Je website zit SEO-technisch goed in elkaar. Je probeert linkjes te scoren bij andere websites om zo je eigen autoriteit en posities binnen Google te verbeteren. Echter, dit gaat nog niet helemaal zoals gepland en echt goede resultaten blijven achter.

Ik geef je in dit artikel 10 quick tips om ervoor te zorgen dat je straks meer uit je outreach activiteiten haalt.

1. Dode links opsporen

Wanneer je als bedrijf al een tijdje online actief bent, is de kans aanwezig dat je naam vermeld staat op websites. Niet iedere website plaatst een link bij deze vermelding. Met een simpele regel kun je binnen Google zoeken naar websites waar je op vermeld staat. Loop deze door om te kijken of er ook hits tussen zitten zonder een linkvermelding en benader ze of voor het plaatsen van een link.

Een voorbeeldcode voor Google:
-inurl:pure-im.nl pure internet marketing
-inurl:{domein.nl} {bedrijfsnaam}

2. Gebruik maken van samenwerkingen

Je zult vast wel een aantal samenwerkingen hebben wanneer je online actief bent. Denk hierbij een webbouwer die jouw website heeft gemaakt, een leverancier of een reseller van jouw producten. Zij hebben vast ook allemaal een website. De connectie is er al, je hoeft alleen nog maar een linkje te vragen.

3. Laat tools voor je werken

Bij het scoren van goede links, komt veel handwerk kijken. Van alle werkzaamheden, wil je natuurlijk zoveel mogelijk automatiseren zodat je veel tijd bespaart. Hier zijn diverse tools voor op de markt. Ik maak zelf gebruik van Pitchbox. Er zijn ook vergelijkbare tools zoals BuzzsumoTRAACKR en Ninja outreach. Het is even zoeken naar de ideale tool voor jouw doelstellingen. Het geeft mij altijd wel veel inzicht wanneer ik het een maand probeer om daarna te bepalen of het geschikt genoeg is.

<afbeelding>

4. Neem werk van een ander uit handen

Wil je dat een andere website iets van jou plaatst? Zorg dan dat je zoveel mogelijk het werk hebt voorbereid. Bij de eerste e-mail wil je dit al duidelijk maken. Wanneer de drempel zo laag mogelijk is, vergroot je de kans op een plaatsing. Vertel bijvoorbeeld dat je al een artikel hebt klaarliggen die perfect aan sluit op zijn/haar website en dat je eventueel bereid bent om de tone of voice aan te passen zodat het nog beter past.

5. Bied meerwaarde voor een ander

Met een standaard blogartikel ga je waarschijnlijk niet veel indruk maken. Denk daarom bij de outreach altijd vanuit het doel om meerwaarde te bieden. Een goede strategie hierbij is het uitzoeken van data welke gepubliceerd kan worden op je eigen website. Het verzamelen van data kost veel tijd maar geeft wel vaak mooie inzichten. Zo kun je bijvoorbeeld toplijstjes verzamelen en deze aanbieden in ruil voor een link naar de uitgebreide lijst op je eigen website.

6. Laat de insteek niet te commercieel zijn

Bij het weigeren van een samenwerking krijg ik vaak te horen dat de insteek te commercieel is. Uiteraard ontkom je hier niet altijd aan, maar probeer het wel zoveel mogelijk te vermijden. Een samenwerking is eenvoudiger aan te gaan wanneer de boodschap niet te commercieel is.

7. Stuur herinneringen

Niet iedereen zal bij de eerste e-mail direct reageren. Sterker nog, ik zie vaak genoeg dat ik op herinneringen meer reacties krijg dan bij de eerste e-mail. Wil je echt het maximale resultaat? Dan kun je meerdere herinneringen sturen. Uiteraard even opletten dat je niet over het randje gaat en veel negatieve reacties opwekt. Een herinnering kun je met een tool als Pitchbox volledig geautomatiseerd versturen.

8. Maak lijstjes met warme leads

Bij het benaderen van veel websites, kun je ook veel reacties verwachten. Het is daarom van belang om het overzicht te bewaren. Zo mis je geen enkele kans. Daarnaast kun je in de toekomst altijd teruggrijpen op deze lijstjes. Maak bijvoorbeeld een lijst met alle betaalde plaatsingen en een lijst met gratis plaatsingen. Is er iets opvallends bij te vermelden? Noteer het dan als opmerking zodat je dit ooit nog kunt gebruiken.

9. Persberichten versturen

In een eerder artikel heb ik al eens uitgelegd hoe je met een persbericht zoveel mogelijk plaatsingen krijgt. Ik zie dat persberichten goed kunnen werken wanneer je iets goeds hebt te melden. Daarom wil ik deze zeker niet laten ontbreken in deze lijst.

10. Gebruik een contentkalender

Om een constante stroom in jouw outreach activiteiten te houden, kun je een contentkalender maken. In deze contentkalender kun je per maand aangeven welke onderwerpen er op de agenda staan om te verwerken. Op deze manier houd je een stok achter de deur. Daarnaast ga je veel bewuster nadenken over alle mogelijkheden.

Als je voor het hele jaar ideeën wilt verzamelen, dan is het goed om een brainstormsessie voor jezelf in te plannen. Denk daarbij zo breed mogelijk over alle mogelijkheden en zet ze later in de juiste volgorde van prioriteit.

Aan de slag!

Na deze 10 tips, heb je vast een hoop inspiratie opgedaan om meer uit je outreach activiteiten te halen. Als laatste wil ik nog meegeven dat outreachen vaak een kwestie is van kwaliteit leveren. Met een halfbakken artikel kom je niet ver genoeg. Vooral niet bij websites met een hoge autoriteit. Zij zijn namelijk een stuk kritischer. Veel succes bij je volgende outreach ronde!

Door: Kay Bleekman

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *