4 aandachtspunten bij keuze domeinnaam
Wanneer je gaat starten met een nieuwe website of een nieuw bedrijf is de keuze voor een geschikte domeinnaam één van je uitdagingen. Waar moet je eigenlijk op letten wanneer je een domeinnaam gaat kiezen? In dit blog beschrijf ik vier aandachtspunten voor het maken van de juiste beslissing.
1. Herkenbaar, uit te spreken en te onthouden
Kies een domeinnaam die in de eerste plaats uit te spreken is. Hiermee voorkom je dat mensen je website verkeerd schrijven. Maar ook verhoog je de kans op het onthouden van het adres. Wil je werken aan een merknaam en je URL herkenbaar maken in de zoekresultaten, dan is het nuttig om deze kort en krachtig te maken. Om een voorbeeld te geven heb ik onderstaande drie fictieve domeinnamen bedacht voor een fietsbelwinkel. Welke vind jij beter uit te spreken, te onthouden en herkenbaar? http://www.fietsbelringtringaling.nl http://www.fietsbel8835.nl http://www.fietsbelwinkel.nl
2. Aantal karakters Google Ads
Een van de zaken die regelmatig over het hoofd wordt gezien, is het maximaal aantal karakters in Google Ads. Zodra je een campagne wilt gaan draaien in het zoeknetwerk van Google, dan ben je gedwongen advertentieteksten te schrijven met een limiet. Voor de zichtbare URL (zie afbeelding) is dit gesteld op 35 karakters. Omdat de zichtbare URL zich perfect leent voor het weergeven dan de zoekopdracht met als doel een hogere Quality Score, is het nuttig om hier eens goed over na te denken bij de keuze voor een domeinnaam. Stel: je kiest voor een lange domeinnaam. Dan houdt dit ook direct in dat je minder karakters kunt inzetten voor een beschrijvende zichtbare URL in je advertentietekst. Dit biedt vervolgens weer minder mogelijkheden om je Quality Score te verbeteren, waardoor je uiteindelijk misschien wel meer gaat betalen voor een campagne. Als we nog even doorborduren op ons fietsbelconcept, dan zien we onderstaande aantallen karakters per domeinkeuze:
- www.fietsbelringtringaling.nl -> (29 karakters)
- www.fietsbel8835.nl -> (19 karakters)
- www.fietsbelwinkel.nl -> (21 karakters)
Een slimme truc is om het gedeelte “www.” uit de zichtbare URL te halen, waardoor je weer vier karakters wint. Wanneer we echter een advertentie willen richten op het kopen van een fietsbel, dan zou je in theorie de volgende zichtbare URL’s willen inzetten:
- fietsbelringtringaling.nl/fietsbel-kopen -> (40 karakters – 5 karakters te veel)
- fietsbel8835.nl/fietsbel-kopen -> (29 karakters)
- fietsbelwinkel.nl/fietsbel-kopen -> (32 karakters)
Hierbij zien we gelijk dat de eerste langere domeinnaam voor problemen zorgt bij het inzetten van goede Google Ads advertenties.
3. Concurrentie en rechten
Doe eerst je huiswerk voordat je een domeinnaam gaat registeren. Kijk bijvoorbeeld eens of er concurrenten zijn met soortgelijke namen. En doe ook zeker onderzoek naar de merk- en handelsnaamrechten van je favoriete domeinnamen. Het zou jammer zijn als je na hard werken een brief van een advocaat op de mat krijgt met een boete voor inbreuk op merkrecht.
4. Andere landen of extensies
Een goede strateeg denkt altijd een paar stappen vooruit. Doe dit ook bij het kiezen van je domeinnaam. Bekijk niet alleen of de domeinnaam met de .nl-extensie beschikbaar is, maar ook in andere landen of extensies. Ook al staan hier momenteel geen websites op maar is het domein wel in bezit van iemand, dan kan dit betekenen dat je op een later moment problemen gaat krijgen. Stel: je wilt uiteindelijk ook uitbreiden naar België of Duitsland, maar iemand anders bezit de .de- en .be-extensies. Dan moet je deze later proberen over te kopen. Oh, en je snapt dat wanneer jij een zeer goedlopende fietsbelwinkel hebt de vraagprijs voor deze domeinen ook omhoog zal gaan. Een ander vervelend scenario kan zijn dat fietsbelwinkel.nl heel groot is geworden, een fantastische naamsbekendheid begint te krijgen en vervolgens start iemand op fietsbelwinkel.nu een malafide marktplaats voor afgekeurde fietsbellen met een service waar je hoofdpijn van krijgt. Probeer maar eens een mooi bedrijf te bouwen, wanneer je telkens ten onrechte telefoontjes krijgt van boze klanten van fietsbelwinkel.nu.