Soms kom ik op een website en dan vraag ik mij af of ze wel iets willen verkopen. Er zijn dan zoveel negatieve stimulansen dat ik iets kopen zo lastig mogelijk wordt gemaakt. Wil jij ook een site, bezoekers binnenhalen en dan zorgen dat er niets verkocht wordt? Focus je dan vooral op onderstaande 10 punten en verlaag je conversiepercentage.

1. Snelheid

Stel je wilt vanaf het eerste moment duidelijk maken dat bezoekers niet welkom zijn. Niets maakt dat beter duidelijk dan ze laten wachten. Heel… lang… laten… wachten. Zorg er dus voor dat de snelheid van je website zo traag mogelijk is en lees vooral niet dit blog door. Het effect? Amazon.com berekende al eens dat elke 0,1 seconde vertraging in laden van een pagina samen gaat met 1% daling in omzet. Kissmetrics berekende dat voor e-Commerce sites gemiddeld 1 seconde vertraging zorgt voor 7% minder sales. Hou de laadsnelheid van pagina’s dus vooral boven de 2 seconde (wat gewenst is), maar vooral boven de 3 seconde (wat doorgaans nog geaccepteerd wordt). Elke seconde daarboven is bijna gegarandeerd minder sales. Tip: zorg af en toe dat een pagina niet laad en toon een time-out.

2. Verberg jezelf

De bezoeker nog niet voldoende ontmoedigd, of misschien is je laadsnelheid nog niet traag genoeg? Geen zorgen. De volgende stap is verstoppertje spelen. Maak er een spel van om informatie over jou en je bedrijf te vinden. Zorg tenminste dat er niets op je eigen site staat. Het scheelt ook nog eens in het beantwoorden van lastige vragen. Niets zorgt voor meer wantrouwen als complete vaagheid over je bedrijf en gebrek aan contactgegevens. Wil je toch enigszins bereikbaar zijn. Zorg dan vooral voor een lang nietszeggend contactformulier en zet er niet bij wanneer je reageert op klantvragen. Beter nog. Reageer helemaal niet. Wie weet besluit iemand iets te kopen aan hand van een beantwoorde vraag. Dat moet natuurlijk voorkomen worden.

3. Niet categoriseren

Wanneer je meerdere producten hebt gooi je die uiteraard op een hoop. Selecties maken en filteren is zeer handig. Vandaar dat je dat niet wilt. Laat bezoekers zich maar door alle producten heen worstelen en veel irrelevante producten zien die niet aansluiten bij de behoefte. Dat zal ze leren!

4. Niet opsommen waar je goed in bent

Soms willen bezoekers gemakkelijk kunnen zien wat je doet en waar je goed in bent. Je kent het wel. De lijstje met opsommingen die aangeven dat je het grootste aanbod hebt, alles op voorraad, top service, goede prijzen en voor 22:00 besteld morgen in huis. Deze lijstjes worden erg gewaardeerd en vinden bezoekers handig. Dit wil je dus niet op je site hebben. Vermijd lijstjes met nuttige eigenschappen van je winkel ten alle tijden, want het kan leiden tot meer sales!

5. Reviews

Wanneer mensen iets willen kopen, maar nog twijfelen wordt vaak naar reviews gekeken. De mening van gelijkgestemden vinden bezoekers namelijk best belangrijk. Wanneer je goede reviews hebt verberg die dan! Het niet tonen van reviews is ideaal om sales te voorkomen. Heb je ze al op je site staan? Reageer dan vooral niet op negatieve reviews. Probeer menselijke foutjes niet te goed te maken en negeer je klanten zo veel mogelijk. Vertrouwen in jouw site en bedrijf zal dan wel verdwijnen en sales doen minderen

6. Het winkelmandje

Stel je hebt een hardnekkige bezoeker die nog niet afgeschrikt is via de vorige punten. Geen zorgen! Er zijn nog wat mogelijkheden om sales te voorkomen. Het winkelmandje en de vervolgstappen bieden legio mogelijkheden. Een simpele manier is veel stappen inrichten. Heel veel stappen. Elke actie en klik kan immers doen besluiten toch niet te kopen. Meer stappen = meer mogelijkheden je te bedenken. Dus meer stappen is goed. Goed voor minder sales uiteraard.

7. (Persoonlijke) gegevens uitvragen

Wanneer je een product online verkoopt heb je informatie nodig. De echt nodige informatie voor een webshop en het kunnen versturen van een broodrooster is NAW en e-mail. Neem daar geen genoegen mee! Vraag vooral overbodige gegevens uit. Bijvoorbeeld verzendmethode als je maar één verzendmethode hebt, telefoonnummer, geslacht, titel, leeftijd, hoe vaak de kom van de goudvis verschoond wordt, etc. Niet essentiële informatie uitvragen is ideaal om vragen op te roepen, mensen onnodig werk te laten verrichten en sales te verminderen. Met name op mobiele apparaten schrikt dat heerlijk af. Tip: maak alle velden verplicht en vraag zaken als e-mail en telefoonnummer dubbel uit, ter bevestiging.

8. Betaalmethodes

De voornaamste tip. Richt je op niet conventionele betaalwijzen. Het in Nederland weinig gebruikte paypal bijvoorbeeld, of enkel betalingen via credit card. Daardoor kan je al veel sales voorkomen. Biedt dus vooral geen iDeal aan, wat nagenoeg elke Nederlandse consument gebruikt, of de optie om gewoon over te maken via de bank. ‘Veilig’ via rembours met € 20,- extra kosten is overigens ook een goede dooddoener.

9. Afleiden van aankoop

We hebben nog twee trucs in petto voor mensen die écht wat willen kopen, ondanks alle ontmoediging. In het bestelproces kan je stellen dat hoe verder mensen zijn hoe groter de kans dat ze kopen. Iemand die immers jouw site heeft gevonden, het juiste product in het winkelmandje gestopt, keuze gemaakt, adresgegevens en verzendwijze heeft aangegeven is erg geïnteresseerd. Het perfecte moment dus om ze nog eens flink te laten twijfelen! Biedt dus in de vaak aanwezige pagina met overzicht van bestelling en gegevens de mogelijkheid om alles aan te passen. Adresgegevens, verzendmogelijkheid, aanbod. Alles waar vooraf over nagedacht is en waarover een keuze is gemaakt ga je in twijfel trekken. Weet de bezoeker het wel zeker? Moeten ze nog aanpassen.. Dergelijke twijfel biedt mogelijkheid tot verlagen van sales. Toepassen dus! Tip: Als iemand iets aanpast of nog even een ander product bekijkt, verwijder dan alle gegevens! Zorg dat men alles weer opnieuw moet invullen.

10. Verassing achteraf

Wat het altijd goed doet is het verbergen van kosten. Bijvoorbeeld de verzendkosten. Communiceer dat niet bij de producten, maar bewaar het als verassing tot aan het einde. Een beetje als “Het is deze prijs, echt waar. Het is nog steeds deze prijs, echt met BTW”. En dan op het laatste moment, net voor het overmaken van het geld toon je de verassing: verzendkosten!”. Dit doet het met name goed wanneer je, zoals sommige tuinmeubelzaken, € 60,- aan verzendkosten in rekening brengt op alle orders tot € 500,-.

Ik heb (bijna) geen sales, doe ik het nu goed?

Gefeliciteerd! Wellicht houd jij je aan meerdere van bovenstaande punten. Soms heb ik punten wat uitvergroot, maar de essentie mag duidelijk zijn. De oorzaak van geen of weinig sales is vaak niet expres of met specifieke reden. In veel gevallen merk ik dat men het lastig vindt om objectief naar de eigen webshop te kijken en te zien wat (nieuwe) bezoekers zien. Probeer aan hand van bovenstaande top 10 te kijken wat jij beter kan doen en vergroot het aantal sales wel. Relativeer zaken ook zoveel mogelijk bij het beoordelen van je webshop. Uiteraard begrijp ik dat een tuinmeubelzaak hoge vervoerskosten heeft en daarin een bijdrage verwacht. Communiceer dat echter gewoon bij de producten. Onaangename verassingen schrikt mensen zeker af. Openheid van zaken zorgt dat bezoekers weloverwogen keuzes maken en er geen vervelend gevoel aan overhouden.