Als webshop is zoveel mogelijk relevante bezoekers krijgen een belangrijk doel. Meer relevante bezoekers zorgt immers voor meer verkoop. Aanwezigheid op vergelijkingssites kan zeker bijdragen aan dat doel. Vergelijkingssites zijn ook zeker niet enkel weggelegd voor de grote bedrijven met goede reputatie. Voor de minder bekende bedrijven kan een vergelijkingssite ook een goede manier zijn om ontdekt te worden. Daarbij kan een verwijzing van een andere website (dus ook een vergelijkingssite) gezien worden als een advies. Dat draagt bij aan meer vertrouwen. Echter, naast de extra bezoekers en wellicht extra klanten zijn er ook nadelen die overwogen moeten worden.

Vergelijkingssites hebben eigen doelen

De meeste vergelijkingssites geven aan een goede vergelijking te willen maken voor de bezoeker. Ze sommen de relevante aanbieders van een product of dienst op en vergelijken op inhoud en/of prijs. Naast dit nobele doel heeft de vergelijkingssite ook een eigen doel: geld verdienen. De meeste vergelijkingssites werken op affiliate basis en krijgen een vergoeding voor het aanleveren van een bezoeker of commissie wanneer een bezoeker iets bij jou koopt. Dat laatste model lijkt een win-win, maar kent ook een nuance. Als bezoekers bij een andere website gemiddeld meer besteden of bij een andere website eerder overgaan tot aankoop zullen ze daar meer aan verdienen. Die situatie wringt in de praktijk nog weleens met een eerlijke en objectieve vergelijking. Daarbij moet dus rekening gehouden worden dat het geld kost om weergegeven te worden op een vergelijkingssite.

Onderscheid op meetbare zaken is belangrijk

Een vergelijkingssite wordt uiteraard gebruikt om te vergelijken. Wanneer het een dienst betreft is dat soms lastig, omdat er veel facetten van invloed kunnen zijn. Bij producten ligt dat simpeler. Zeker als het gelijke producten betreft. Stel je verkoopt TV’s via jouw website. Als jij een TV verkoopt die 15 andere websites ook hebben, dan is de vergelijking snel gemaakt. Het product is identiek, dus daar hoeft niet op vergeleken te worden. Vervolgens worden andere meetbare zaken belangrijk, zoals prijs, levertijd, garantie, service en reputatie. Kortom; zorg dat je niet onderdoet voor je concurrentie, dwing daarmee een goede positie af en verdien de bezoekers van de vergelijkingssite. Wanneer je steeds onderaan een vergelijking komt dat een negatief beeld geven. Dat suggereert immers dat de concurrentie beter is en dat is een beeld wat uiteraard je liever voorkomt bij potentiele afnemers.

Vergelijkingssites hebben controle

Het is logisch en normaliter geen probleem, maar de vergelijkingssites bepalen zelf wie er op hun website komt en op welke manier partijen worden vergeleken. Zelfs met de laagste prijs en beste service hoef je niet bovenaan te komen. Meerdere van de grootste vergelijkingssites in Nederland hanteren eigen scores bij vergelijkingen en die worden standaard weergegeven. Denk daarbij aan de prijs-kwaliteitverhouding. Kwaliteit is subjectief. Zeker wanneer het dragen van een zelf uitgebracht keurmerk onderdeel is van de kwaliteit. Deze opmerkelijk situatie kan eraan bijdragen dat je niet goed vertoond wordt, terwijl je misschien wel een lagere prijs, betere voorwaarden en een hoger gemiddeld cijfer hebt.

Ga je samenwerken met een vergelijkingssite dan is het goed om vooraf te bepalen wat het kost, hoe ze jou gaan weergeven op de website (en met welke USP’s) en hoe de rangschikking in de vergelijking bepaald wordt.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *