Met e-mail marketing kun je erg ver gaan. Geen idee waar je moet beginnen? Door de volgende 4+10 verbeteringen toe te passen kun je al een groot verschil maken.

#1 Beloon trouwe klanten met een leuke korting

20-euro-kortingMensen vinden het leuk om positief verrast te worden. In e-mail marketing kunnen we dit natuurlijk perfect toepassen. Zo kun je trouwe klanten belonen met een korting op hun volgende bestelling. Beloon ze bijvoorbeeld na 3, 6 of 10 aankopen en dit kan natuurlijk nog verder oplopen. Een kleine korting kan al genoeg zijn. Het gebaar en laten zien dat je aan ze denkt is in dit geval het belangrijkst. Je zult merken dat trouwe klanten nog trouwer worden omdat je ze nog minder reden geeft om naar de concurrent te kijken. Ze worden immers beloond voor het doen van meer aankopen.

#2 Personaliseren met ‘buyer persona’s’

Buyer persona
Het personaliseren van een e-mail gaat verder dan alleen het noemen van de voornaam van een persoon. Hoe groot of klein jouw niche ook is, je kunt altijd jouw doelgroep onderverdelen in buyer persona’s.

Als voorbeeld nemen we een webshop die gespecialiseerd is in digitale camera’s. Een simpel voorbeeld van het opstellen van persona’s is het kijken naar de producten die er gekocht zijn door de personen. Voor digitale camera’s kunnen we denken aan de volgende buyer persona’s:

  1. Gekocht product: Spiegelreflex camera → Persona: Professionele fotograaf
  2. Gekocht product: Compacte camera → Persona: Hobbyfotograaf
  3. Gekocht product: 360 graden camera → Persona: Zakelijke fotograaf
  4. Gekocht product: Vlog-camera (met videofunctie) → Persona: Vlogger

Geef vervolgens je persona’s een gezicht door er een fictief persoon bij te bedenken. Bedenk een naam, zoek een foto en schrijf een stukje tekst over zijn/haar kennis van digitale camera’s. Zo heb je een gezicht bij je doelgroep en kun je de content van je e-mails nog meer op hen afstemmen.

#3 Bouw sneller reviews op door incentives te verloten

Producten met goede reviews worden over het algemeen beter verkocht. Het aantal reviews is hierbij van groot belang. 20 reviews geven natuurlijk meer overtuiging dan 1 review. Door e-mail marketing in te zetten kunnen we sneller reviews opbouwen. Zodra je weet dat het bestelde product bij de klant is aangekomen, kun je een e-mail sturen met de vraag om een review achter te laten bij het betreffende product.

Nog sneller reviews opbouwen? Geef dan in de e-mail aan dat ze kans kunnen maken op een incentive in de vorm van een kortingscode of gratis product. Verloot deze incentive onder iedereen die een review heeft geplaatst. Deze loting kun je bijvoorbeeld 1 keer per maand doen. Zo maak je de klant blij en krijg je er veel waardevolle informatie voor terug.

#4 Stuur een reminder en laatste kans-e-mail

Dit is misschien wel de makkelijkste manier om meer te halen uit e-mail marketing. Door simpelweg een herinnering (bijvoorbeeld 1 week voor het verloop van een actie) en een laatste kans-e-mail (bijvoorbeeld 3 dagen voor het verloop van een actie) te versturen, haal je het maximale uit dezelfde e-mail campagne. Het grote voordeel is dat je de basis van de 1e e-mail kunt hergebruiken en alleen maar een paar teksten hoeft aan te passen die gericht zijn op de reminder of laatste kans.

Maak snel verschil met deze 10 quick wins

  1. Verwerk de naam van de ontvanger in de onderwerpregel.
  2. Bekijk de bounce-lijst en verbeter e-mailadressen met een typfout.
  3. Verwerk het hoofdmenu van de website in de nieuwsbrief.
  4. Zorg voor een korte e-mail met een duidelijke boodschap en opvallende call to action.
  5. Kies een onderwerpregel die mensen nieuwsgierig maakt en ondertussen goed aansluit op de inhoud van de e-mail. Bijvoorbeeld: “Deze 5 toppers zijn alleen vandaag in de aanbieding”.
  6. Zet een A/B test op waarbij je versie A gebruikt voor 25% van je ontvangers, versie B voor 25% en de winnende versie krijgt de overige 50%.
  7. Maak een contentkalender waarbij je een constante e-mail flow in takt houdt. Het is de kunst om in een goede constante frequentie te e-mailen zonder over te komen als spam.
  8. Speel in op de seizoenen en thema’s. Staan de feestdagen voor de deur? Verzin dan een leuke thema-aanbieding en maak de nieuwsbrief in de stijl van het thema.
  9. Zorg ervoor dat de nieuwsbrief er op mobiele apparaten ook goed uit ziet. Tegenwoordig kun je gebruik maken van diverse responsive templates die je als basis kunt gebruiken voor een te gekke e-mail.
  10. Laat je meest populaire categorieën, diensten en/of producten altijd zien in de e-mail. In het gunstigste geval stem je ze af op de ontvanger om ze zo relevant mogelijk te maken.

Genoeg werk aan de winkel dus! Ik kan me voorstellen dat het doorvoeren van deze 4+10 verbeteringen een hele opgave lijkt. Geef daarom eerst de punten waarvan je verwacht dat ze snel realiseerbaar zijn de meeste prioriteit zodat je snel impact hebt.

Wij zetten voor jou e-mail marketing effectief in

Wist je dat e-mail al sinds 1971 bestaat en nog steeds één van de meest gebruikte communicatiemiddelen is? Wij zetten met alle liefde onze kennis in om e-mail marketing voor jou een geslaagd kanaal te maken.

Meer over e-mail marketing

Door: Kay Bleekman