Je potentiële klant landt via een van je campagnes op jouw website, kijkt eens rond en besluit om op een product te klikken. Het moment van de waarheid: koopt de potentiële klant het product of verlaat hij de pagina weer? Een productpagina kan ongetwijfeld een webshop maken of breken. Het is nooit verkeerd om eens kritisch te kijken naar alle aspecten van je productpagina; er zijn altijd wel verbeteringen mogelijk. De ideale productpagina bestaat niet, maar met de volgende 10 tips kan je essentiële onderdelen verbeteren!

1. Productfoto

We beginnen bij het begin: hoe ziet een goede productfoto eruit? De productfoto is een eyecatcher en wordt hoe dan ook als een van de eerste aspecten van een productpagina bekeken. Denk bij het maken van een goede productfoto aan een foto van goede kwaliteit. Idealiter neem je een foto met een transparante of witte achtergrond, zodat er geen afleiding ontstaat. Probeer in de productfoto een enkel product op te nemen; meerdere producten in dezelfde foto leiden af. Wil je een perfecte productpresentatie? Voeg dan foto’s van alle kanten toe of zelfs een korte video! Goed voorbeeld zien? Bekijk dan eens de productfoto’s van Asos.com, inclusief het demo-filmpje.

2. Titel

Even belangrijk als de productfoto is de titel. Zorg dat die prominent in beeld is, zodat de gebruiker direct ziet om welk product het gaat. De kunst is om een beschrijvende en verleidende titel te kiezen. Om een voorbeeld te geven: welke titel klinkt beter?

  • Nike voetbalschoen groen/wit
  • Nike Magista Obra II Elite Dynamic Fit FG

Nu is dit redelijk overdreven, maar de producttitel straalt voor een groot deel het product uit. Goed om bij stil te staan voordat je een collectie online plaatst.

3. Tekst

Kies je voor een uitgebreide tekstuele uitleg, of is kort extra krachtig? De hoeveelheid tekst en uitleg bij een product is sterk afhankelijk van het product. Over het algemeen zijn de duurdere producten voorzien van meer tekst, om de gebruiker te overtuigen van het product. Gebruik zeker niet veel woorden als dat niet nodig is, maar wees to the point. Heeft je product veel toelichting nodig? Probeer dan de tekst op te splitsen. Zo kun je de tekst bijvoorbeeld splitsen in een algemene toelichting, een stukje over waar het product voor dient, voor wie het product bedoeld is, iets over het bedrijf, specificaties van het product, enzovoorts. Zo voorkom je een grote lap tekst. Is je tekst alsnog redelijk lang? Kies er dan voor om extra tekst te verbergen onder een ‘Toon meer’ knop, zoals Bol.com doet:

Tekst uitbreiden

4. Call To Action

Gebruik een Call To Action die eruit springt. Dit is een van de belangrijkste elementen, die vaak over het hoofd gezien wordt. De oproep tot actie, zoals ‘plaats in winkelwagen’ of ‘bestel nu’ moet gemakkelijk te herkennen zijn en moet de klant overtuigen om tot actie over te gaan. Mocht je de mogelijkheid hebben om A/B te testen, kun je dit doen om te zien welke CTA het meeste oplevert.

5. Reviews

Reviews zijn cruciaal voor een goede landingspagina. Om even de statistieken erbij te pakken: 82% van de online shoppers vertrouwt online reviews even goed als persoonlijke aanbevelingen. Daarbij kijkt 70% naar de reviews voor het maken van een aankoop.  Vergeet daarom ook nooit om op productniveau reviews te verzamelen. Zorg er wel voor dat ze echt zijn, neppe reviews geven namelijk heel snel een slecht beeld. Een negatieve review is zeker niet altijd slecht voor de verkoop. Door correct te reageren op een review en relevante informatie te verstrekken kan de negatieve review toch bijdragen aan een positief beeld.

6. Hoe overtuig je de klant van jouw product?

De kracht van online overtuiging is erg belangrijk op de productpagina. Robert Cialdini (oud-hoogleraar psychologie en marketing) noemde de sociale bewijskracht als een van de belangrijkste overtuigingsprincipes. Sociale bewijskracht houdt in dat klanten de neiging hebben andermans mening mee te nemen in de aankoopbeslissing. Sociale bewijskracht wordt als een van de krachtigste beïnvloedingsmiddelen gezien, omdat gebruikers vaak twijfelen bij een aankoop. Die twijfel vindt plaats op de productpagina. Door hier de techniek toe te passen en andermans mening te tonen wordt de klant onbewust beïnvloed.

Booking.com past deze bewijskracht op verschillende manieren toe. Onderstaande afbeelding laat zien ‘Erg gewild! De afgelopen 24 uur 49 keer geboekt’.

Booking.com Cialdini

Dit geeft de bevestiging dat al 49 mensen je voor zijn gegaan; een goed voorbeeld van Cialdini’s overtuigingskracht. De mening van anderen kan je echter ook al terug laten komen door simpelweg (positieve) reviews te tonen.

7. Upselling

Een handige manier om je omzet te verhogen en meer producten te verkopen is door verwante producten aan te bieden. Dit kunnen producten zijn die bijvoorbeeld aansluiten bij het originele product dat de klant wilt aanschaffen. Denk aan een grillset bij een BBQ, of een HDMI kabel bij een televisie. Door deze verwante producten te tonen op de productpagina, of zelfs combideals aan te bieden op de productpagina verhoog je gemakkelijk je omzet.

8. USP’s (Unique Selling Points)

Situatieschets: je klant is nog steeds aan het twijfelen of hij het product nu moet gaan kopen of niet. Toch erg prijzig, misschien net niet wat hij zoekt… Maar in zijn ooghoek ziet hij dat wanneer het product voor 24:00 besteld is, het de dag erna geleverd wordt. Daar komt nog eens 30 dagen bedenktijd bij, de verzendkosten zijn gratis en achteraf betalen is mogelijk! Net genoeg om de klant ervan te overtuigen een aankoop te doen. Dit is een voorbeeld van USP’s die je klant net over de streep kunnen trekken om een aankoop te doen. Voeg USP’s toe op de landingspagina, idealiter op productniveau.

9. Fear of missing out

De angst om iets te missen, ook wel FOMO genoemd. Klanten ‘bang’ maken om het product te missen werkt in sommige gevallen goed. ‘Nog 5 plekken beschikbaar’ of ‘laatste model beschikbaar’ zijn triggers die de angst opwekken om iets te missen. Het is een vrij alternatieve manier om een aankoop te stimuleren, maar in sommige branches erg effectief. Denk bijvoorbeeld aan de hotelbranche. Mocht het product dan uiteindelijk ook echt uitverkocht zijn, laat dit dan ook weten. Dat voegt gelijk daadkracht toe aan je woorden en creëert exclusiviteit.

10. Responsive

Wellicht een no-brainer, maar ook binnen e-commerce blijft de mobile-trend aanhouden. Zorg er dus voor dat de productpagina responsive is en dat de bestelfunnel ook mobiel perfect werkt. Dat geldt ook voor de laadtijd op 3G netwerken.

Indien je bovenstaande tips gaat toepassen, bedenk dan altijd even of het voor het betreffende product ook nuttig zal zijn. Mocht je daarover willen sparren, laat het ons gerust weten. Succes!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *