Er zijn veel voorbeelden van bedrijven die de online branding doortrekken in de thuisgeleverde producten (lees: verpakkingen). Denk bijvoorbeeld aan de verpakking van producten van Apple. Zeg nu zelf, wie gooit de doos weg na het uitpakken van een iPhone? Veel mensen bewaren de doos netjes in de kast, omdat het er simpelweg gelikt uitziet. Ze hebben niet zomaar een telefoon, maar een iPhone. Dit is zeker niet alleen weggelegd voor grote bedrijven. Ook een minder grote onderneming kan online profijt halen uit deze strategie. In dit artikel daarom een aantal voordelen ondersteund met afbeeldingen (van Koffiebranderij Peeze) ter inspiratie.

Herhaalaankopen

Het stimuleren van herhaalaankopen kan een belangrijke reden zijn waarom het nuttig is aandacht te besteden aan de merkbeleving middels bijvoorbeeld de verpakking. Het is natuurlijk veel leuker een verpakking te openen die er ook nog eens gaaf uitziet. Daardoor voel je je specialer en wekt het een bepaald gevoel van bevrediging op. Dit gevoel wil je als marketeer natuurlijk al creëren voordat het product überhaupt uitgepakt is. Vaak is dit overigens enkel weggelegd voor de meer ‘premium’ producten, omdat men hierbij ook vanzelfsprekend meer verwacht. Juist dan wil je de verwachtingen gaan overtreffen.

Online-merkbeleving-peeze-1

Vervolgens komt de laatste overtuiging en bevestiging met het daadwerkelijk gebruiken van het product. Gekeken naar de combinatie met online branding, stimuleert dit hopelijk de herhaalaankopen. Iemand is namelijk verrast door het uiterlijk van de verpakking en wordt vervolgens overtuigd door de kwaliteit. Anders gezegd, de klant wordt niet teleurgesteld. Een belangrijke factor om klant te blijven en mogelijk opnieuw tot een aankoop over te gaan. Online zorgt dit hopelijk weer voor terugkerend bezoek.

Online-merkbeleving-peeze-2

Belonen

Kijk verder dan enkel de persoon die jouw product gekocht heeft. Denk namelijk ook eens na over het feit het een zekere waarde heeft wanneer jouw productverpakking bijvoorbeeld op een keukentafel staat. De verpakking zorgt er namelijk voor dat ook andere mensen geïnteresseerd raken. Denk aan de mensen die op bezoek komen en in aanraking komen met de verpakking van jouw product en naam/merk. Doel hierbij is te zorgen dat mensen zich realiseren dat de ‘Peeze koffie’ op is, i.p.v. dat de ‘koffie’ op is. Dit vanuit de gedachte dat men binnen het bekende merk blijft. Denk ook aan het voorbeeld van Apple in de intro, waardoor iemand eerder kiest voor een MacBook als men al een iPhone in bezit heeft.

Online-merkbeleving-peeze-4

Voor jou heeft het in dit geval dan ook een meerwaarde wanneer een product ‘in huis’ wordt gebracht. Wat heet, wellicht wil je dit zelfs meenemen in jouw CPA-doelstelling voor Google AdWords. Een aankoop in jouw webshop is namelijk, met dit effect in gedachten, meer waard dan oorspronkelijk in jouw doelstelling opgenomen. Het zorgt er namelijk voor dat je jouw product promoot en dit mag dan ook zeker worden meegenomen in je budget en doelstelling.

Communicatiekanalen op elkaar aansluiten

Kijkend naar de combinatie met online branding zijn hier nog meer gave mogelijkheden te herkennen. Denk bijvoorbeeld eens aan remarketing. Iemand heeft bijvoorbeeld net kennisgemaakt met Peeze koffie bij de buren, de koffie thuis is bijna op en hij of zij ziet vervolgens online een banner van Peeze langskomen. Dit zorgt direct voor herkenning en overtuiging; de persoon in kwestie heeft namelijk net bij de buren al de kwaliteit getoetst. Doordat de banner voor herkenning zorgt is kans op conversie aannemelijker.

Online-merkbeleving-peeze-3

Het hele plaatje

Doorgaand op de vorige alinea, ontvangt de desbetreffende persoon vervolgens de doos met bestelling thuis in de herkenbare stijl en voilà: de cirkel is rond. Zeker bij producten die gericht zijn op kwaliteit, wil je geen saaie grijze doos ontvangen. Iemand is namelijk online reeds overtuigd geraakt van jouw product en ook hier is de eerste blik op de verpakking (net als in de liefde) vaak bepalend voor je gevoel.

Kortom kan de offline merkbeleving een belangrijke factor zijn bij het stimuleren van herhaalaankopen. Het doel hierbij is van een nieuwe klant een (loyale) blijvende klant te gaan maken. Dit met meer dan alleen een superieur product, want inmiddels is hopelijk duidelijk geworden dat de combinatie daarvan met in dit geval de verpakking, een belangrijke bijdrage kan leveren.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *