Wil jij een Instagram campagne opzetten of wil je de resultaten van je Instagram campagne verbeteren? In dit blogartikel geef ik je 10 tips om jouw bedrijf op een professionele manier onder de aandacht te brengen via Instagram.

1. Facebook en Instagram campagnes opsplitsen

Om meer grip te krijgen op je Instagram campagnes en zodat je de resultaten beter kunt monitoren, adviseer ik om je Facebook en Instagram campagnes op te splitsen. Je kunt jouw campagnes redelijk gemakkelijk opsplitsen in Facebook business manager. Hier kan je namelijk door ‘automatisch plaatsen’ uit te vinken, aangeven waar jouw advertenties weergegeven mogen worden.

2. Gebruik een format voor je content creatie

Door een vast template aan te houden voor je content strategie, wordt het gemakkelijker om nieuwe content te creëren. Je creëert hiermee ook een stukje herkenbaarheid voor je doelgroep en het is makkelijker om jouw huisstijl in de berichten te verwerken. Je kunt het een beetje vergelijken met een magazine. Houd hierbij wel altijd rekening met de doelgroep die je wilt bereiken en met de doelstelling van je campagnes.

Format content creatie

3. Koppel je productcatalogus aan Instagram

Door een productcatalogus toe te voegen aan je Facebook business account, kan je producten gemakkelijk tonen in berichten. Hierdoor kan je bijvoorbeeld producten taggen in organische berichten en makkelijker producten aan je advertenties toevoegen. Op die manier zorg je ervoor dat er meer bezoekers naar de website of webshop worden gegenereerd.

Voor meer informatie: Klik hier

4. Personaliseer je content voor de doelgroep

Je kan een hoger doorklikpercentages behalen als je de content van je advertenties of organische berichten aanpast voor de doelgroep. Je kunt ook dynamische product advertenties gebruiken. In dynamische product advertenties worden de producten in de advertentie aangepast op de producten die mensen bekeken hebben op jouw website of webshop. En je zou de content bijvoorbeeld ook kunnen aanpassen op de interesses, locaties of demografische factoren van jouw doelgroep.

Voor meer informatie: Klik hier

Dynamische product advertentie

5. Gebruik kwalitatieve afbeeldingen en veel video’s

Het klinkt natuurlijk logisch, maar toch zie je nog veel bedrijven onscherpe afbeeldingen of video’s plaatsen. Dit komt nogal onprofessioneel en slordig over. Uiteraard is kwantiteit belangrijk, maar dit mag naar mijn mening nooit ten koste gaan van de kwaliteit. Daarnaast is het al langer bekend dat video content meer interactie genereert in vergelijking met andere content. Hiervoor kan je ook de video creatie tool van Instagram gebruiken. In deze tool kan je met een aantal afbeeldingen, teksten en buttons bewegende afbeeldingen maken.

6. Maak gebruik van remarketing

Door de Instagram (Facebook) pixel in de broncode van de website te plaatsen, wordt het ook mogelijk om websitebezoekers te targetten in Instagram. Ik zou het ook sterk aanraden om meerdere verschillende doelgroepen toe te voegen, bijvoorbeeld mensen die een product hebben bekeken, de winkelwagen hebben bezocht of de bedankpagina hebben bekeken. Door meerdere doelgroepen te testen kan je die doelgroep vinden die de beste resultaten oplevert. Vergeet ook niet mensen uit te sluiten die al een aankoop of aanvraag hebben gedaan.

Voor meer informatie: Klik hier

7. Importeer e-mailadressen naar Instagram

Je kunt ook een lijst met e-mailadressen importeren naar Instagram (Facebook business manager). Bijvoorbeeld van mensen die een product hebben aangeschaft, een contactformulier hebben ingevuld, zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief, of een whitepaper hebben gedownload.

Voor meer informatie: Klik hier

8. Gebruik hashtags

Door hashtags te gebruiken kan je ervoor zorgen dat jouw bericht wordt weergegeven bij bepaalde onderwerpen in Instagram. Je kunt het een beetje vergelijken met zoekwoorden in zoekmachines. Op die manier kan je ook organisch meer bereik vergaren in Instagram. Gebruik hashtags die veel gebruikt worden. Onderstaand een tool waarmee je verschillende populaire hashtags kunt vinden die veel worden gebruikt.

Zie hashtag suggestie tool: Klik hier

9. Optimaliseer je bio

Het is verstandig om ook je bio netjes in te richten. Zo is het uiteraard verstandig om de URL van de website toe te voegen. Daarnaast kan je stories toevoegen of teksten waarin je meer informatie geeft over jouw bedrijf.

Instagram bio optimaliseren

10. Meet conversies met de Instagram pixel (e-commerce).

Last but not least: Gebruik de Instagram (Facebook) pixel om bepaalde doelen of omzet te meten. Door metingen toe te voegen kan je bepalen welke campagnes wel en welke niet goed presteren. Op basis van deze gegevens kan je wijzigingen doorvoeren en budgetten bepalen. Zo kan je precies zien welke advertentie of welke doelgroep voldoende omzet oplevert tegen acceptabele kosten.

Voor meer informatie: Klik hier

Met deze tips kan je een uitstekende basis leggen voor jouw Instagram marketing strategie. Deze tips moeten de effectiviteit van de campagnes en jouw organische berichten verbeteren en het gemakkelijker maken om professionele content te creëren.

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Laat je e-mailadres achter en ontvang verse blogs over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

PS Wij houden ook niet van spam.