Google AdWords is een superhandig product, maar omdat er altijd ruimte is voor verbetering kan ook Google AdWords beter. Onderstaand mijn wensen voor verbeteringen in AdWords in 2017. Waar mogelijk heb ik uiteraard ook de work-arounds vermeld.

Eind 2014 heb ik ook een wensenlijst opgesteld voor Marketingfacts met mijn wensen voor 2015. Helaas zijn niet alle wensen in vervulling gegaan. Hier kom ik aan het eind van dit blog nog op terug.

1 Start-/einddatums voor advertentiegroepen

Soms heb je een advertentiegroep die je op een bepaald moment wilt pauzeren omdat een actie is afgelopen. Als dit proces geautomatiseerd zou worden, zou je niet om klokslag 12:00 handmatig je advertentiegroep hoeven te pauzeren. Voor een campagnestart geldt natuurlijk hetzelfde.

begin en eindtijd AdWords campagne

Work-around
In AdWords is het instellen van een begin- en/of einddatum wel mogelijk op campagneniveau. Wil je een actie inrichten dan zit er niets anders op dan een campagne aan te maken voor de actie. Indien je actie zoekwoorden voorkomen die al in andere campagnes staan, dan is het goed die op voorhand ook in een nieuwe campagne te zetten. Zo kan je die op de startdatum van de actie pauzeren. Dit onhandige proces maakt dat de instelling op advertentiegroep-niveau bijzonder handig zou zijn.

2 Versimpeld gebruikersbeheer

In veel gevallen wordt AdWords gekoppeld aan andere (Google)diensten, zoals Analytics, YouTube en Merchant Center. In veel gevallen is de persoon die het YouTube account aangemaakt heeft niet de persoon die AdWords aangemaakt heeft en als het wel dezelfde persoon betreft dan is het vaak gedaan met andere e-mailadressen. Dit is een onhandige situatie als accounts gekoppeld moeten worden, want dan begint het spel met toevoegen van gebruikers en rollen nog voordat de accounts gekoppeld kunnen worden. Vroeger volstond het systeem toen enkel AdWords en Analytics gekoppeld konden worden. Nu de te koppelen diensten zijn uitgebreid (en wellicht nog verder uitgebreid zullen worden) volstaat dit systeem niet meer.

Mijn concrete wens: Een systeem van Google waarin je in één overzicht alle diensten ziet, de gebruikers en hun rollen en rechten kunt toewijzen. Dat zonder met alle accounts overal in te hoeven loggen. Ik zie bijvoorbeeld een soort MCC voor alle diensten voor me, waar met drag&drop diensten gekoppeld kunnen worden en rechten kunnen worden toegewezen.

Work-around
Helaas volstaat enkel het verzamelen van alle gebruikers met beheerdersrechten en zorgen dat er tenminste één beheerder is met beheerdersrechten voor alle producten. Vanuit dat account kunnen (Google) producten dan gekoppeld worden.

3 Weg met AdWords Express

Wanneer een klant een nieuw AdWords account aanmaakt dat is dat meestal (onbewust) een AdWords Express account. Daarin werken wij niet, want we willen graag alle mogelijkheden van AdWords benutten. Steeds als we via de interface naar AdWords gaan komen we eerst bij AdWords Express uit. Het zou bijzonder fijn zijn als we kunnen instellen dat we standaard AdWords willen gebruiken en niet AdWords Express.

Work-around
De directe link naar het AdWords account opslaan en op die manier het AdWords Express account passeren. Wanneer dit niet haalbaar is dan is enkel de optie om steeds handmatig de extra stap te zetten naar het AdWords account door rechtsboven op de drie stipjes te klikken.

4 Responsive website

Eigenlijk is het raar. Google beloont goede websites met betere posities, maar hun eigen sites laten nog wat te wensen over. Zo is de AdWords interface alles behalve responsive. Op een 23 inch scherm ben ik nog steeds altijd van links naar rechts aan het scrollen naast de scroll van boven naar onder. Op mobiele apparaten wordt dat alleen maar erger en met een mobiel apparaat of lage resolutie wil je eigenlijk het liefst uit de AdWords interface wegblijven. Goed nieuws is wel dat er een nieuwe interface aan zit te komen.

Work-around
Google heeft een AdWords app ontwikkeld en die is prima. Niet voor optimalisaties, maar voor een blik op je campagnes is het wel veel handiger dan de AdWords interface. Er is een iOS en Android app.

5 Match types vanuit zoektermenrapport

Zeer frequent gebruik ik het zoektermenrapport. Al is het maar omdat, afhankelijk van de bron, elke dag 15%-25% nooit eerder gebruikte zoekopdrachten ingevoerd worden in Google. Het zoektermenrapport is daarom erg krachtig om nieuwe (uitsluitbare) zoekwoorden te vinden. Bij het toevoegen van een zoekwoord vanuit het zoektermenrapport zijn echter een aantal nadelen:

  • Het is niet mogelijk om zelf de campagne + ad group te kiezen, dat doet Google voor je.
  • Je kunt geen CPC bod opgeven en het standaard bod van de advertentiegroep wordt altijd gebruikt.
  • Zoekwoord types moet je zelf handmatig invullen.

Ik hoop daarom dat Google in 2017 het overzicht bij het zoektermenrapport uitbreidt met bovenstaande mogelijkheden.

6 Melding afgekeurde extensies

Wanneer een probleem of kans gevonden wordt door Google, dan komt daar een melding van in AdWords en in sommige gevallen (bij afgekeurde advertentieteksten bijvoorbeeld) per e-mail. Dit gaat niet op voor advertentie-extensies. In het geval van een afgekeurde advertentie-extensie wordt er geen actieve melding gegeven. Omdat het altijd kan voorkomen dat een extensie wordt afgekeurd (merknaam die beschermd wordt, aanpassing van regels of wat dan ook) zou vanaf 2017 een melding bij een afgekeurde advertentie-extensie fijn zijn.

Work-around
Helaas is er geen andere work-around dan alle advertentie extensies handmatig te controleren. Gelukkig kan het wel gemakkelijker dan op elke campagne en advertentiegroep klikken en de status van de extensies te bekijken. Via het tabblad “advertentie-extensies” kan je van een groep extensies de status bekijken van alles in het AdWords account.

advertentie-extensies tab

7 Geografische dekking verbeteren

Een bijzonder handige functie in AdWords is geografische targeting. Deze is echter nog niet optimaal. Mijn wensen op gebied van geografische dekking zijn als volgt:

  1. Sluitende dekking
  2. Volledig werkende dekking op het soort targeting
  3. Dekkingsoverzicht van alle campagnes

geografische targeting adwords

Mijn eerste wens is simpel en ontstaat vanuit een probleem. Target maar eens alle provincies en ook geheel Nederland. Bied op Nederland 50% lager, zodat de targeting op Nederland in principe niet zou moeten werken. Immers, alle twaalf de provincies hebben in theorie hetzelfde bereik en winnen de veiling. Toch zal je zien dat de targeting Nederland vertoningen krijgt. De dekking is dus niet sluitend. Dit is nog groter wanneer er gemeentes, plaatsen of zelfs postcodegebieden target gemaakt worden. Hoe ‘fijner’ de targeting, hoe groter de gaten in de dekking.

De tweede wens is het soort targeting. In AdWords kan bijvoorbeeld op gemeente, plaatsnaam en zelfs postcodegebied getarget worden. Kies je voor postcodegebied en laadt je dit in dan kom je voor een nare verassing te staan. Niet alle postcodegebieden worden herkend (en dit geldt niet enkel voor nieuwe postcodes). Dat wordt dus handmatig gebieden targeten. Op plaatsnaam geldt hetzelfde en kan ook niet altijd getarget worden. Zorgen dat wel alle postcodes of plaatsnamen getarget kunnen worden zorgt voor gemakkelijkere en foutloze bulk-implementaties.

Het derde punt is met name handig voor bedrijven met veel fysieke vestigingen. Stel dat je voor 100 vestigingen in een straal van 5km om de vestiging wilt adverteren en vervolgens wilt zien hoeveel van Nederland je nu bereikt. In die situatie heb je een probleem, want dat kan niet. Enkel per campagne.

Work-around

Om dekking sluitend te maken is het goed altijd een groter gebied te targeten met een lager bod, zo hebben de specifieke gebieden voorrang, maar vang je fouten van AdWords zo goed mogelijk af.

De wensen van 2015

Zoals in het begin van dit blog al aangegeven heb ik in 2014 mijn AdWords wensenlijstje voor 2015 op marketinggebied gepubliceerd. Daarvan is er één in vervulling gegaan. Namelijk het (weer) individueel kunnen targeten van smartphones, tablets en desktop/laptop computers. De andere wensen gelden nog steeds en zijn:

8. Aparte biedingen voor Google search en de search partners

9. Historisch inzicht in kwaliteitsscores

10. Advertentierotatie op meeste conversies

11. Volgorde sitelinks zelf bepalen

12. Weg met ‘other search terms’

13. Notities bij optimalisaties/wijzigingen

14. data feed beschikbaar stellen

15. Topic- en interessegebieden-targeting voor Google search

Ontwikkeling AdWords in 2017

Bovenstaand omschreven problemen ondervinden wij regelmatig tijdens het opzetten en optimaliseren van campagnes. Hopelijk helpen de work-arounds, waar beschikbaar, jullie. Als er nog aanvulling zijn dan lees ik die graag!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *