Wanneer je werkt in de online marketing wereld dan is er een zee aan informatie en kennis te vinden. Persoonlijk vind ik het erg interessant om over verschillende marketing en business onderwerpen te lezen. Zoek jij goede online marketing boeken en weet je niet goed waar je moet beginnen met zoeken? In dit blog wil ik met jou mijn 10 meest favoriete boeken delen die mij als online marketeer hebben geïnspireerd in de afgelopen jaren.

1. Buyology van Martin Lindström

Inmiddels alweer een wat ouder boek maar nog steeds erg interessant om te lezen. In Buyology neemt Martin Lindström je mee langs verschillende vraagstukken over het koopgedrag van consumenten. Op basis van een onderzoek met 2.000 deelnemers waarin onder andere hersenactiviteit werd geanalyseerd bij verschillende marketinguitingen.

2. Start with Why van Simon Sinek

Een klassieker die elke marketeer eigenlijk wel gelezen moet hebben. Hoewel het best veel open deuren bevat, geeft het je wel inspiratie om na te denken over het bestaansrecht van jouw merk of opdrachtgever.

3. Getting Things Done van David Allen

Ik heb een passie voor het continu verbeteren van mijn eigen werkwijze om effectiever en dus efficiënter te werken. Het boek Getting Things Done en de methode achter dit boek heeft mij enorm geholpen om als online marketeer mijn projecten beter te managen én om mijn tijd beter te kunnen managen. Iedereen die een betere professional wil worden zou dit boek eigenlijk een keer gelezen moeten hebben.

4.IKEA Het geheim van het succes van Rüdiger Jungbluth

Als mensen mij vragen welk business boek ik zou aanraden is dit er eentje die ik altijd aanbeveel. Eigenlijk is iedereen die ik ken enthousiast na het lezen van dit boek over de oorsprong en ontwikkeling van IKEA. Het boek gaat niet bepaald over online marketing, maar geeft je als marketeer wel enorm veel inzichten over hoe IKEA groot is geworden. Disclaimer: na het lezen van dit boek is een bezoekje aan de IKEA voor altijd veranderd.

5. Lost and Founder van Rand Fishkin

Een grootsheid in online marketing, zo kun je Rand Fishkin eigenlijk wel omschrijven. Als oprichter van Moz (voorheen SEOMoz) werd Rand Fishkin bekend van onder andere zijn Whiteboard Fridays en interessante blogs. In dit boek schrijft Rand erg open over zijn avontuur als oprichter van Moz. Hij neemt je mee langs de successen, maar ook langs de mislukkingen. Als online marketeer is dit boek niet alleen erg inspirerend, maar het geeft je ook directe tips over hoe jij betere online marketing kunt doen.

6. The 4-hour Workweek van Timothy Ferriss

Dit boek las ik tijdens een vakantie jaren geleden op een heerlijk Grieks eiland. Eigenlijk de perfecte setting voor dit boek, waar Ferriss beschrijft hoe hij zijn droom probeerde na te streven: een werkweek van maar 4 uur. Een streven om zo veel mogelijk processen van een bedrijf uit te besteden en zo efficiënt mogelijk in te richten. Maar ook goed kijkende naar wat je nodig hebt voor jouw ideale leven. Een werkweek van 4 uur hoeft misschien niet je streven (of überhaupt haalbaar) te zijn, maar dit boek geeft je juist inspiratie om niet alles te nemen zoals het is maar kritisch te kijken naar processen en workflows.

7. Scaling Up van Verne Harnish

Dit boek is eigenlijk een methode voor het bouwen van een groeiend bedrijf. Als ondernemer super interessant om te lezen, maar ook voor een online marketeer goed. Lees dit boek vooral als je het grote plaatje van je bedrijf wilt zien, wanneer je een team aanstuurt of wilt doorgroeien naar een management rol. Eigenlijk krijg je in dit boek van Harnish een handleiding om het de randvoorwaarden van een bedrijf te kneden naar een organisatie die kan doorgroeien.

8. How Google Works van Eric Schmidt

Dit boek geeft je een inkijkje in de wereld binnen Google. De auteur is niemand minder dan Eric Schmidt, die als oud CEO van Google natuurlijk de beste anekdotes met je kan delen. Elke online marketeer heeft te maken met Google en de vele producten van Google. Ofwel een must-read!

9. The Art of SEO van Eric Enge, Stephan Spencer en Jessie Stricchiola

Dit is echt wel een oudje, zeker in de snel veranderende online marketing wereld. Maar desalniettemin is dit wellicht het beste SEO boek dat ik heb gelezen. De fundering van het boek blijft tijdloos en is vrij toegankelijk geschreven. Hoewel sommige onderwerpen wat gedateerd zijn, is dit toch echt een aanrader voor de beginnende én wat meer ervaren online marketeer met een interesse in SEO als vakgebied.

10. The Functional Art van Alberto Cairo

Voor een online marketeer is de zee aan beschikbare data een paradijs. Maar hoe visualiseer je data zodat het voor elke persona leesbaar en begrijpelijk is? Hoe werkt data lezen in het brein? Dit boek gaat je zo enorm helpen bij het maken van je volgende dashboard of presentatie.

Zelf boekentips of zin om na aanleiding van één van bovenstaande boeken verder te praten? Neem dan gerust eens contact met ons op.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *