentiegroep verschijnen omdat het zoekwoord daar een hoger bod heeft. Dit is natuurlijk zonde van je budget.

Op basis van deze informatie ben je beter in staat om zoekwoorden te onderbreken en/of uit te sluiten. 

Het script kan je hier vinden.

4. Negatieve zoekwoorden die conversies blokkeren

Het kan zijn dat er per onbedoeld zoekwoorden worden uitgesloten die in het verleden goed gepresteerd hebben, door middel van het toevoegen van uitsluitingszoekwoorden. Om hier zicht op te krijgen biedt dit script een uitstekende oplossing. Wat dit script doet is je negatieve zoekwoorden checken op de prestaties uit het verleden. Worden er termen uitgesloten die in het verleden goed presteerde, dan krijg je in een Google Spreadsheet bestand een overzichtelijk lijstje met het uitgesloten zoekwoord en het geblokkeerde (goed) presterende zoekwoord. Standaard staat dit script op 90 dagen ingesteld, maar heb je te maken met seizoensinvloeden dan zou je het kunnen aanpassen naar bijvoorbeeld een jaar om zo realistischer beeld te krijgen.

Het script kan je hier vinden.

5. Linkchecker script

Dit script mag eigenlijk niet ontbreken in je Google Ads account. Dit script, zoals de naam al zegt, checkt de links van je Ads. Het kan altijd voorkomen dat een advertentie of sitelink naar een 404-pagina wordt gestuurd. Dit script checkt op 404 pagina’s en andere foutcodes zoals bijvoorbeeld “Pagina niet gevonden”. Erg handig als je niet onnodig budget wil besteden en een goede gebruikservaring wil hebben

Als je dit script activeert, geeft het labels mee aan je advertenties en sitelinks nadat ze gecheckt zijn en zet de analyse netjes in een spreadsheet. Als de analyse van de ads en sitelinks afgerond is, worden de labels verwijderd voor de volgende analyse.

Het script kan je hier vinden voor één Google Ads account, wil je dit op MCC niveau toevoegen dan is er dit script.

Link checker script van Google

Hopelijk heeft dit je geïnspireerd en levert het mooie inzichten op! Heb je vragen over scripting? Neem dan gerust eens contact met ons op!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *