Online webshops schieten als paddenstoelen uit de grond en het aantal consumenten dat online kleding koopt blijft jaarlijks stijgen. Vandaar dat dit blog gevuld is met strategische en praktische tips om jou online een voorsprong te geven!

Klik op de soorten tips die jou aanspreken om makkelijk te navigeren:
Strategische online marketing tips voor mijn webshop
Praktische webshop tips
Tips bij het kiezen en uitvoeren van een online kanaal voor mijn webshop

1. Voor wie is de kleding geschikt?

Al je online marketing-inspanningen staan of vallen bij het kiezen van de juiste doelgroep. Creëer online persona’s die jouw potentiele klanten vertegenwoordigen. Wanneer je duidelijk in kaart hebt op wie je je wilt richten, wordt het makkelijker om je gehele online marketing strategie te bepalen en je online kanalen te kiezen.

2. Speel in op de behoeftes van je doelgroep

De online kledingbranche is ontzettend merkbewust. Daar hoort dus ook bij dat elk merk op zijn eigen manier communiceert met de doelgroep. Jouw online webshop is je speelveld, evenals je online marketing uitingen. Beide zijn volledig aan te passen op jouw doelgroep. Waar hecht jouw doelgroep waarde aan? Wanneer je deze vraag kan beantwoorden, kan je inspelen op die specifieke behoeftes met jouw marketinguitingen.

Is jouw doelgroep erg prijsbewust? Dan is het goed om met prijsgerichte acties te communiceren zoals kortingen. Zit jouw doelgroep meer op kwaliteit? Dan is het goed om de kwaliteit van de producten te benoemen door bijvoorbeeld materiaaleisen te benoemen. Is jouw doelgroep milieubewust? Benadruk dan de lage ecologische voetafdruk van je product.

3. Waar stuur je op? Kies je KPI’s

Voordat je de online kanalen gaat kiezen, is het belangrijk te weten welk doel je voor ogen hebt. Is het naamsbekendheid genereren? Stuur dan op KPI’s zoals bereik, interactie en traffic. Richt je je meer op de aankoopfase en e-commerce, dan is omzet en het aantal orders belangrijk. Vergeet niet mee te berekenen dat een klant wellicht meer waard is dan zijn eerste order, doordat diezelfde klant sneller getriggerd kan worden voor herhaalorders.

4. Kies de online kanalen voor jouw webshop

Op welke kanalen is je doelgroep actief, en welke kanalen passen bij jouw strategie? In het geval van een kledingwebshop zijn er meerdere kanalen die erg effectief kunnen zijn. Sociale media blijven stijgen als het gaat om online retail voor mode, met name als het gaat om de visueel ingestelde kanalen zoals Instagram, Facebook, Pinterest en YouTube. Simpelweg omdat wat een merk of kledingwebshop verkoopt gebaseerd is op beeld. Sociale media bieden de mogelijkheid om een community op te bouwen voor jouw merk.

5. Bepaal je CPA/ROI

Betaalde online marketing campagnes staan of vallen bij het kiezen van een juiste CPA (Cost Per Action) of ROI (Return On Investment). Wat leveren de marketingacties je op? Wanneer je deze berekening hebt gedaan zijn je marketinguitgaven eigenlijk zonder limiet, aangezien je weet dat er voor elke euro die er uitgaat genoeg terugkomt. Door een CPA of ROI te hanteren krijgen je betaalde campagnes doelen waar je naartoe kan werken. Behaal je de CPA of je ROI, dan geeft dat weer ruimte om uit te breiden.

6. Voer een duidelijke huisstijl overal door

De mode-industrie is visueel ingesteld en het is in veel gevallen erg belangrijk dat de doelgroep jouw merkverhaal snapt en gelooft. Huisstijl is daarbij cruciaal en hierbij is het belangrijk deze door te voeren over het gehele proces. Je webshop straalt natuurlijk al je huisstijl uit, maar ook de bevestigingsmail na een order hoort hierbij.

7. Online contactmomenten

Elk contactmoment is van waarde, net als in een fysieke winkel. Zorg daarom voor een nette klantenservice die goed te bereiken is. Vergeet ook niet dat een eerste contactmoment niet opnieuw gedaan kan worden en dat het extra marketingbudget kost wanneer je een eerste indruk moet verbeteren.

8. Voeg een duidelijke fitguide toe om retourzendingen te voorkomen

De gebruiker het gevoel geven dat hij/zij in een winkel staat en het product bijna kan voelen of passen via jouw webshop is ontzettend waardevol. Wehkamp laat een mooi voorbeeld zien met de Fitfinder op de website. Door een aantal basisgegevens in te vullen krijg je vervolgens een advies over welke maat geschikt is voor jou.

Voorbeeld-fitguide

9. UX is belangrijk – Wat is belangrijk voor je doelgroep?

Waar de gemiddelde website in de meeste gevallen de User Experience (UX) verkiest boven design & looks, hoeft dat voor een online kledingwebshop niet het geval te zijn. Aangezien design & looks voor een groot deel het merk vertegenwoordigen, is het belangrijker dat de boodschap van jouw merk sterk gecommuniceerd wordt. Vergeet UX uiteraard niet volledig, want een gebruiker moet wel gemakkelijk kunnen vinden wat hij/zij zoekt!

10. Online overtuiging

Het toepassen van overtuigingstechnieken werkt ontzettend goed voor kledingwebshops. Welke techniek je het beste kan toepassen hangt af van jouw strategie. Enkele voorbeelden zijn:
– Toevoegen van schaarste; bij bepaalde maten of producten aangeven wanneer er nog maar een paar beschikbaar zijn of wanneer het de laatste maat is.
– Social proof; door sociale bewijskracht toe te voegen aan jouw merk & product stimuleer je online overtuiging. Benoem bijvoorbeeld hoeveel mensen dit eerder kochten in de afgelopen week of laat reviews zien.

11. Sale werkt altijd, toch?

Benoemen van kortingen is inderdaad een van de sterkste overtuigingstechnieken, echter gaat dit ook gepaard met risico’s. Wanneer men weet dat er altijd een sale in aantocht is, wordt het lastiger jouw producten voor de reguliere prijs te verkopen. Daarnaast heeft het communiceren van sale ook invloed op je merkimago. Bekijk dus altijd of het (met regelmaat) communiceren van kortingen past binnen jouw strategie en de waarden van je doelgroep.

12. Product uitverkocht? Niet direct verwijderen

Producten op ‘uitverkocht’ laten staan in de webshop creëert ook schaarste en geeft gebruikers het gevoel dat ze iets gemist hebben. Dit gevoel willen gebruikers de volgende keer niet ervaren, waardoor ze volgende keer niet wachten met een aankoop. Een voorbeeld van een bedrijf die dit uitstekend toepast; Alphalete. Een sportief kledingmerk dat via social media de datum dat de collectie te koop is ontzettend promoot. Alles staat razendsnel op ‘uitverkocht’, wat een ontzettende druk creëert om de overige producten aan te schaffen. Pas wel op; de keerzijde is dat gebruikers gefrustreerd kunnen raken. Meer tips om je productpagina te verbeteren? Lees deze 1o tips!

13. Contentmarketing

Contentmarketing voor online kledingwebshops is erg effectief als het gaat om het opbouwen van een band en het creëren van het juiste gevoel bij de doelgroep. Het kopen van kleding gebeurt vaak op basis van gevoel, waarbij vertrouwen erg belangrijk is. Diepte-artikelen over de producten, productiewijze, advies over maatkeuze of productgebruik: al deze onderwerpen bouwen aan de vertrouwensband die je met je klant opbouwt.

14. Google Shopping

Wanneer Google Shopping past binnen jouw online marketing strategie kan het een relatief goedkope manier zijn om e-commerce te bedrijven. Reden is dat Google Shopping ontzettend visueel is ingesteld, waarbij de afbeelding de cruciale klikfactor is. Daarnaast is Google Shopping qua CPC een van de goedkopere kanalen, wat betekent dat er veel kliks te behalen zijn tegen lage kosten. Een mooie manier om rendabele campagnes te draaien met jouw kledingwebshop.

15. Video

Zoals je wellicht al in de gaten hebt, zijn visuele aspecten erg belangrijk voor kledingwebshops. Om je visuals naar een hoger niveau te tillen zijn video’s ideaal. In een video kun je niet alleen je producten promoten, maar ook je merkcultuur delen, nieuwe trends delen en de overall klantervaring verbeteren. Meer tips bij het uitvoeren van online marketing met video’s lees je op dit blog van Sprout.

16. Remarketing: gebruikers bereiken nadat ze hun loon hebben ontvangen

Heeft iemand al 2 keer naar die blauwe trui gekeken, hem zelfs in de winkelmand geplaatst, maar niet afgerekend? Dan is deze bezoeker dusdanig geïnteresseerd op dat moment, maar wellicht niet in de ‘koopstemming’. Wellicht op een ander moment wel, bijvoorbeeld aan het eind van de maand, wanneer het salaris binnen is.

Door een (dynamische) remarketingcampagne te starten, bereik je bezoekers met een bovengemiddelde interesse in een latere fase in de customer journey. Over het algemeen is dit een ontzettend effectieve strategie in de online kledingbranche.

Afhankelijk van jouw doelgroep is remarketing geschikt via verschillende kanalen. Zo is het via Facebook en Instagram mogelijk om je assortiment te koppelen aan advertenties, waardoor je automatisch specifieke artikelen kunt tonen op social media aan personen die dat artikel op de website bezocht hebben of in de winkelwagen hebben geplaatst. Datzelfde geldt voor Google. Via Google is het ook mogelijk om dynamische advertenties te tonen op basis van je assortiment.

17. Winkelwagenverlaters

Een kanaal dat tegenwoordig vaker wordt ingezet om twijfelende consumenten over de streep te trekken is e-mailmarketing. Wanneer je het e-mailadres van een (potentiële) klant kent, zijn er talloze opties om de klant te prikkelen tot aankoop. De simpelste is om de klant op de hoogte te stellen van acties, eventueel exclusieve acties voor klanten. Daarnaast is het mogelijk om nieuw assortiment aan te bieden, relevante artikelen voor een klant te upsellen of de klant simpelweg op de hoogte te houden van jouw merk. Dit zorgt voor klantbinding.
Wanneer je e-mailmarketing geavanceerd gaat inzetten is het mogelijk om e-mails te verzenden aan de hand van het gedrag van de bezoeker. Dat geeft de mogelijkheid om een klant een e-mail te sturen wanneer die zijn of haar order nog niet afgerond heeft. Betrek

18. Resellers

Een optie die steeds vaker gebruikt wordt is het aanbieden van assortiment via resellers zoals Bol.com, Amazon of andere partijen. Hiermee creëer je direct een groter bereik, maar hier zijn ook nadelen aan verbonden. Zo ben je afhankelijk van de voorwaarden van de specifieke reseller, inclusief de commissie die gerekend wordt.

19. Influencers

Je kan er tegenwoordig bijna niet meer omheen. Influencers zijn booming in de mode-industrie en met name voor webshops. Men vertrouwt sneller een aanbeveling of tip van een influencer of bekende dan een advertentie. Doordat de eindgebruiker al een band heeft met een bepaalde influencer, is die aanbeveling vaak meer waard dan een advertentie die voorbijkomt. Zoek een influencer die dezelfde doelgroep heeft als jij (zie weer het belang van de doelgroepkeuze). Begin wellicht kleinschalig met micro-influencers. Deze influencers hebben een kleine maar loyale achterban.

instagram shopping

20. Social shopping

Wanneer je besluit Instagram in te zetten voor jouw kledingwebshop, voeg dan ook de optie toe om je producten te koppelen aan je Instagram kanaal. Dat maakt het mogelijk om jouw producten te taggen in posts en geeft gebruikers een gemakkelijke klik naar de productpagina.

Door deze 20 tips toe te passen pak jij de voorsprong op je online concurrentie! Mocht je nog vragen hebben over online marketing in de kledingbranche, stel ze gerust.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *